АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Дянков скептичен за БДЖ заем



Заемът със Световната банка за финансиране на железниците е готов. Световната банка е възторжена той да се подпише, Министерството на финансите спира подписването, заяви финансовият министър Симеон Дянков, който участва в срещата между синдикатите и ръководствата на железопътните компании. Финансистът е изложил всички мотиви на Министерството на финансите, поради които се забавя окончателното подписване на заема със Световната банка. "Аз спирам подписването", призна Дянков. Все пак подписване ще има, но едва когато се види, че БДЖ има приходи, с които поне да покрива лихвите по заемите, които в момента са тяхна тежест.
Финансовият министър обясни, че през пролетта, когато се водеха преговорите със Световната банка, прогнозите са били различни. "През април - май месец икономическите прогнози за цяла Европа и за България бяха други. Тогава се прогнозираше среден ръст за Европа от 3.5 %, а сега икономическата прогноза е една трета за тази, следващата и последващата година от това, което беше през пролетта. Възможностите на бюджета напред във времето вероятно са много по-малки от това, което ние предполагахме. Трябва да имаме допълнителни приходи в БДЖ, за да може поне лихвите да се покриват", каза той.
"БДЖ към момента има 800 милиона лева задължения, като една съвсем малка част от него се обслужва от Министерството на финансите и тя е по предишен заем към Световната банка, който изтича през октомври месец. Останалата част не се обслужват от 2007-2008 година. Предвид на все по-тежката обстановка, която се очертава в Европа от лятото насам и предвид на подписването на заема, искам да се види как може да се модернизира преструктурирането на железниците", каза още Дянков.
До този момент нямаме съгласие какви съкращения да има в железниците, заяви от своя страна президентът на КНСБ Пламен Димитров след срещата, в която участва премиерът Бойко Борисов и транспортният министър Ивайло Московски. "Съкращенията са функция на Програмата за преструктуриране и финансово оздравяване", отбеляза Пламен Димитров и добави, че колективните трудови договори са ключа към гаранциите, които трябва да постигнем при бъдещето преструктуриране на БДЖ. Ние без колективни трудови договори няма да се съгласим да се извършат никакви мерки в компанията, отбеляза той.
Синдикатите все още са оптимисти, че може и да няма стачка в железниците, ако до петък се намери решение по спорните въпроси. Разговорите по всички теми, по които няма постигнато съгласие между синдикатите и железопътните компании продължават днес в транспортното министерство./БГНЕС
Tweet |
|