Засякоха гравитационни вълни

Засякоха гравитационни вълни

mail15:05 | 12.02.2016прегледи 807 коментарикоментари 0

Един век след като Алберт Айнщайн предположи, че съществуват, учени за пръв път засякоха гравитационни вълни - гънки в пространство-времето, предизвикани от масивни небесни обекти, пише Discovery News. Историческото откритие разкрива напълно нов хоризонт за изучаване на Космоса.
Гравитационните вълни са засечени от близнаците интерферометри LIGO, намиращи се в Ливингстън, щата Луизиана, и Хенфорд, щата Вашингтон, на 14 септември 2015 година, само два дена, след като системата е била обновена и чувствителността й увеличена.
Айнщайн е смятал, че подобно на радиовълните, видимата светлина, рентгеновите лъчи и други форми на електромагнитни лъчения, гравитацията също се пренася под формата на вълни. Дори най-високоенергийните явления във Вселената, каквото е сблъскването на две черни дупки обаче, биха причинили само леко нагъване на тъканта на пространство-времето.
След десетилетия на напразни опити, учени са уловили потвърдени измервания на гравитационни вълни, преминали през Земята. Засичането е изисквало измерване на L-образен лазерен импулс с дължина 4 километра с точност до една десетохилядна от протона.
Тъй като всичко – от автомобилния трафик до земетресенията, би въздействало лъчите, лазерният интерферометър за засичане на гравитационни вълни – LIGO, се състои от два детектора на разстояние 3000 километра един от друг. Тъй като се смята, че гравитационните вълни се движат със скоростта на светлината, то след засичане на сигнал от източник в Космоса в единия детектор би трябвало да последва засичане в другия детектор 10 милисекунди по-късно.
Точно това са наблюдавали учените, когато са уловили вълни, предизвикани от сблъсък на две черни дупки, намиращи се на 1.3 милиарда светлинни години от Земята. Откритието не само доказва гравитационните вълни, но и потвърждава, че черните дупки съществуват и в двойни системи.
Черните дупки, засечени от LIGO са с маса приблизително 29 и 36 пъти масата на Слънцето. Сливането им е създало нова черна дупка с маса около 62 пъти тази на Слънцето. Липсващите три слънчеви маси са генерирали гравитационните вълни, засечени 1.3 милиарда години по-късно на Земята.
„Сблъскващите се черни дупки са предизвикали титанична буря в тъканта на пространство-времето,“ казва физикът Кип Торн от Калифорнийския технологичен институт. Бурята е продължила само 20 милисекунди, но е отделила повече от 50 пъти енергията на всички звезди във Вселената, допълва Торн.
Откритието, описано в публикация в журнала Physical Review Letters, отваря врата към напълно нова област на астрономията – начин да се слуша Вселената, а не само да се вижда.

източник:агенция Фокус