EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Българското сирене с ниско качество, според проучване

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българското сирене с ниско качество, според проучване

mail17:15 | 27.04.2010прегледи 3763 коментарикоментари 0


Бялото сирене е продуктът, който е сред най-предпочитаните на българската трапеза – 91% от потребителите купуват сирене за домакинството, а 42% го консумират всеки ден, показва проучването за потребителските нагласи, проведено от Market Links. Повече от половината потребители обаче смятат, че качеството на българското сирене е ниско, а 73% са на мнение, че здравните институции не прилагат необходимия контрол върху процеса на производство.
Значителна част от потребителите не са наясно и със съставките и процеса на производството му. Една трета никога не са търсили подробна информация, а други 41% само в някои случаи. Обезпокоителен е и фактът, че според проучването сред българските потребители няма известен критерий за качеството на бялото сирене.
Днес стартира национална образователна кампания „Всичко за сиренето”. Нейните основни цели са да повиши потребителската култура и да даде повече информация относно един от най-традиционните и обичани български продукти – бялото саламурено сирене. Кампанията е инициирана от компанията за млечни продукти Фама Сердика ЕАД, а поводът са резултатите от вече цитираното проучване.
Част от кампанията е информационният сайт www.vsichkozasireneto.bg, който също стартира днес. Съдържанието му включва подробна информация за инициативата, съвети как да направим най-добрия избор на бяло сирене, информация относно технологията на продукта. Всеки, който желае подробно да се запознае с проучването за потребителските нагласи, може да го свали от сайта на кампанията.
През следващите няколко месеца в търговските обекти в страната ще се разпространяват образователни брошури, които съдържат полезна за потребителите информация. Визуалният символ на кампанията е превръзка за очи, която е илюстрация на това, че българският потребител все още прави своя избор „на сляпо”.


Още от проучването 

Според Национално представително проучване за качеството на бялото сирене, направено от агенцията за маркетиногови и социални изследвания Маркет Линкс през април 2010 г., става ясно, че качеството на бялото сирене е основен фактор за предпочитание на марката, но българският потребител няма известен критерий за качествено сирене.

По-голямата част от участниците в проучването (86 %) изглеждат удовлетворени от качеството на сиренето, което обикновено купуват. От друга страна, около две трети от анкетираните смятат, че бялото сирене на българския пазар е с ниско качество, също така две трети от анкетираните не биха направили компромис с качеството на бялото сирене за сметка на цената му. Въпреки това, една четвърт са склонни да дадат приоритет на цената на бялото сирене и биха пренебрегнали качеството на продукта.

Основните фактори за избор на марката бяло сирене са: продуктът да бъде направен от мляко; постоянното качество на продуктите на марката; липсата на растително масло.

Независимо от преобладаващото мнение, че качеството на бялото сирене на българския пазар (59%) е ниско, по-голямата част от участниците в проучването (86%) изглежда са доволни от качеството на продукта, който обикновено купуват. Основният източник на информация за бялото сирене е етикетът на продукта – посочен от 73%, следван от информацията от продавач-консултанта- 31%. 51% от анкетираните не са запознати с това какво количество мляко е необходимо за приготвянето на 1 кг сирене, а други 49 % смятат, че са запознати с това.

Тревожен е фактът, че значителна част от българските потребители не са наясно относно съставките на марката сирене, която купуват и относно процеса на производство на бяло сирене. Една трета никога не са търсили подобна информация, а други 41 % - само в няколко случаи. Проучването посочва, че потребителите са по-скоро неинформирани относно продукта, отколкото недоволни от него. Две трети от анкетираните (67%) смятат, че са наясно с това какви са съставките на висококачественото бяло сирене. Въпреки това, повече от половината от тях (54%) не са осведомени за съдържанието на марката, която обикновено купуват. 49% търсят такава информация, срещу 51% от тях, които не правят това.

Мнението, че здравните институции в страната не прилагат необходимия ветеринарно-санитарен контрол върху процеса на производство на бялото сирене се разпространява сред 73% от целевата група. Основните признаци на това, че технологичният процес по производството на бяло сирене не се спазва е: вкусът на продукта, наличието на петънца по него, неговата твърдост, трайността му и солеността.

Пазарът на бяло сирене като цяло не се характеризира с висока лоялност към марките. Преобладаващата част от потребителите (две трети) имат склонността да редуват 2-3 марки и да избират между тях в момента на покупката.Основните възможни причини за смяна на марката бяло сирене са: възможността да пробват продукта – дегустацията на мястото на продажбата; препоръка от приятел или от продавач – консултант; подробна информация относно съставките на бялото сирене.

Сред целевата група 91 % купуват бяло сирене за домакинството. Почти всички (97%) консумират бяло сирене. Честотата на консумация за 42% е всеки ден, за други 42% е 2-3 пъти седмично, а 11% - веднъж седмично. Около 4 % консумират сирене по-рядко.Две трети (63%) предпочитат да купуват бяло сирене, което не е пакетирано и се претегля на щанда. (71%) да закупят необходимото им количество (60%) ; да пробват продукта (31%); 28% предпочитат бялото сирене да биде във вакуумирана опаковка. Това се дължи на: представата за по-хигиенично (61%); по-лесно е за носене (60%); запазване на продукта (45%); удължаване срока на съхранение на продукта (44%)

Най-често закупувани млечни продукт в домакинството са както следва: кисело мляко, бяло сирене, кашкавал, мляко, масло. Причините за предпочитане на дадена марка варират за всяка една, но основните четири изглежда са: вкус на продукта; добро качество в съотношение с цената; българска марка; надеждна марка. По-голямата част от анкетираните (68%) твърдят, че не биха направили компромис с качеството на бялото сирене, ако продуктът е предложен на по-ниска цена. 25% дават приоритет на цената на продукта и биха пренебрегнали качеството на бялото сирене. Участниците биха пренебрегнали предимно твърдостта на сиренето и съдържанието на сол, като 39% от всички посочват, че търсят определена марка. 42% биха купили различна марка, ако тя е препоръчана от приятел; 32% - ако е препоръчана от продавач - консултанта.

Като основни подбуди за смяна на марката се изброява възможността да се пробва продукта – дегустация на мястото на продажбата (68%) (това е една от причините за закупуване на непакетирано сирене); препоръка от приятел (66%); от продавач-консултант (34%); подробната информация за съставките на бялото сирене може да стане причина за 45% от анкетираните.

 

 

 

Информация за компанията:
Фама Сердика ЕАД е основана през 1991 г. като семейна фирма в гр. Добрич. През 2007 г. компанията е придобита от инвестиционния фонд GED. Фама Сердика ЕАД е пазарен лидер в Източна България. Компанията притежава голямо портфолио с продукти – прясно и кисело мляко, бяло сирене и кашкавал. Всички продукти се произвеждат по традиционна рецепта без добавена растителна мазнина, нишесте и консерванти.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg