EUR 1.9558
USD 1.7425
CHF 1.8411
GBP 2.1702
CNY 2.4661
you tube
mobile version

67% от храните в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET български

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

67% от храните в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET български

mail18:04 | 07.12.2019прегледи 929 коментарикоментари 0


Повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състои от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.

През последната година четири от най-големите търговски вериги у нас са изкупили повече от 111 000 тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са над 15 000 тона ябълки, почти 28 000 тона картофи, повече от 5 000 000 броя листни зеленчуци, близо 27 000 тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.

Всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 родни производители и помага за развитието на техния бизнес. Български компании произвеждат и почти 40% от продуктите под собствени марки на ритейлърите.

Това показват данните от анкета за работа с български производители за периода 01 ноември 2018 година - 30 октомври 2019 г. Участници в анкетата са членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) "Билла България”, "Кауфланд България”, "Лидл България” и “Максима България”. Тези четири компании са сред най-големите ритейлъри у нас с общ пазарен дял от над 30% в сектора на търговията с бързооборотни стоки и имат повече от 360 магазина в цяла България.

Според експерти от веригите, българските производители могат да работят успешно с големите търговски компании, ако покриват няколко важни условия. Сред тях са да предлагат продукти с постоянно високо качество и по международните стандарти и да могат да доставят договорените количества в срок и с подходяща опаковка. Покриването на тези критерии може да отвори и вратите  към външни пазари, което са постигнали повече от 45 български компании. Благодарение на партньорството си с търговските вериги те успешно реализират продукцията си в чужбина.

76% от месните продукти в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са български

Данните от анкетата на СМТ показват, че повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории се състои от български продукти. Те се доставят от между 120 и 200 родни производители, с които работи всяка от четирите компании. Основни хранителни категории, обхванати от анкетата са „Месо и месни продукти“, „Хляб и хлебни изделия“, „Плодове и зеленчуци“ и „Мляко и млечни продукти“.

Според резултатите от проучването на СМТ, 76% от стоките в категория „Месо и месни продукти“ в четирите вериги са произведени в България. В категория „Хляб и хлебни продукти“ 73% от асортимента е доставян от родни хлебопроизводители. Те предлагат не само различни видове хляб, но и заготовки за печене на хлебни изделия на място в магазините.

Много голям е делът на българските продукти и в категория „Млечни продукти“ – 64%. Така ритейлърите отговарят на търсенето на хората, които, според редица проучвания, предпочитат родни мляко, сирене и кашкавал.

Данните от анкетата показват, че 57% от плодовете и зеленчуците в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са отгледани в България. В тази категория трябва да се отчете факта, че поради географското разположение на страната, у нас се произвежда само една част от плодовете и зеленчуците, които хората харесват и биха искали да закупят. Затова и малко над 40% от асортимента са продукти като банани, ананаси и портокали. В същото време в някои вериги, вече може да се намери киви с произход България, а доскоро този плод беше 100% вносен.

Четири вериги са изкупили над 111 000 тона български плодове и зеленчуци

През последната година Billa, Kaufland, Lidl и Т МАРКЕТ, са изкупили повече от 111 000 тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са над 15 000 тона ябълки, почти 28 000 тона картофи, повече от 5 000 000 броя листни зеленчуци, близо 27 000 тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.

Тези данни показват, че значителна част от продукцията на българските земеделски производители се реализира през големите търговски вериги. Например, според данни на Министерство на земеделието и храните (МЗХ) към края на ноември 2019 г. годишното производство на ябълки в страната възлиза на малко над 50 000 тона. Според анкетата на СМТ, четирите компании са продали повече от 15 000 тона, което възлиза на около 30% от производството. Подобна е картината и по отношение на производството на картофи. Данните на МЗХ показват, че през последната година са произведени 147 000 тона, а според резултатите от анкетата почти 20% са реализирани от само 4 компании.

Всяка верига работи с между 120 и 200 български доставчици на храни

Анкетата на Сдружението за модерна търговия показва, че всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 български производители, които им доставят хранителни стоки от собствените си марки и произвеждат продукти за брандовете на ритейлърите.

Благодарение на партньорството с веригите, производителите успешно развиват бизнеса си. Това става благодарение на реализацията на големи количества стока, оптимизиране на производствения капацитет и по-добра прогнозируемост на приходите във времето, което им позволява да реализират инвестиции.

Почти 40% от собствените марки на веригите се произвеждат в България

Резултатите от анкетата показват, че 38% от продуктите от собствените марки на участниците в четирите основни хранителни категории се произвеждат в България. Най-голям дял е в категорията „Месо и месни продукти“ – 63,5%, а при „Хляб и хлебни изделия“ цифрата е 56%.

Повече от 45 български компании изнасят продуктите си в чужбина през търговските вериги

През последната година над 45 български компании развиха бизнеса си и излязоха на международни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Това стана възможно чрез производството на собствени брандове на ритейлърите.

Търговските вериги помагат развитието на българските производители

Българските производители развиват бизнеса си и благодарение на различни инициативи, организирани от търговските вериги. Например Billa инвестира в развитието на българското земеделие чрез програмите си „Градините на Билла“ и „Българска ферма“, които се развиха в собствени брандове. Kaufland и Lidl подкрепят българските фермери като осигуряват средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта Global G.A.Р. Lidl пусна серията „Родна стряха“ и проведе кампанията „Съхрани българския вкус“, с което наложи на пазара традиционни български храни. T MARKET дава предимство на българските производители при избора на продукти за асортимента си.

Важна част от подкрепата за българските производители е и споделянето на огромния опит, който веригите имат от практиката си в България, и в Европа. Благодарение на това много производители оптимизираха своите процеси, успешно въведоха утвърдени методи за робота и така получиха огромно конкурентно предимство на пазара.

Постоянно високо качество и стремеж към развитие отварят вратите на производителите към големите вериги

Според експерти от компаниите, участвали в анкетата, българските производители са търсен и желан партньор на търговските вериги. Магазините на Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са отворени за родните компании, които успяват да покрият изискванията на търговците. Най-важните сред тях са предлаганите продукти да са с постоянно високо качество според международните стандарти и производствените мощности да са съвременни и ефективни.

От голямо значение е и нагласата на всеки производител да развива бизнеса си, за да може да отговори на високите изисквания на търговските вериги за качество на продуктите си. Това означава да е готов да приеме съветите и знанията, които търговците му предоставят, да има желание да разработва и произвежда иновативни продукти в партньорство с ритейлърите.

Във връзка с резултатите от анкетата изпълнителният директор на СМТ Йордан Матеев заяви: „Една от основните причини милиони българи да пазаруват всеки месец в магазините на търговските вериги е предлагането на огромно разнообразие от качествени български продукти, които хората харесват и търсят. Партньорството между нашите членове и родните производители помага за развитието на бизнеса и повишаването на конкурентоспособността на стотици български компании, което е от полза за клиентите, за компаниите и за икономиката на страната.“

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg