АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Как се промени пазарът на търговски площи?
11:08 | 29.12.2020
441
коментари 0
Затварянето на моловете като част от противоепидемичните мерки доведе до цялостна промяна на пазара на търговски площи. От една страна много търговци акцентираха върху онлайн продажбите, от друга – по-гъвкави формати като ритейл парковете влязоха в полезрението на предприемачи и инвеститори.Това се отбелязва в анализ-прогноза на Cushman&Wakefield Forton за пазара на бизнес имоти през 2021 г.
“Интересът към ритейл парковете не е нов. Дадохме индикация за него още миналата година, когато много търговци и дивелъпъри ги припознаваха като платформа за навлизане в по-малки населени места. Коронавирусът обаче добави нов акцент към този сегмент от пазара – развитието на проекти без закрити общи части, с директен достъп до магазините“, посочи Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
Според него тези проекти ще останат в полезрението на купувачите заради безопасността, на търговците – заради по-малкия риск от затваряне на обектите им, на инвеститорите – заради стабилните приходи и доходност. По данни на Cushman & Wakefield Forton към края на 2020 г. в страната работят ритейл паркове с обща отдаваема площ над 170,000 кв. м, а нови проекти са в строеж.
Въпреки двете вълни на затваряне, сегментът на моловете също се справя добре. Нивата на свободни площи обаче нарастват, тъй като някои търговци затвориха част от магазините си, а други временно спряха експанзията си. Към есента на 2020 г. делът на незаетите площи в софийските молове е около 9%. След тримесечия на плавен ръст, през пролетта на 2020 г. наемите в търговските центрове в София отбелязаха лек спад до 36 евро/кв. м, но остават стабилни към края на годината. В ритейл парковете цените са без промяна, като за София се движат в рамките на 8-10 евро/ кв.м.
| Tweet |
|







