EUR 1.9558
USD 1.7472
CHF 2.0849
GBP 2.3209
CNY 2.4248
you tube
mobile version

Кофас:Автомобилният сектор в ЦИЕ нестабилен

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Кофас:Автомобилният сектор в ЦИЕ нестабилен

mail15:35 | 21.05.2025прегледи 114 коментарикоментари 0


Въпреки оптимистичните първоначални сигнали,
внимателният прочит на данните за автомобилния сектор в Централна и Източна
Европа показва усложняваща се и нестабилна финансова среда
Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се превърна във важен център за производство на
автомобили и инвестиции, но е изправена пред нарастващи икономически,
геополитически и специфични за сектора рискове. 

Нарастващите разходи, забавящото се
търсене на крайния пазар, концентрацията на веригата за доставки и надвисналата
заплаха от търговски мита изправят производителите, доставчиците и финансистите
пред предизвикателства, свързани с кредитирането и ликвидността.

Според последните данни от Търговския регистър, в България към момента има 558
компании, чиято основна дейност попада в категорията
„Производство на автомобили,
двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия“. Макар на пръв поглед тази
цифра да не изглежда особено внушителна, тя отразява само част от по-широката картина
на автомобилната индустрия в страната. 

В действителност, още хиляди компании
оперират в тясно свързани и допълващи сектори, които зависят от състоянието на
основния автомобилен пазар и биха били засегнати от нарастващата несигурност в него.i

„За България това би означавало намаляване на поръчките, съответно и спад в
производството и износа на българската продукция в европейската автомобилна
индустрия. 

Последните данни на НСИ отчитат рязък спад в промишленото производство
до -8,3% на годишна база след три последователни спада от декември 2024 г. (съответно -
3,9%, -3,3% и -3,5%). 

Преработващата промишленост продължава да дърпа индекса надолу,
но едва с 3,3%, докато основната причина е енергийния сектор (-30% на годишна база),
откъдето идва и цялостния спад. На месечна база, през март 2025г производственият
индекс е -3,6% спрямо -0,5% месец по-рано. 

За съжаление, няма изгледи ситуацията в
европейския автомобилен сектор да се стабилизира, вземайки предвид и други
утежняващи фактори като зеления преход, натиска за преминаване към електрически
превозни средства, евтиният внос от Китай, неконкурентоспособността на Европа, както
и търговската война и налагането на митата от страна на САЩ“ , каза Пламен Димитров,
управител на Кофас за страната ни.

Тенденции във финансовото здраве и риска

Макар че на пръв поглед данните за автомобилната индустрия в Централна и Източна

Европа (ЦИЕ) са положителни, по-дълбокото вглеждане в тях разкрива един много по-
сложен и все по-нестабилен финансов пейзаж. Зад ръста на приходите се крият

нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния
дълг. Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови
затруднения дори стабилни производители и доставчици.

Волатилност на търговията и тарифите

Автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб: Полша
е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. щатски долара през
2024 г. (11% от общия износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35% от
националния износ.

В България оперират близо 10 хиляди компании, ангажирани с търговия на едро на
автомобилни резервни части, както и още над 9 хиляди, които се занимават с продажба
на нови и употребявани автомобили. 

В сектор „Производство на батерии и автомобилни
акумулатори“ в страната ни са локализирани едни от най-големите производители в
лицето на Монбат и Ел Бат, а стотици други български фирми оперират в секторите
„Производство, ремонт и търговия с автомобилни гуми“, „Производство на електрически
мотори, генератори и трансформатори“ и „Производство на алуминий и други леки
метали“.

Заплахата от налагане на мита от страна на САЩ поражда опасност от внезапни
сътресения в търсенето: прекият износ за САЩ остава скромен, но косвените рискове по
веригата на доставки могат да бъдат значителни.

Натиск върху ликвидността и кредитния риск
Тъй като производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10%,

дори скромни забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за по-
слабите групи.

Данните на Кофас сочат, че през първото полугодие на 2024 г. броят на подадените молби
за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15 %.

Увеличаващи се регистрации на нови автомобили, но неравномерно възстановяване

Регистрациите на леки автомобили на основните пазари в Еврозоната надхвърлят 140
индексни пункта до края на 2024 г., но ръстът в ЦИЕ, макар и положителен, изостава от
Западна Европа по абсолютен обем и е насочен към модели с двигатели с вътрешно
горене(дял от 74%).

Като заключение: на фона на нарастващите производствени разходи, търговска
несигурност и динамично променящи се потребителски нагласи, автомобилната
индустрия в Централна и Източна Европа е изправена пред сериозни
предизвикателства. 

В подобна среда проактивното управление на риска не е въпрос на
избор, а необходимост за устойчивост и конкурентоспособност.

-----------------

Кофас е компания специализирана в управлението на риска от търговски вземания.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 3096