EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

ЕК с наказателни процедури срещу България и Чехия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ЕК с наказателни процедури срещу България и Чехия

mail17:30 | 06.04.2011прегледи 881 коментарикоментари 0


Европейската комисия съобщи днес, че открива процедури за нарушение срещу България и Чехия заради техните двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия. ЕК е изпратила до София и Прага искания за информация под формата на официални уведомителни писма. Комисията се опасява, че е възможно споразуменията да възпрепятстват еднаквото отношение към европейските авиокомпаниии да затруднят конкуренцията между тях, както и да дадат основание за въвеждането на такси за прелитане над Сибир, които биха били незаконни, съгласно антитръстовите правила на ЕС. През последните месеци подобни официални уведомителни писма бяха изпратени до още 23 държави от ЕС, а в момента комисията проверява дали двустранните авиационни споразумения на България и Чехия с Русия са съобразени с правото на ЕС. Фактът, че авиокомпании от ЕС трябва да плащат за прелитане над Сибир на път към Азия може не само да оскъпи полетите, но и да доведе до нелоялна конкуренция между авиокомпаниите от Общността и страните извън ЕС, се отбелязва в съобщението. Позицията на ЕК е, че споразуменията за въздушен транспорт трябва да гарантират авнопоставеност между всички авиокомпании от ЕС и спазване на антитръстовите правила. В противен случай може да се окаже, че някои авиокомпании от ЕС са поставени в по-неизгодна позиция от своите преки конкуренти, или че са принудени да плащат неоснователни допълнителни такси, в резултат на което цените на самолетните билети биха се повишили.
Процедурата за нарушение разглежда два основни въпроса, първият от които е т. нар. свобода на установяване. Двустранните споразумения за въздухоплавателни услуги между отделна държава от ЕС и страна извън Общността трябва да включват т. нар. "клауза за назначаване на ЕС", според която разпоредбите се прилагат еднакво за всички авиокомпании от ЕС, а не само за тези от въпросната държава, сключила самостоятелно споразумение.
Клаузата е съществена част от създадения в началото на 90-те години на миналия век единен европейски пазар на въздушни превози и гарантира, че за авиокомпаниите важат еднакви правила навсякъде в ЕС. Изискването за "клауза за назначаване на ЕС" бе потвърдено от решението "Открито небе" на Съда на ЕС от 2002 година. Тогава съдът постанови, че разпоредби, съгласно които само граждани на дадена държава от ЕС могат да се ползват от предимствата на споразумения за въздухоплавателни услуги, представляват нарушение на общите правила за "свободата на установяване". Повечето споразумения с държави извън ЕС вече са приведени в съответствие с решението на съда. Русия е една от малкото страни в света, която не приема еднакво отношение към всички превозвачи от ЕС и не е съгласна условията в двустранните споразумения да включват "клауза за назначаване на ЕС", както и да важат за всички. Това поражда сериозни практически проблеми, като застрашава например правата за превоз на авиокомпании, закупени от превозвач от друга държава на ЕС, която няма споразумение с Москва.
Някои авиокомпании от ЕС са задължени да плащат такси за прелитане над Сибир по маршрутите си към страни в Азия. През 2008 г. въпросните европейски превозвачи са заплатили такси за около 420 милиона щатски долара, като по-голямата част от тази сума е платена директно на руската авиокомпания "Аерофлот", се отбелязва в съобщението. Комисията изразява опасение, че това е в нарушение на антитръстовото законодателство на ЕС, съгласно което авиокомпаниите не трябва да бъдат принуждавани да сключват търговски споразумения с преките си конкуренти. ЕК е разтревожена, че това положение противоречи на международното право (Чикагската конвенция). Двустранните споразумения налагат и различни условия на авиокомпаниите от ЕС, в зависимост от държавата на установяване, което допълнително нарушава конкуренцията. В резултат на това може да се наложи пътниците да плащат по-високи цени за самолетни билети, отколкото в момента. България и Чехия разполагат с два месеца, за да отговорят на официалните уведомителни писма. Ако отговорите им бъдат сметнати за незадоволителни, ЕК ще изпрати мотивирано становище с искане те да променят своите двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия.
През октомври 2010 г. бяха изпратени официални уведомителни писма до Австрия, Германия, Финландия и Франция, през януари 2011 г. - до Белгия, Дания, Италия, Люксембург, Холандия, Великобритания и Швеция, през февруари 2011 г. - до Ирландия, Испания, Кипър, Полша, Португалия и Словакия, а през март 2011 г. - до Гърция, Естония, Литва, Малта, Словения и Унгария.
 


Тагове: ЕК, Чехия, авиация
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg