EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Нови правила за екологосъобразни батерии

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Нови правила за екологосъобразни батерии

mail18:05 | 15.03.2022прегледи 712 коментарикоментари 0


Батериите се превръщат в стратегически продукт за икономиката. Европейският парламент работи по правила, които засягат екологични, етични и социални аспекти.

До 2030 г. по европейските пътища се очакват поне 30 милиона електрически автомобили с нулеви емисии на парникови газове. За да може промяната на пазара да има положителен ефект върху климата, е важно да се намери решение за един голям проблем: батериите в новите автомобили.

Европейският парламент работи по актуализиране на директивата за батериите, за да направи така, че те да бъдат използвани за други цели, повторно влагани в производството или рециклирани в края на полезния им живот.

Доклад, приет от Парламента на 10 март 2022 г., настоява правилата да обхванат целия жизнен цикъл на батериите - от тяхното проектиране, преминавайки през тяхното използване, до рециклирането им в нови продукти. Законодателното предложение е свързано с плана за действия за кръгова икономика и промишлената стратегия на ЕС.

Какви видове батерии има

Депутатите призоваха за въвеждането на нова категория батерии за „леки превозни средства“ като електрически колела и скутери, тъй като тези батерии се използват все повече и се развиват технически.

Новата категория би допълнила класификацията, която в момента включва преносими, промишлени батерии и автомобилни акумулатори.

Парламентът иска да допълни класификацията на батериите с нова категория - батерии за леки превозни средства (електрически колела и скутери) 

Батериите: стратегически продукт за ЕС

Очаква се световното търсене на батерии да се увеличи 14 пъти до 2030 г., като делът на ЕС би могъл да бъде 17% от пазара. Интересът към батериите е воден от ръста на цифровата икономика, от нуждата от автомобили с ниски емисии и от проблема със съхраняването на енергията от възобновяеми източници, която не е налична през цялото време.

Намаляване на екологичния отпечатък на батериите

Батериите ще трябва да имат етикет, който показва техния екологичен отпечатък, за да е ясно какво отражение имат те върху природната среда. Докладът на Парламента посочва, че екологичният отпечатък трябва да бъде изчислен въз основа на целия жизнен цикъл на батериите.

Депутатите искат за новите батерии да бъдат въведени минимални изисквания за съдържание на рециклирани метали – кобалт, олово, литий и никел.

Търсенето на батерии се очаква да нарасне значително 

Увеличаване на рециклирането на батерии

През 2019 г. малко над половината от преносимите батерии в ЕС са били събрани за рециклиране. Процесите за рециклиране на батерии се различават за всеки вид, тъй като продуктите съдържат различни метали и други съставки.

Докладът на Парламента, чийто автор е Симона Бонафе (С&Д, Италия) призовава за по-високи цели за събиране от тези, които предлага Комисията. Депутатите искат 70% от преносимите батерии да бъдат събирани до 2025 г., а до 2030 г. - 80%; Комисията предлага изискването за 2025 г. да бъде 65%, а за 2030 г. - 70%. Според Парламента целите за рециклиране на батериите за леки превозни средства следва да бъдат още по-високи - 75% към 2025 г. и 85% към 2030 г.

Освен това всички използвани автомобилни акумулатори, промишлени батерии и батерии за електрически автомобили следва да се предават за рециклиране.

Рециклиране на батерии в ЕС 

Снабдяване със суровини

Производството на батерии зависи от вноса на ключови суровини – например, кобалт, литий, никел и манган. Добивът на тези суровини нанася поражения на околната среда и може да бъде свързан с експлоатацията на работници.

За да се сложи край на нарушенията на човешките права, Парламентът подкрепя въвеждане на задължение за производителите на батерии да проверяват от кого се снабдяват със суровини.

Следващи стъпки

Парламентът прие позицията си на пленарната сесия в началото на март и е готов да започне преговори с правителствата на страните от ЕС.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1048