EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Електромобили под наем

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Електромобили под наем

mail12:45 | 18.12.2011прегледи 847 коментарикоментари 0


Ива Стойкова

Електромобилите настъпват. По-бързо в Европа, по-плахо у нас. Но е факт- търсят се нови икономични и екологични начини за придвижване.
В Париж в началото на месеца стартира услугата Autolib'. Чрез нея може да се вземе електромобил под наем от разположените в целия град специално създадени за целта станции. Най-хубавата част от идеята е, че не се налага връщане на авбомобила. Достатъчно е той да бъде оставен на друга станция, която е най-близката до мястото, което е искал да достигне потребителя. Абонатите вече са 6000 само за две седмици.
Как работи?
За да се използва електромобил под наем в Париж е нужен абонамент. С валидно свидетелство за правоуправление и срещу заплащане се издава карта. На година сумата е около 140 евро. Месечен абонамент за един водач излиза 12,60 евро. Ако бъде включен втори човек, който да използва същата карта, се доплаща 2,10 евро. Може и заплащане на час, но там има категоризация и на самите автомобили. За всички обаче е безплатно в интервала между 23.00 и 7.00 ч. По интернет или чрез телефон се резервира станцията и колата, която е избрана. Абонатите взимат ключовете на автомобила от специално място в самия електромобил. В момента има 250 станции за електромобили с 250 коли. Амбицията е 1100 станции и 3000 електрически коли, като това трябва да стане до юли 2012 г. В Париж 508 станции с 4-6 паркоместа ще се намират на открито, като се предвижда да има около 200 покрити станции с 6-10 места. Във френската столица от четири години добре работи и системата Velib. На подобен принцип като описания могат да се взимат велосипеди под наем. Лондон вече последва френския пример за колелата. Логиката казва, че това сигурно ще се случи и с електромобилите. Големите столици срещат все по-големи затруднения с мобилността, въпреки добре развития транспорт. Стачка в метрото е достатъчна да обърка целия ден. Или разминаващи се графици на движение на градския транспорт. Такъв пример може да бъде даден с Париж- да се стигне до летище Роаси рано сутрин, за да се хване самолета до България, се оказва мисия невъзможна- ако работи едната линия на метрото, другата- не, автобусите до там са през час и т.н. Изходът е такси. Но може би и електромобил под наем.
Изоставаме, но не много
У нас вече се движат доста електромобили, като преобладават тези лична разработка. Изцяло електрическите заводски, и най-важното – регистрирани, коли са три. На 28 ноември 2011г. беше даден старта за инсталирането на първата зарядна станция за електромобили в София. Тя ще се намира пред централния вход на Столична община на „Московска” №33. До края на годината ще бъдат поставени станции и пред БНБ, НОИ, Министерството на културата, на пл. “Македония”, “Св. Ал. Невски” и “Народно събрание”. До края на 2012 г. се очаква да се монтират още 150-200 зарядни станции за електромобили в столицата, както и Пловдив и Бургас. Колонките са с едно паркомясто. Всички ангажирани лица в процеса на навлизането на електромобилите в България са категорични, че това е правилният подход- електромобилите и зарядните станции да вървят ръка за ръка. Навлизането на колите и разширяването на мрежата от станции за тях се случва поетапно, но едновременно. Въпросът за яйцето и кокошката очевидно няма да е на дневен ред. Само че битката това да се случи е отдавна, водена от клъстер «Електромобили». Доскоро нямаше законова рамка, която да позволи продажбата и монтирането на зарядни колонки. Получаваме шанс да се движим успоредно с другите държави, а не да догонваме, каза пред EconomyNews.bg Весела Шаранкова, управител на FullCharger България, които монтират първите колонки в София. Цената на чисто нов електромобил е около 35 хиляди евро, но инвестицията се изплаща много бързо. Според Весела Шаранкова за цял ден градско каране в столицата в рамките на 100 км разходът възлиза на 2 лв. Още една добра новина за България- от пролетта на следващата година заводът на "Литекс Моторс" в Ловеч ще може да произведе първите серийни български електромобили.
Минуси
Най-големият недостатък на електромобилите е, че са напълно безшумни. В това се увери и екип на EconomyNews.bg по време на тест драйв с електромобила на медийна агенция Аргент, със съдействието на Пламен Маринов, който кара колата вече няколко месеца. Той е гост на първото издание на предаването на EconomyNews.bg  „Време за пари” по OFFRoad radio - понеделник, 19 декември т.г. 16-18 часа. (по-важното от разговора на живо очаквайте)

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg