EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

ЕК с четвърти "пакет за жп транспорт"

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ЕК с четвърти "пакет за жп транспорт"

mail15:00 | 01.02.2013прегледи 369 коментарикоментари 0


ЕК обяви обширен пакет от мерки за постигане на по-добро качество и по-голям избор на железопътни услуги в Европа, съобщи ЕК. Железопътният транспорт е жизненоважна част от транспорта в Европейския съюз с ключова роля за намиране на решения на фона на нарастващото търсене на транспортен капацитет, претоварения трафик, сигурността по отношение на горивата и декарбонизацията. В момента обаче много от европейските железопътни пазари са в период на застой или спад.
Комисията предлага амбициозни мерки за увеличаване на нововъведенията в железопътния транспорт на ЕС чрез отваряне за конкуренцията на вътрешните превози на пътници, както и за
насърчаване на съответните значителни технически и структурни реформи.
"Европейските железници наближават много важен разклон. Пред перспективата за застой или спад в железопътния транспорт на много пазари в Европа, изборът, който трябва да направим, не е сложен. Можем да вземем сега трудните решения, необходими за преструктурирането на европейския железопътен пазар с цел да се насърчат нововъведенията и предоставянето на по-добри услуги. Така железопътният транспорт ще бъде в състояние отново да расте в полза на гражданите, бизнеса и околната среда. Или можем да поемем по другия коловоз. Можем да приемем необратимото спускане надолу по хлъзгавия наклон към една Европа, в която
железопътният транспорт е скъпа играчка за няколко богати страни, в същото време недостъпна за повечето страни поради ограничените публични средства", каза еврокомисарят по транспорта и заместник-председател на ЕК Сийм Калас.

Предложенията са съсредоточени в четири ключови области:

- Работещи стандарти и одобрения. Комисията планира да намали административните разходи на железопътните компании и да улесни навлизането на нови оператори на пазара.
Според новите предложения Европейската железопътна агенция ще действа на принципа на "обслужване на едно гише", като издава валидни за целия ЕС разрешения за пускане на пазара на возила и сертификати за безопасност на операторите. Сега разрешенията за железопътен транспорт и сертификатите за безопасност се издават от отделните държави членки.
Предложените мерки ще дадат възможност за 20-процентно намаление на времето за навлизане на пазара на нови железопътни предприятия и 20 процента намаление на разходите и сроковете за получаване на разрешение за подвижния състав. Като цяло, до 2025 г. това би трябвало да доведе до икономии за дружествата от 500 млн. евро.

- По-добро качество и по-голям избор чрез допускането на нови играчи на пазара на железопътните услуги.

С цел насърчаване на нововъведенията, ефективността и по-доброто отношение "цена-качество" Комисията предлага вътрешните пътнически железопътни линии да бъдат отворени за нови участници и услуги от декември 2019 година. Компаниите ще могат да предоставят вътрешни услуги за железопътен превоз на пътници навсякъде в ЕС като предлагат конкурентни търговски услуги или представят оферти за осигуряване на обществените услуги за железопътен превоз, които обхващат по-голяма част (над 90 процента) от пътуванията с железница в ЕС и ще станат предмет на задължителна тръжна процедура.
В съчетание със структурни реформи това може да доведе до 2035 г. до над 40 млрд. евро финансова печалба за гражданите и фирмите, както и да позволи, според предвижданията на Комисията, да се отчетат допълнително приблизително 16 млрд. пътник-километра.
Националните вътрешните пътнически пазари остават до голяма степен затворени. Само Швеция и Великобритания са отворили напълно своите пазари, а тези на Германия, Австрия, Италия, Чехия и Холандия са отворени в ограничена степен.

- Работеща структура.
За да се осигури справедлив достъп на всички до железопътен транспорт, е необходимо железопътните мрежи да се управляват по ефективен и недискриминационен начин от независими управители на линиите ("инфраструктура"), които трябва и да ги координират на равнището на ЕС с цел да се подкрепи развитието на истинска европейска мрежа.
Комисията предлага да се засили ролята на управителите на инфраструктура, така че да контролират всички функции, които са централни за железопътната мрежа - включително планирането на инфраструктурните инвестиции, всекидневната експлоатация и поддръжка, както и изготвянето на графици. Предвид многобройните жалби на потребителите Комисията
смята, че управителите на инфраструктурата трябва да са оперативно и финансово независими от всеки транспортен оператор, който се занимава с движението на влаковете. Това е от основно значение за премахването на потенциалните конфликти на интереси, както и за предоставянето на всички дружества на достъп до коловози на недискриминационен принцип.

- Квалифицирана работна сила.
Динамичният железопътен сектор зависи от квалифицираната и мотивирана работна ръка. През следващите 10 години железопътният транспорт ще бъдат изправен пред комбинираните предизвикателства на привличането на нови служители, които да заместят тази една трета от работната сила, която ще се пенсионира, и същевременно на намирането на отговори в нова и по-конкурентна среда.
Опитът в държавите членки, които са отворили пазарите си, показва, че това води до разкриването на нови и по-добри работни места. Според нормативната уредба на ЕС държавите членки ще имат възможност да защитят работниците, като изискват, при прехвърлянето на обществени поръчки за услуги, новите изпълнители да ги наемат, като така се отива отвъд общите изисквания на ЕС за прехвърлянето на предприятия.Преди да бъдат приети, предложенията на Комисията трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и правителствата на държавите членки.
 


Тагове: жп транспорт, ЕС
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg