EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Българският транспорт - демодиран и много опасен

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българският транспорт - демодиран и много опасен

mail09:37 | 28.12.2009прегледи 783 коментарикоментари 0


При управлението на двама министри през тази година - бившия служител на железниците Петър Мутафчиев и бившия заместник-кмет на Столичната община по транспорта и началник в Изпълнителната агенция "Пътища" Александър Цветков, транспортът в България отново е сред най-уязвимите отрасли и без явен приоритет, пише днес БТА.
В отделните сектори в отрасъла се натрупва социално напрежение, което се отразява и на икономическия живот в страната, а това води до трудното им управление.
По традиция като всяка от предходните, 2009 г. също завърши под знака на нарастващо напрежение в железниците. Над 150 млн. лева са задълженията на БДЖ към доставчици, а 37 млн. лева - към кредитори. Общият недостиг на средства в железниците е 290 млн. лева. Не достигаха и пари за заплати в железниците, за което се наложи Министерският съвет да отпусне извънредно 7 млн. лева, с които през декември бяха изплатени задълженията към служителите.
В Националната компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ се очаква задълженията към доставчици да надхвърлят 100 млн. лева до края на годината.
Основният проблем на БДЖ останаха товарните превози, които фалитът на "Кремиковци" и икономическата криза поставиха в още по-трудно положение. Резултатът бе драстично намаляване на приходите.
Програмата за промяна в управленската и организационната структура на НКЖИ ще приключи в края на април 2010 г., като общият икономически ефект е изчислен на 5 164 000 лева, съобщи в края на годината транспортният министър.
Все още в БДЖ се извършва одит за определяни като скандални сделки за доставки и рециклиране на вагони от предишното ръководство на компанията. Реномирани фирми са се заели с подготовката на стратегия за развитие на компаниите. Ще бъдат преразгледани и всички текущи договори, добави новият министър.
Предвижда се не по-малко от 200 локомотива да бъдат спрени от движение и заменени. Ръководството на дружеството започва обновяване на вагоните, така че да отговарят на всички европейски стандарти. Това се прави близо 1 млрд. лева от оперативната програма "Транспорт".
Програмата предвижда кредитиране на основни трасета като София - Пловдив - Бургас, София - Свиленград, София - Драгоман.
Общата дължина на основните пътища, които ще бъдат ремонтирани, е около 1000 километра, посочи министърът.
Едно от първите неща, с които министър Александър Цветков се зае след встъпването си в длъжност, бяха промените в Закона за движението по пътищата. Те имат цел да предотвратят тенденцията за купуването на изпити и да премахнат корупционната среда, посочи министърът.
Идеята на реформите в закона е да се променят коренно моделът и начинът на обучение на шофьорите. Например - инструкторите да не участват в теоретичните изпити, а листовките да бъдат анонимни и в електронен вид. Предвижда се също въвеждането на камери за аудио- и видеозапис в учебния автомобил, като и видеонаблюдение в кабинетите, където се полагат теоретичните изпити.
Практическите изпити ще се проследяват от GPS-устройство. Така ще се документира дали са взети всички определени по закон часове за подготовка за изпита, които сега
са 31.
При нарушаване на правилата от някоя школа, ще й бъдат отнемани правата, добави министър Цветков.
През отиващата си 2009 г. браншът се обедини около мнението за определяне на максимални цени на таксиметровите услуги за отделните общини, които ще бъдат въведени в началото на 2010 година.
От следващата година няма да има зони за предоставяне на водноатракционни услуги на охраняеми плажове с дължина на водната граница с Черно море по-малка от 300 метра. "Джетове и "банани" няма да се движат по главите на хората в морето", заяви
 в края на годината Александър Цветков. За целта той подписа наредба, която Министерският съвет прие.  "Наредбата обхваща всички моторни и безмоторни плавателни средства, и влиза в сила още от това лято", посочи той.
Регионалните дирекции на Изпълнителната агенция "Морска администрация" извършиха извънреден преглед на всички плавателни съдове по море и река за
 превоз на пътници. Експертите установиха, че общото състояние на корабите е добро.
В системата на транспорта има и печеливши дружества, заяви в края на годината министър Цветков. Такова е Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение", следвано от "Летище София" ЕАД.
След седем години на последователен възход и рекордна 2008 г., в която за първи път на българско летище бяха обслужени над 3 милиона пътници, летището в София ще отчете лек спад на пътническия трафик за 2009 г., заяви за БТА в края на годината
изпълнителният директор на аерогарата Пламен Станчев. Очаква се броят на обслужените пътници да достигне 3 140 000, което е близо три процента по-малко, в сравнение с предходната година.
Излитанията и кацанията ще бъдат с около 3000 по-малко в сравнение с 2008 г., а най-силно засегнат от кризата в световния стокообмен е товаропотокът - годишният спад на обработените товари за летището в София се очаква да бъде около 20 на сто.
Въпреки трудната година, летището отново ще има печалба от дейността си, която по предварителни разчети ще бъде над 10 милиона лева, отбеляза Пламен Станчев.
Последните месеци очертават тенденция на намаляване на отрицателния растеж в гражданската авиация в глобален и в регионален мащаб, което се отразява и на столичното летище.
Оптимизмът в очакванията за следващата година се основава на заявените от авиокомпаниите полетни програми за 2010 г.
Разписанието на полетите на летището в София предвижда нови превозвачи, нови дестинации, увеличени честоти на опериране по най-търсените маршрути.
В случай, че тези намерения се осъществят, трафикът на аерогарата през 2010 г. ще се увеличи с над три на сто по сравнение с 2009 г., като ще надхвърли 3 240 000 пътници. Това ще се отрази в увеличение на приходите на летището и постигане на още по-добри финансови резултати от дейността му, смята изпълнителният директор.



 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg