EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Какво става със запорираните коли?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво става със запорираните коли?

mail18:00 | 23.11.2012прегледи 968 коментарикоментари 0


Никой у нас не издирва и не спира от движение запорираните от съдебни изпълнители автомобили, алармира пред БТА Георги Дичев - председател на Контролния съвет на Камарата на частните съдебни изпълнители. По данни на браншовата организация няколко стотин хиляди моторни превозни средства в страната са предмет на принудително изпълнение. Реално обаче са отнети нищожно малък процент.

Способът не работи поради празнота в закона, категорични са и от Камарата на частните съдебни изпълнители, и от МВР. Наложените запори на МПС не пречат на собствениците им - длъжници да продължат да ги използват, поясни Георги Дичев. За да открият възбранения автомобил, съдебните изпълнители трябва да се превърнат в детективи и при евентуално успешно разследване да конфискуват съответното МПС. Процедурата е много скъпа и не се практикува, отбелязва експертът. В държавите, към които се стремим, проблемът е решен много лесно. При налагане на запор на автомобил съобщението влиза в информационната система на полицията, патрулите по улицата го спират и се свързват със съдебния изпълнител, за да го изземе, разказа Дичев. У нас няма такава система, категорични са от Камарата на частните съдебни изпълнители. Според официалния отговор на МВР, предоставен на БТА, се посочва, че "съгласно чл. 431, ал. 6 от ГПК при необходимост съдебният изпълнител може да поиска от органите на МВР спиране от движение на МПС, върху което е насочено изпълнение, за срок до три месеца. В нормативните актове, които уреждат дейността и правомощията на органите на МВР не са разписани основание и ред за временно спиране от движение на МПС по искане на съдебен изпълнител. В Закона за движение по пътищата мярката за обезпечаване на успешното провеждане на изпълнителните действия върху МПС не е предвидена. Налице е празнота в закона, която не може да бъде попълнена с прилагане на нормативни правила и процедури по аналогия, или чрез друг правен способ", пише в официалното становище на МВР. Казусът кое е първо - Гражданският процесуален
кодекс или Законът за движение по пътищата, е стигал нееднократно и до Върховния административен съд /ВАС/. Съдебната практика обаче е разнопосочна. И Камарата на частните съдебни изпълнители, и МВР се позовават на решения на ВАС, подкрепящи тяхната теза. Получава се омагьосан кръг, от който се облагодетелстват най-вече длъжниците, твърдят експертите. Според юристи в системата на МВР противоречивото решение на законодателя създава проблеми дори при издирване на МПС на длъжници на самото вътрешно министерство. Три месеца е недостатъчен срок за това, мярката трябва да стане постоянна, споделиха пред БТА специалисти от ведомството. Проблемът може да се реши с поправка в Закона за движение по пътищата, смята Георги Дичев. От Камарата на частните съдебни изпълнители съобщават още, че кредиторите са готови да платят допълнително за услугата по издирване на възбраненото МПС. Сега на вътрешното министерство се плаща само за информация по 3 лв. на автомобил и процедурата свършва дотук. У нас работят 157 частни съдебни изпълнители. До края на годината броят им ще достигне 165.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg