АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Германия: Автомобилната индустрия нестабилна
16:35 | 09.10.2025
685
коментари 0
Германският автомобилен пазар регистрира трети пореден месец на ръст благодарение на електромобилите, но остава нестабилен преди кризисната среща на върха с производителите, която ще се проведе в Берлин в четвъртък, 9 октомври, предаде Франс прес.
Броят на новорегистрираните автомобили през септември, месецът на международното автомобилно изложение в Мюнхен със силно присъствие на китайски автомобилостроители, се е увеличил с 12,8 на сто на годишна база до 235 528 превозни средства, според публикуваните днес данни на Федералната служба за автомобилен транспорт (Federal Motor Transport Authority - KBA).
Активността на автомобилния пазар във водещата европейска икономика е почти стабилна в сравнение с миналата година (-0,3 на сто), без обаче да достигне нивото си от 2023 г., последната година, стимулирана от субсидиите за електромобили, на фона на загубата на конкурентоспособност в сектора.
Наблюдаваното през септември възстановяване "не бележи началото на обрат в тенденцията", като се има предвид "лошото настроение сред потребителите и компаниите", потвърждава Константин Гал от "Ърнст енд Янг" (EY)
"Въпреки че на пазара се пускат атрактивни модели на по-ниски цени, все още наблюдаваме слабо търсене на електромобили", подчертава той. За да се справи с този проблем, министърът на финансите Ларс Клингбайл обяви днес, че иска да удължи срока на освобождаване от годишен данък на електромобилите от 2025 до 2035 година.
Регистрираният през септември ръст на германския автомобилен пазар се дължи на електромобилите - с 45 495 нови регистрации, което е с 31,9 на сто повече от предходната година Пазарният дял на електрическите автомобили се покачва до 19,3 на сто спрямо 19 на сто през август.
В този сегмент китайският лидер Би Уай Ди (BYD) е увеличил броя на регистрациите си 23 пъти за една година - с 3255 продадени превозни средства. Други изцяло електрически марки от Китай като "Лийпмотър" (Leapmotor ) и "Спън" (Xpeng) също отбелязват значителен ръст.
От своя страна американският автомобилостроител "Тесла" (Tesla) ограничи спада си до -9,4 на сто в Германия, след месеци на отстъпление в Европа. Продажбите на компанията на Илон Мъск бележат ръст в Норвегия, Испания и Дания.
Хибридните автомобили продължават да доминират на германския пазар през септември с ръст на регистрациите от 28,9 на сто, което е пазарен дял от над 40 на сто, следвани от автомобилите с бензинови двигатели с дял от 26,8 на сто, въпреки спад на регистрациите от 5,9 на сто.
Всеки втори германски подизпълнител в автомобилната индустрия обаче оценява настоящото си икономическо положение като "лошо" или "много лошо", показва проучване на Германската асоциация на автомобилната индустрия Фау Де А (VDA). Подобни са и очакванията им за следващите месеци.
Негативните нагласи се отразяват на инвестициите и заетостта: над 60 на сто от анкетираните компании планират съкращения на персонал, а около 80 на сто възнамеряват да отложат, преместят в чужбина или отменят предвидени инвестиции. Едва една пета от предприятията запазват сегашните си инвестиционни планове.
Като основен проблем фирмите посочват митата, обявени от САЩ за вноса на промишлени продукти, които повече от половината определят като умерено или сериозно въздействие върху дейността им. Президентът на асоциацията на автомобилната индустрия Хилдегард Мюлер призова германското правителство и ЕК да дадат приоритет на конкурентоспособността на индустрията.
Само една от пет компании очаква подобрение в близко бъдеще, докато близо 60 на сто не виждат промяна, а 18 на сто очакват влошаване. В проучването, проведено между 1 и 22 септември, са участвали 158 фирми от сектора.
| Tweet |
|







