EUR 1.9558
USD 1.6990
CHF 2.0898
GBP 2.2996
CNY 2.3655
you tube
mobile version

Железницата - гръбнак на обществения транспорт

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Железницата - гръбнак на обществения транспорт

mail08:15 | 18.06.2025прегледи 102 коментарикоментари 0


Тази процедура не е състезание за субсидия, това е състезание за по-добра услуга, предоставена на пътниците на железопътния транспорт. Това каза заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на публична дискусия за обсъждане на Проекта за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт. На нея присъстваха представители на научните среди, на синдикалните организации, железопътни организации, експерти и др.

Вицепремиерът Караджов посочи, че от 2019 г. железопътният пазар е либерализиран, но до момента никой частен оператор не превозва пътници. „Издадени са три лиценза на жп компании, които искат да возят пътници, но нито една от тях не е пуснала търговски влакове. България е поела ангажимент по Плана за възстановяване и устойчивост да проведе процедура за разделяне на жп мрежата на няколко региона и по този начин да стимулира конкуренцията в сектора“, каза Караджов.

„Подходът при разделянето на лотовете е регионален и е съгласуван с ЕК“, изтъкна вицепремиерът и заяви, че първоначално в тези региони ще има само един оператор, който ще извършва същите дейности, които се извършват сега от държавния оператор. „Преминаването към новите оператори ще стане плавно, с достатъчно дълъг период за мобилизация и няма да бъде усетено от пътуващите“, подчерта Караджов.

„При неизпълнение на договорите предвиждаме тежки санкции, включително и отнемане на лицензи“, добави Караджов и допълни, че цените на билетите и картите няма да се променят. Собствеността на влаковете остава на държавата, няма да бъде прехвърлена на никого. Не се предвижда и увеличение на субсидията с новия договор за обществена услуга.

Вицепремиерът Караджов подчерта, че Колективният трудов договор на служителите, които в момента работят в БДЖ, ще действа за целия срок на договора за обществена услуга. „Ние сме част от Европейския съюз, а в него всички държави са социални, затова трябва да подходим с отговорност към всички работещи“, заяви Караджов.

Проектът предвижда разделянето на жп мрежата на три региона – западен с териториален обхват 75%, северен с 14% и южен с 11%. Процедурата се очаква да стартира до края на юли, а между 30 октомври и 31 декември трябва да се извърши класиране и да се подпишат договорите.

От 1 януари 2026 г. е предвиден 11-месечен срок за мобилизация на избраните изпълнители, а от 13 декември 2026 г., заедно с новия график за движение на влаковете, те трябва да започнат своята работа. Договорът за обществена услуга е за срок от 12 години.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 3389