EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

В какво инвестираха най-зелените БГ компании?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

В какво инвестираха най-зелените БГ компании?

mail13:00 | 08.07.2011прегледи 1702 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
300 компании, 30 номинирани, 10 победители. Такава е равносметката от първия конкурс „Най-зелените компании в България 2010“, организиран от b2b Media. Организаторите предоставиха на EconomyNews.bg подробности за победителите в конкурса и техните проекти. Според организаторите всички вложени средства по еко-проектите са 100% корпоративни. За периода, в който е оценявана дейността на компаниите /2010-та година/, няма такива, които да са усвоили средства по европейски програми за опазване на околната среда. Ето и победителите по сектори.

Индустрия и производствен сектор- „Аурубис България“
Компанията е приложила „зелен проект“, насочен към служителите; съвместни проекти с училища в региона, насочени към изпълнение и популяризиране на екологични практики сред децата; инициатива за залесяване на местност в региона на завода; замяна на пластмасови бутилки със стъклени в администрацията на цялата компания; повторно използване на принтер хартия; закупуване на сензори за климатици; обучения на служителите на тема „Мисли зелено“. Целите по линия на Зеления проект са постигнати. Намаляване на употребата на пластмасови бутилки – 74%. Намаляване употребата на хартия – 49%. Средно намаляване на употребата на вода в производството – 3%. Изпълнителният директор на „Аурубис България“ Никола Треан сподели, че освен проектите за опазване на околната среда, фирмата инвестира в хората, за да формира у тях съзнанието какво е да си зелен.

Рециклираща промишленост, управление на отпадъци- „Екометал инженеринг“
През 2010 г. компанията е изградила три инсталации за третиране на отпадъци: инсталация за преработка на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, инсталация за преработка на излезли от употреба автомобилни гуми, инсталация за преработка на маслени, горивни и въздушни филтри, единствена в Югоизточна Европа. През 2010г. „Екометал инженеринг“ работи по мащабен проект, свързан с изграждане на възобновяеми енергийни източници на връх Мургаш. Пламен Стоянов, собственик на „Екометал инженеринг“ каза, че основната цел на компанията е с дейността си да помогне на останалите да рециклират отпадъците екосъобразно.

Автоиндустрия, транспорт и телекомуникации- „Фулчарджър“
Основната дейност на компанията е изграждане на мрежа от зарядни колонки за електромобили с plug-in батерии. Този вид транспорт е единственият с нулеви вредни емисии. Зарядните колонки за автомобили са една добра възможност произведената зелена енергия да бъде доставена до електромобилите и по този начин да получим един напълно затворен от екологична гледна точка транспорт.

Финансови услуги- Банка ДСК
Устойчивите инициативи на банката са скрепени с многогодишни договори със специализирани фирми за рециклиране по Закона за екологията, за строителство и преустройство на помещенията на банката по новата корпоративна визия в цялата страна, спазвайки стриктно Наредбата за строителство и използване на строителни материали в съответствие с нормите за опазване здравето на хората и опазване на природната среда. „Зелената концепция“ е приета като основна и устойчива при оформянето на вътрешното пространство на всички сгради на банката в цялата страна. „Зелената идея е практика на банка ДСК от няколко години“ - сподели Виолина Маринова, призьор в категорията „Финансови услуги“. „Тя е не само модерна тенденция, но и възможност да се намалят разходите за всяка една компания – например като се инвестира предимно в енергоспестяващи материали и рециклирана хартия, като се въведе практика за провеждане на работни срещи по електронен път и др.“

Технологии- „Ксела България“
„Ксела България“ представи своя революционен технологичен продукт автоклавен клетъчен бетон YTONG, който се произвежда по екологична, безотпадна и енергоспестяваща технология от кварцов пясък, чист клинкерен цимент, негасена вар и вода. Технологията се радва на признание и в Германия, където Федералната служба за опазване на околната среда e изготвила екобаланс за YTONG. Изводите от него са, че използваните суровини са повече от достатъчно в природата, при добива им не се замърсява околната среда, разходите на енергия при производството са ниски, отпадъкът се рециклира и при експлоатация на жилища от YTONG разходите за отопление са значително по-малки, поради добрата топлоизолация, а това означава по-малко емисии въглероден диоксид в атмосферата. Всичко това е основание на YTONG да бъде присъден екоетикет. „Концентрираме се в намаляването на енергопотреблението в производството. Всяка наша инвестиция обаче се възвръща в дългосрочен план“ - обясни управителят по продажбите на компанията Йенс Тирфелдер.

Енергетика- „Овергаз Инк“
В резултат на дейността на Овергаз при замяна на твърди и течни горива с природен газ и благодарение на качествата на природния газ се постига екологичен ефект - намаляване на общото количество емисии. А в резултат на газификацията, осъществявана от „Овергаз Инк.” и дъщерните му дружества през 2010 г. е постигнато значително намаление на отделеното количество прах в отделения въздух. Това е първата компания в България, която стартира търговия с въглеродни емисии и повече от 15 години инвестира в зелени инициативи.

Туризъм, хотелиерство и развлекателна индустрия- „Зиг Заг Холидейс“
Компанията е организирала неколкократно залесявания в местността Беталовото (Северен Пирин) и Витоша (района на х. Момина скала), маркиране на пътеки (между Сеславски и Кремиковки манастири до София), дарили са събраните от техни турове средства на коалиция "За да остане природа в България".

Строителство и недвижими имоти- „Артекс инженеринг“
В компанията ежегодно определя бюджет за зелени инвестиции в областта на управлението на околната среда, който се обсъжда и приема от Съвета на директорите. Усилията на компанията са насочени да се върнат на София зелените площи. Зелени паркове могат да се видят в районите, в които дружеството строи - кв. Младост, кв. Изток и кв. Оборище. Озеленяване на покриви, покривни тераси и направа на зелени фасади на сградите става чрез интегрирани специални панели с естествена растителност. „Ние използваме материали, с които да изградим домове, които не само да не вредят на обитателите си. Ние правим домове, в които хората да бъдат щастливи като семейства и да отглеждат своите деца“ - сподели архитект Весела Мирянова, вицепрезидент на „Артекс инженеринг“ АД.

Сектор „услуги“, търговия, стоки за потребление и селско стопанство- „Англо-американско училище“
В Англо-американското училище е забранено използването на пластмасови чаши за еднократна употреба. Рециклират се максимално количество материали. Приет е "Код на устойчиво развитие", който регулира поведението на персонала, учениците и родителите в училището. Оптимизиран е транспортът. Инвестира се в проекти на поливни системи, които да оптимизират разходите по поддържането на зелените площи. В проекта за разширение на училището е предвидено изпълнение на най-строгите изисквания по американския стандарт за екологични и енергийно-независими сгради LEED. Зелената идея да бъде застъпена в образованието призова победителят в категорията „Услуги“. Възпитаниците на Англо-американското училище се включват с ентусиазъм в доброволчески акции за почистване и изпитват удовлетворение от успехите си. Според ръководството на училището промяната трябва да започне от децата, за да могат да осъзнаят колко е важно да опазват природата и да предадат тази идея и на семействата си.

Медии, комуникации и ПР- „Интерпартнерс“
Компанията следва зелената идея с личния пример на всеки един служител, но и чрез създаване на каузи за корпоративна социална отговорност за своите клиенти. „Идеята да събираме разделно дойде преди две години от екипа на фирмата“ – сподели Катя Димитрова, мениджър на агенцията. Според нея вече личи промяна във вътрешното усещане на служителите, но тъй като прилагането на зелената идея от бизнеса изисква инвестиции, ще стане по-честа практика тогава, когато икономическата ситуация стане по-позитивна. Един добър пример от наградената компания – служителите, които редовно използват колело за транспорт до офиса, получават бонус към заплатата за съответния месец. Освен това прилага практики за разумно използване на ресурси в ежедневието си и рециклира материалите, които служителите използват в работата си.
 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg