EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Дунав мост 1 и 2, + 3 и 4

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Дунав мост 1 и 2, + 3 и 4

mail07:10 | 20.06.2014прегледи 5041 коментарикоментари 0


Екип EconomyNews.bg

Дунавските региони в България нямат изградени магистрали и скоростни пътища, освен това са естествено разделени от реката и от Балкана. За да се развива икономика в тази част на страната, от огромно значение са мостовете на Дунав. От Освобождението до този момент България успя да изгради само два моста – Дунав мост Русе-Гюргево и Дунав мост Видин-Калафат. Идеята на българския президент Росен Плевнелиев от преди няколко години, в качеството му на регионален министър, бе до 2020 година да бъдат изградени два нови моста с еврофинансиране, а именно мост при Силистра-Кълъраш и мост при Оряхово–Бекет.

Какъв е приносът на двата моста върху икономиката и поминъка на районите, където те са построени?

Една река, два моста – първият на 60 години, другият на една. На българския участък от р. Дунав гордо се извисяват Мостът на дружбата Русе – Гюргево, построен за 2 години, и мост „Нова Европа” Видин-Калафат – построен в рамките на повече от десет години. Ползите от съоръженията са безспорни, както за хазната, така и за местното население. Отделно е значението им за връзките на България с Европа чрез трансевропейските транспортни коридори IV и IX.

Мост Дунав мост 2 бе открит през октомври 2013, като по него са преминали за първите шест месеца над 500 000 моторни превозни средства. Според статистика, актуализирана на сайта на компанията Дунав мост Видин-Калафат АД, седмичният трафик е около 10 хиляди превозни средства или над 1400 МПС на ден. Таксите за преминаване са същите като на първия мост, с изключение на тази за леки коли, която е 6 евро срещу 2 евро за преминаване по моста Русе-Гюргево.

По новооткритата наскоро железопътна линия между Видин и Крайова с влак се стига за три часа. Засега дестинацията се обслужва само от румънски влакове. По ж.п. линията на моста тестово преминаха и първите товарни превози. Трасето, което е част от коридора, който ще свързва пристанищата на Балтийско море с пристанищата на Егейско, остава ненатоварено. Очаква се товародателите и спедиторите да разберат, че използването на железопътните връзки през Дунав мост 2 са изключително рентабилни. Очакваните приходи от Дунав мост 2 само за половин година след пускането му са 4 млн. лв.

Средногодишно по Дунав мост Русе – Гюргево преминават по 1 074 616 превозни средства или над 2 900 средно на денонощие, показват данни на МРР предостовени на EconomyNews.bg. За поддържане на участъка от Дунав мост на българска територия – път I-2 от км 0+000 до км 1+ 050, от бюджета на агенцията за 2014 г. са предвидени близо 110 хил. лв. През 2011 г. таксите за автомобили за Дунав мост 1 бяха намалени три пъти – от 6 на 2 евро. Мярката дава очакван резултат - трафикът се увеличава, регистриран е от 2,5 до 3 пъти ръст на приходите. През 2008 г. реализираните приходи са приблизително 33,9 млн. лв. Годишната поддръжка на моста възлизат на над 300 хил.лв годишно, като най-голяма тежест са разходите за текущ ремонт и поддържане и зимно поддържане - 169 198 лв., направа на хоризонтална маркировка - 63 885 лв. и ремонт на осветлението - 47 232 лв.

Ползи за местната икономика

Мостът в Русе безспорно е тласък в развитието на града. След откриването му на 20 юни 1954 г. следва бърза индустриализация. Развиват се машиностроенето (корабостроене, тежко машиностроене, производство на металорежещи машини, производство на селскостопански машини, електроника, приборостроене и др.), химическата (нефтопреработване, производство на бои) и леката промишленост. Изградено е голямо пристанище. Завършен е ТЕЦ – Русе, който е трети по мощност у нас след “Марица-Изток” и ТЕЦ – Варна. Във връзка с откритите нови производства и нуждата от квалифицирани кадри за промишлеността се откриват профилирани училища – техникум по зърносъхранение, техникум по индустриална химия, техникум по корабостроене, техникум по ж.п. транспорт, техникум по строителство и техникум по механотехника. Градът става университетски център. Построяват се сградите на Операта, Дома на културата, Централна жп Гара и Гара Разпределителна.

Подобни процеси се наблюдават и във Видин – един от най-бедните изостанали български градове към момента. Като начало част от трафика, особено на ТИР-ове, се пренасочи по този маршрут, тъй като е по-пряк. Видин вече има митница, изграден е модерен митнически терминал за проверка, изцяло финансиран със средства на ЕС. На територията на областта се намират и два сухопътни гранични контролно-пропускателни пункта – на границата със Сърбия при Брегово и при Връшка чука. В областта има и няколко пристанища на р. Дунав, както и Свободна зона.

