EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Заради вулкана:На стоп и с влак между Париж и Женева

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Заради вулкана:На стоп и с влак между Париж и Женева

mail17:27 | 18.04.2010прегледи 1884 коментарикоментари 0


Маргарита Йорданова, Анси, Франция, специално за Economynews.bg

Каква е вероятността да изригне вулкан и да бъдат отменени всички полети в Европа? До онзи ден бих казала никаква или нищожна. Трябва да си най-големият „касметлия”, за да ти се случи нещо подобно.
Уви, то се случи и загубите за авиокомпаниите ще са адски големи. Но безмерни са загубите и за самите пътници – нерви, притеснения, неизвестност, алтернативни начини за предвижване, хотел, главоболия, всичко което се сетите. Със сигурност ще има и хора, които ще натрупат пари от ситуацията. Автобусите и влаковете ще са истинско спасение за хиляди.
Във Франция обаче нещата са малко по-различни за алтернативните превозни средства  точно в тази ситуация.
След престоя си в Париж и след една невероятна разходка през нощта из красивата френска столица, се отправих към Orly Airport.
Беше 3 сутринта и се радвах, че след няколко часа ще отпътувам за Женева. Като влязох  в летището, изведнъж забелязах червените букви „отменен” след всички полети, които бяха изписани. Първото, което ми хрумна бе, че това е шега. Един пътник обясни, че е изригнал вулкан в Исландия и затова са отменени полетите. Реакцията беше смях.
Чак тогава забелязах колко е празно летището. Нямаше никакви служители на гишетата. Може би не съм обърнала внимание на това, защото във Франция често нищо не работи. А през нощта да очакваш да работи каквото и да е в тази държава си е истинска лудост. Стана ясно, че до 14 часа няма да има полети. Лошото беше, че вече повече от час стояхме в чакалнята, а служители на летището все още не се появяваха. Как е възможно, когато явно има кризисна ситуация, да няма никого към когото да се обърнеш? Ясно е, че служителите са се изпокрили, но докога. Не можех да си представя, че в развита европейска столица е възможно да се случи подобно нещо. Започнах дори да си мисля, че до 14 часа няма да се появи никой, който да ни обясни какво става и какви са възможностите. Добре, че не бях права.
Рано сутринта служители на различните авиокомпании застанаха на работните си места. Първоначалното обяснение бе, че поради лошото време няма да има полети до 14 часа. „Чак след това ще имаме повече информация, сега само можем да чакаме”. В продължение на 3 часа информацията, която получихме беше противоречива. Едната служителка казваше, че нищо не знае и да чакаме до уречения час, друга сподели, че единствената възможност е да вземем влак, а трета ни предупреди, че дори да се въстановят полетите, ние ще отлетим за Женева чак в неделя.Така хиляди хора се оказахме заклещени в Париж. Единственият ни шанс бе да прекосим половината град и да отидем до гарата.
Gare de Lyon
Най-уважаваният транспорт във Франция са железниците. Хората ги предпочитат, не само защота са удобни, но и доста бързи (средна скорост 200 км/ч). Но на 16 април определено пътникопотокът на Gare de Lyon бе повече от обикновенно. Билетите се оказаха изпроданени, а заради стачката на железниците някой влакове не пътуваха. Лудницата бе огромна и напрежението ескалираше. Да видиш как възрастни хора се карат за място в чакалнята и се обиждат в европейската столица този ден бе напълно нормална гледка. А организацията на самата гара бе още по-объркваша. На „Информация” можеш да разбереш само кога има влак и свободни места. Заради стачката нямаше яснота за следващия ден, тъй като разписанието се определяше ден за ден. За цената на билетите можеш да разбереш на касата, където има километрични опашки. Пред всяка каса има човек, към когото можеш да се обърнеш, тъй като не можеш да прередиш опашката. Служителите пред касата обаче казваха едно и също: „Няма билети, не е възможно да си купите за днес, само за утре”. Жалкото е, че със сигурност е имало много хора, които са им повярвали. Случайно попаднах на една мила служителка, която ми обясни, че е възможно да си купя билет без място от самия влак и да пътувам като правостояща.Така се качих на влака за Анси, като това ми коства 90 евро. Във влака имаше доста пътници като мен, които явно знаеха за тази възможност. Бях изумена, когато видях, че тренът всъщност изобщо не е пълен. Вагонът, в който бях, бе почти празен и така всички, които трябваше да пътуваме прави, можахме да седнем. Удивих се, как така уж пълният влак, всъщност е празен? Как има толкова желаещи да си купят билет и им се отказва? Абсолютно безумна ситуация.
Автобуси
Французите определено не уважават автобусите. Четейки по форумите, можеш да попаднеш на много мнения как този вид транспорт е неудобен и бавен. Но истински учудена останах, като разбрах, че от Париж не можеш да хванеш никакъв автобус до друг град във Франция. Единственните автобуси там са международни. Не ми е ясно, как в толкова голям град и при толкова много хора, които пътуват постояно от и за Париж, няма междуградски автобуси. А след като има извънредна ситуация, като изригване на вулкан, не е ли редно да се пуснат, макар и по изключение, автобусни линии?
Автостоп
Както стана ясно, влакът е предпочитан транспорт, но и доста скъп. Понякога излиза по-скъпо от пътуване със самолет. Намаления за студенти има, но за целта се купува карта, която струва 50 евро. Тя ти осигурява от 25 до 50% намаление. Но билетът е на половин цена само, ако си го запазиш 3 месеца по-рано. Затова младите хора във Франция, често пътуват на стоп. Тук не само, че не е опасно, но хората те качват. Аз лично се уверих в това, след като отидох на стоп до Женева. За по-малко от 10 мин. спряха и ме качиха. При този вариант обаче трябва да знаеш къде можеш да застанеш, за да стопираш, и да имаш табелка с града, към който пътуваш. Лошото на 16 април бе, че един от основните пътища от Париж до Лион бе затворен за ремонт и бе отклонен. Затова хората, които пътуваха в тази посока, нямаше как да си хванат кола на стоп. Често се споневаше, че всички хотели са пълни и няма места, а кола под наем е трудно да се наеме. За истинноста на тази информация обаче вече съвсем не съм убедена. Според официалната информация на Gare de Lyon 310 хил. човека е трябвало да пътуват  на 17 –ти април. На гарата обаче са чакали 900 хил. В Ница стачката е била прекратена.
Така един вулкан, не просто блокира небето над Европа, а причини истинско европейско задръстване, като ни показа, че и в развити държави при кризисна ситуация не се реагира адекватно. 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg