АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
ЕС: без компенсация при закъснял полет
10:40 | 28.10.2025
80
коментари 0
Съветът на ЕС предлага промени, които могат значително да ограничат правата на пътниците при закъснели полети. Според проекта компенсации ще се изплащат само при закъснения от над 4 часа за къси полети и над 6 часа за дълги полети, вместо при сегашните 3 часа. Освен това се предвижда намаляване на максималната компенсация за полети над 3500 км – от 600 на 500 евро.
Предложението предизвика сериозни критики в Европейския парламент, тъй като евродепутатите настояват за запазване и засилване на правата на пътниците. На 13 октомври Комисията по транспорт единодушно подкрепи алтернативен законодателен текст, изготвен от докладчика Андрей Новаков. Тъй като позициите на Европейския парламент и Съвета на ЕС се разминават, през следващите три месеца предстоят решаващи триалози. Задействаната от Съвета процедура обаче усложнява ходовете на Парламента и евродепутатите очакват трудни преговори — но заявяват, че ще отстояват правата на пътниците докрай.
Експерти предупреждават, че ако бъде приета подобна „поправка“ в Регламент 261/2004 би оставила милиони европейци без защита при най-честите случаи на закъснение. Ако прагът се вдигне до 4 часа, се загубват около ⅔ от правата на пътниците, действащи сега, предупредиха докладчици от Комисията по транспорт.
На този фон очевидните печеливши ще бъдат авиокомпаниите – същите, които от години оспорват правилата за защита на пътниците и търсят начини да избегнат плащания, въпреки че финансовите им резултати бележат рязък ръст след ковид кризата.
ЕС трябва да решава реалните проблеми на пътниците
„Подобна промяна би изпратила тревожен сигнал, че защитата на потребителите е поставена на втори план спрямо интересите на авиокомпаниите. Вместо да ограничава правата на пътниците, ЕС трябва да създаде по-ефективен механизъм, който да решава реални проблеми като загубен багаж,“ коментира Ивайло Данаилов, съосновател на SkyRefund – българска компания, която помага на пътници от цял свят да получат обезщетение при проблемни полети.
Вътрешните данни на SkyRefund потвърждават статистиката на евродепутатите: 60% от исковете са за закъснения, предимно с малко над минимума от 3 часа – точно случаите, които биха останали извън обхвата на компенсациите, ако предложението бъде прието.
Според Ивайло Данаилов повишаването на прага за закъснение крие риск от системно увеличаване на броя на закъснелите полети в ЕС.
Какво следва?
Предстоят трудни преговори.„Европейският парламент е готов да се бори за пътниците в Европа. Стоим твърдо зад запазването на прага от три часа за компенсации и няма да отстъпим от тази позиция”, коментира докладчикът Андрей Новаков по време на пресконференция след заседанието. Той коментира, че Съветът се е бавил 11 години с позицията си, а сега “иска да наложи процедура, която ограничава времето за преговори”. Евродепутатите поставят пет “червени линии” в преговорите:
Праг от 3 часа за компенсация при закъснели полети.
Родителите да не плащат, за да седят до детето си в самолета.
Ръчният багаж до 7 кг да бъде включен в цената на билета.
При проблемен полет, пътникът да получава формуляр за компенсация
Незабавно обезщетение при отказан бординг заради препродадени места
Асоциацията на застъпниците за правата на пътниците (APRA), в която SkyRefund членува, организира петиция срещу предложените промени. От друга страна, авиолиниите се противопоставят силно на предложенията за по-достъпни компенсации и възможности за багаж.
Регламентът трябва да стане по-ясен и справедлив
Всички иначе са съгласни, че промени са необходими. „Регламентът отдавна се нуждае от актуализация. През последните 20 години много ключови въпроси бяха решени от съда, но тези решения често са сложни и труднодостъпни за обикновения пътник. Новата версия трябва да обедини всички тези съдебни тълкувания и да ги превърне в ясни и разбираеми правила,“ коментира юрисконсултът на SkyRefund Цветелина Боцева.
Тя напомня също, че размерът на обезщетенията не е променян от 2004 г. „Поради инфлацията днес тези суми имат значително по-ниска стойност. Ако регламентът бъде актуализиран, без да се увеличат компенсациите, той ще загуби смисъла си,“ подчертава Боцева. Същевременно авиосекторът бележи рекордни печалби през последните години.
Победа за авиосектора за сметка на пътниците
Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), през 2025 г. секторът се очаква да реализира нетна печалба от 36 млрд. долара и приходи от 979 млрд. долара – най-високото ниво в историята на индустрията, надхвърлящо дори предковидните резултати от 2019 г.
На фона на това, проблемните полети се увеличават, а хората масово не са запознати с правата си и не подават искове за обезщетение. Само през 2024 г. над 287 милиона пътници в Европа са били засегнати от закъснения или отменени полети. В същото време само 30% от европейците се чувстват информирани за правата си като авиопасажери (Евробарометър, юли 2024).
Ако предложените промени бъдат приети, значителна част от тези разходи ще бъдат спестени, но за сметка на пътниците, които ще изгубят една от най-важните си защити.
Дали интересът на авиопасажерите ще бъде защитен и какъв ще бъде финалният вариант на Регламента ще стане ясно до края на 2025 г.
Какви са правата на пътниците сега?
Макар и да са приети от ЕС още през 2005 г., много хора въобще не знаят, че са “защитени” правно при различни проблеми с полета им. Най-често случаите са:
Закъснял полет с повече от 3 часа
Отменен полет, без пътникът да е известен предварително до 14 дни
Отказано качване на борда заради по-голям брой разпродадени места
Важното е причината за проблема да е по вина на авиокомпанията, а не заради “извънредни обстоятелства”, каквото е например лошото време.
В тези случаи, пътниците могат да поискат обезщетение от авиокомпанията, като сумата, която ще получат, варира според дистанцията на полета. Регламентът се прилага, ако:
Пътникът излита от която и да е държава в ЕС
Пътникът пътува с европейска авиолиния, независимо от дестинацията.
Експертен коментар за правата на пътниците и предстоящите промени:
Цветелина Боцева, юрисконсулт в SkyRefund, смята, че Регламент EC261 е европейският „наръчник“, който превръща закъсненията и отмените на полети в реални права. “Ако полетът ви е сериозно закъснял, отменен или сте били недопуснати на борда, имате право на парично обезщетение, пренасочване или възстановяване на сумата, както и на грижа (храна, хотел, транспорт). Регламентът е в полза на пътниците и се счита за „либерален“, защото компенсацията се определя според разстоянието на полета – без да е необходимо да доказвате лична загуба.”, казва тя.
Много от обсъжданите в момента промени обаче противоречат на тази логика.
„Политики, които усложняват процеса по обезщетение и обезкуражават подаването на искове, рискуват да навредят именно на хората, за чието благо е създаден регламентът,“ допълва тя. Според Боцева целта трябва да бъде осигуряване на ефективни, достъпни и разумни механизми за обезщетение на пътниците, а не наказване на авиокомпаниите или фирмите, които обработват исковете.
| Tweet |
|