„Дунав мост ни улеснява много, чакахме го от дълго време. Румънските и българските фирми по-лесно могат да контактуват”, сподели пред EconomyNews.bg представител на румънска фабрика от Крайова за строителни материали и павета, която има намерение да навлезе на българския пазар. Както и в Русе, така и във Видин румънци пазаруват от българските магазини, които продължават да са с по-ниски цени. Русенските заведения са истински хит за румънските граждани след присъединяването на София и Букурещ към ЕС през 2007 г.

Участъкът от ж.п. линията Калафат - Крайова ще бъде рехабилитиран през новия програмен период, обяви румънската страна, цитирана от БТА. Заедно с ремонта на пътищата в района са осигурени 400 млн. евро европейски пари. Затова и румънската страна се надява цялото движение от Западна Европа към София и Гърция да преминава през Дунав мост 2. Шосейната инфраструктура на Румъния вече се рехабилитира, включително и трасето от Калафат -Крайова.

От българска страна има целенасочени усилия за развитие на направлението през моста при Видин и Калафат, каза заместник-министърът на транспорта Петър Киров. Той обясни, че по ОП "Транспорт" се проектира скоростният път между Видин и Монтана. Това е 4-лентов път, който ще даде възможност за облекчаване на трафика в това направление. За тежкотоварните камиони трафикът надхвърля около 3 пъти първоначалните очаквания. Жп-линията Видин-Медковец е предвидена за рехабилитация със средства от новия инструмент на Европа - "За свързана Европа". Този проект вече е подаден като един от индикативните, с които България ще кандидатства за финансиране.
Железопътната инвестиция ще е над 300 млн. евро. В близко време са очаква, освен румънските мотриси, по трасето да пътуват и български и така, влаковете по линията Видин-Крайова ще бъдат четири двойки - по два от страна.

Определящото за трафика на Дунав мост 2 е довеждащата до него инфраструктура, каза за БТА Владимир Андреев, изпълнителен директор на смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат". По думите му съоръжението може да поеме много по-голямо натоварване, но довеждащата инфраструктура трябва да бъде подобрена. Ако се направи пътят - най-вече между Монтана и Видин, тогава ще има осезателно нарастване на трафика, заяви изпълнителният директор на моста. Напоследък трафикът на съоръжението се запазва около 1200 -1300 автомобила на ден. Със старта на обслужването на товарните автомобили с безкартово плащане ще се улеснят транспортните фирми по заплащането на таксите и възстановяването на ДДС ще става по-лесно, каза Владимир Андреев. Той добави, че очаква по този начин трафикът на тежкотоварни автомобили по Дунав мост 2 още да се увеличи. "Мостът влезе в употреба, но прилежащият път не е модернизиран", казва Дорел Митулецу, заместник-кметът на разположения в румънския окръг Долж град Калафат, цитиран от румънския печат. По думите му има неща, които се правят отзад напред. "За жителите на Калафат е трудно да стигнат до Видин, защото трябва да изминат 10 километра до гара Голенц, от които 3-4 километра през полето. Или да вземат влак от Калафат до Голенц. Освен че ще загубят време, има и материален недостатък, защото билетът Голенц-Видин е 17,5 леи (около 4 евро), а преминаването на моста с лека кола - шест евро и имаш собствен транспорт на разположение", смята Дорел Митулецу, заместник-кметът на разположения в румънския окръг Долж град Калафат.

От друга страна видинчани също се сблъскват с такъв проблем. Три часа с влак пътува всеки, който иска да стигне до Крайова. Графикът на тръгване и пристигане е по-удобен за румънците. Българите, които искат да идат до Румъния, тръгват по обед и пристигайки следобед в румънския град Крайова, трябва или да преспят там, или след 30 минути да хванат влака за България.

Според председателя на Видинската търговско-промишлена палата Красимир Кирилов дребният бизнес във Видин и в Калафат пръв е усетил ползите от моста "Нова Европа". "Малките видински кафенета и ресторантчета в събота и неделя са пълни с румънски граждани от отсрещния Калафат. Подобна е картината и в Румъния. На видинския пазар в съботния ден звучи румънска реч, на пазара в Калафат е пълно с видинчани", разказва Кирилов. За родните пушачи има и допълнителен бонус - в Румъния няма забрана за пушене в заведенията.

Мостът при Русе за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа. Мостът при Видин е едно от най-красивите модерни съоръжения в Европа.  


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 4101