EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Какво мислят потребителите за кръговата икономика?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво мислят потребителите за кръговата икономика?

mail15:05 | 12.06.2023прегледи 681 коментарикоментари 0


Българската търговско-промишлена палата /БТПП/ е направила анализ на предизвикателствата пред кръговата икономика в промишлеността, общините и потребителите у нас. Анализът е „стъпил“ на седем ключови сектора, приети от ЕК за изграждане на кръговата икономика. В тях е необходимо да се направят промени на различните етапи от веригата - от дизайна през производството до използването им от крайните потребители:

производство на пластмасови изделия

текстил

електроника и ИКТ продукти

храни и хранителни вещества

опаковки

батерии и превозни средства

строителство на сгради.

   Преходът към кръгова икономика ще намали екологичното замърсяване, ще облекчи проблемите с набавянето на суровини, ще засили иновациите и конкурентоспособността. Потребителите ще получат достъп до по-устойчиви и икономични продукти.

Информираност на потребителите

   Само 8% от анкетираните потребители заявяват, че нямат нужда от повече и регулярна информация за практики за намаляване на отпадъци като елемент от кръговата икономика. 6% не могат да преценят, а преобладаващото мнозинство – 85%, преценяват, че имат нужда от информация. Едва 25% от анкетираните граждани и представители на гражданското общество са участвали в проекти за демонстриране и популяризиране на кръговата икономика, а 74% отговарят с категорично „Не“.

От друга страна, 76% от анкетираните познават принципа „3R-Reduce, Reuse, Recycle“ (Намалявай, използвай, рециклирай) и вярват, че той е в основата на кръговата икономика, а останалите или не познават този принцип, или не могат да преценят. Интересни изводи могат да се направят за потребителските предпочитания на анкетираните.

Най-много от тях (91%) са готови да купуват продукти с по-дълъг жизнен цикъл – което предполага по-високо качество и съответно цена, следвани от почти равен брой респонденти, които биха купили изделия от рециклирани материали (73%) и продукти с марка „Еко дизайн“ (71%). От друга страна, 12% не биха купували изделия от рециклирани материали, 11% – с марка „Еко дизайн“ и едва 4% не биха купували по- скъпи, но с по-дълъг жизнен цикъл изделия.

Причините

   Като пречки пред участието на повече представители на гражданското общество, анкетираните виждат в непознаването на принципите на кръговата икономика и Стратегията на България 2021-2027 г., изискванията за значителен финансов ресурс и експертиза в областта на технологиите и организацията.

Повече от 1/3 от респондентите (36%) се страхуват, че кръговата икономика ще доведе до повишаване на таксите за генериране и оползотворяване на битови и промишлени отпадъци, а 46% не могат да преценят. Само 18% са категорични, че това няма да се случи. Огромното мнозинство от респондентите (92%) считат, че общините и държавата трябва да стимулират намаляване генерирането на отпадъци и въвеждане на кръговата икономика; 6% не могат да преценят и само 2% отговарят с „Не“.

Препоръки

   В резултат от анализа експертите на БТПП са изготвили няколко препоръки: Повече информираност, Финансови стимули, Намаляване на отпадъците и рециклиране. Ето по-конкретно какво предлагат те.

Нужда от повече информация:
• Мероприятия/обучения за повишаване информираността по въпросите на кръговата икономика и нейните приложения.
• Да се изучава кръговата икономика в училище и да се подготвят кадри за зелени работни места.
• Принципите на кръговата икономика, добрите практики и законодателство да се популяризират повече, включително чрез включването на такива теми в училищното образование.
• Дигитални уроци по зелено предприемачество.
• По-широка гласност за значението на кръговата икономика сред граждани и техни
структури.
• Хората трябва да бъдат информирани как правилно разделно да
изхвърлят/рециклират отпадъците си и да бъдат стимулирани за това.

Финансови стимули и подпомагане:
• Достъп до програми, финансиращи въвеждането на кръговата икономика.
• Повече стимули.
• По-евтини екопродукти.

Намаляване на отпадъците и рециклиране:
• Подобряване на кръговата свързаност между големите градове и малките населени места; Да се намали употребата на пластмаси, които не се рециклират.
• Да се намали употребата на пластмасови опаковки.
• Повече машини за рециклиране на пластмасови отпадъци.
• Повече разделно събиране и рециклиране.
• Общините да прилагат разделно събиране и рециклиране и да използват екологичен градски транспорт.
• Изграждане на квартали с енергийна самостоятелност.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg