АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Железницата намалява загубите си
Ако синдикатите и този път спрат реформата в "Холдинг БДЖ", компанията няма да оцелее, заяви днес Георги Ангелов - старши икономист в Институт "Отворено общество", на кръгла маса по повод обсъждането на плана за преструктуриране и финансово стабилизиране на БДЖ. Железницата за първи път показва, че осъзнава, че се намира в конкурентен пазар и трябва да работи за своите клиенти, а не да се държи като монополист. Това че Световната банка ще бъде част от плана за преструктуриане и ще участва с пари, ноухау и натиск да се правят реформи също е добре, но все пак, ако БДЖ не си свърши работата, външните институции с нищо не могат да помогнат, каза Ангелов. Той отбеляза още, че в Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ трябва да се включи в преструктурирането, в инвестициите, в привличането на капитал към важните жп линии, за да има приходи и пътници. На форума Ангелов предложи поддръжката на някои от жп линиите да се прехвърли към общините. Ако общината прецени, че има нужда от жп транспорт, да поддържа линията. Ангелов препоръча, когато икономиката започне да се възстановява, БДЖ да се освободи изцяло или частично от товарните превози.
Загубите на БДЖ за първото тримесечие на 2011 г. са със 7 милиона лева по-малко от същия период за миналата година, каза Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” ЕАД. Той отбеляза, че в резултат от провежданите реформи през 2010 г., загубата е намаляла от 64 млн. лв. на 47 млн. лв. Една от реформите е свързана с оптимизирането на процесите и дейностите в БДЖ и търсене на начини за получаване на приходи. „С изпълнението на поставените мерки през 2014 г. дружествата на Холдинг БДЖ няма да бъдат на загуба”, заяви Владимиров. Натрупаната загуба през последните години е била 218 млн. лв. Една от реформите е свързана с преосмисляне на договора с държавата за инвестициите в Пътнически превози и тяхното развитие. Необходимо е да се прецизира договорът в държавата. Предстои да бъде направен анализ на пазара – какво се търси и какви трябва да бъдат инвестициите. Тази реформа е част от балансирането на пазара на транспортни услуги в страната и заедно с автомобилния транспорт, да се развива и жп транспортът, обясни Владимиров.
Tweet |
|