АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Кофас:Автомобилният сектор в ЦИЕ нестабилен



Въпреки оптимистичните първоначални сигнали,
внимателният прочит на данните за автомобилния сектор в Централна и Източна
Европа показва усложняваща се и нестабилна финансова среда
Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се превърна във важен център за производство на
автомобили и инвестиции, но е изправена пред нарастващи икономически,
геополитически и специфични за сектора рискове.
Нарастващите разходи, забавящото се
търсене на крайния пазар, концентрацията на веригата за доставки и надвисналата
заплаха от търговски мита изправят производителите, доставчиците и финансистите
пред предизвикателства, свързани с кредитирането и ликвидността.
Според последните данни от Търговския регистър, в България към момента има 558
компании, чиято основна дейност попада в категорията „Производство на автомобили,
двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия“. Макар на пръв поглед тази
цифра да не изглежда особено внушителна, тя отразява само част от по-широката картина
на автомобилната индустрия в страната.
В действителност, още хиляди компании
оперират в тясно свързани и допълващи сектори, които зависят от състоянието на
основния автомобилен пазар и биха били засегнати от нарастващата несигурност в него.i
„За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в
производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна
индустрия.
Последните данни на НСИ отчитат рязък спад в промишленото производство
до -8,3% на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно -
3,9%, -3,3% и -3,5%).
Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу,
но едва с 3,3%, докато основната причина е енергийния сектор (-30% на годишна база),
откъдето идва и цялостния спад. На месечна база, през март 2025г производственият
индекс е -3,6% спрямо -0,5% месец по-рано.
За съжаление, няма изгледи ситуацията в
европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други
утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически
превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както
и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ“ , каза Пламен Димитров,
управител на Кофас за страната ни.
Тенденции във финансовото здраве и риска
Макар че на пръв поглед данните за автомобилната индустрия в Централна и Източна
Европа (ЦИЕ) са положителни, по-дълбокото вглеждане в тях разкрива един много по-
сложен и все по-нестабилен финансов пейзаж. Зад ръста на приходите се крият
нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния
дълг. Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови
затруднения дори стабилни производители и доставчици.
Волатилност на търговията и тарифите
Автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб: Полша
е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. щатски долара през
2024 г. (11% от общия износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35% от
националния износ.
В България оперират близо 10 хиляди компании, ангажирани с търговия на едро на
автомобилни резервни части, както и още над 9 хиляди, които се занимават с продажба
на нови и употребявани автомобили.
В сектор „Производство на батерии и автомобилни
акумулатори“ в страната ни са локализирани едни от най-големите производители в
лицето на Монбат и Ел Бат, а стотици други български фирми оперират в секторите
„Производство, ремонт и търговия с автомобилни гуми“, „Производство на електрически
мотори, генератори и трансформатори“ и „Производство на алуминий и други леки
метали“.
Заплахата от налагане на мита от страна на САЩ поражда опасност от внезапни
сътресения в търсенето: прекият износ за САЩ остава скромен, но косвените рискове по
веригата на доставки могат да бъдат значителни.
Натиск върху ликвидността и кредитния риск
Тъй като производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10%,
дори скромни забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за по-
слабите групи.
Данните на Кофас сочат, че през първото полугодие на 2024 г. броят на подадените молби
за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15 %.
Увеличаващи се регистрации на нови автомобили, но неравномерно възстановяване
Регистрациите на леки автомобили на основните пазари в Еврозоната надхвърлят 140
индексни пункта до края на 2024 г., но ръстът в ЦИЕ, макар и положителен, изостава от
Западна Европа по абсолютен обем и е насочен към модели с двигатели с вътрешно
горене(дял от 74%).
Като заключение: на фона на нарастващите производствени разходи, търговска
несигурност и динамично променящи се потребителски нагласи, автомобилната
индустрия в Централна и Източна Европа е изправена пред сериозни
предизвикателства.
В подобна среда проактивното управление на риска не е въпрос на
избор, а необходимост за устойчивост и конкурентоспособност.
-----------------
Кофас е компания специализирана в управлението на риска от търговски вземания.
Tweet |
|