EUR 1.9558
USD 1.6777
CHF 2.0887
GBP 2.2564
CNY 2.3520
you tube
mobile version

620 млн.евро ефект от митата на САЩ

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

620 млн.евро ефект от митата на САЩ

mail17:35 | 09.09.2025прегледи 182 коментарикоментари 0


Във връзка с влизането от 1 септември 2025 г. на допълнителните търговски мита от САЩ върху вноса на стоки от ЕС, Министерството на икономиката и индустрията и Икономически институт на Българската академия на науките изготвиха оценка на ефектите върху българската икономика.

На база, на този доклад са изготвени въпросници, които са изпратени на национално представителните работодателски и бизнес организации, за да се оцени ефектът на митата на ниво фирми. Организират се и срещи с представители на най-засегнатите браншови камари. Ще бъдат обсъдени и предложени конкретни мерки за защита на българския бизнес.

Въвеждането на нови мита от САЩ върху внасяните от ЕС стоки оказват въздействие върху европейската икономика и българската в частност. Настоящият анализ представя оценка на потенциалните загуби на износ, БВП и промените във външно-търговския баланс между САЩ и България.

Специфика на българската търговия със САЩ

Обемът на износа на България за САЩ представлява едва 3.3% от общия износ на страната, което предполага, че потенциалните преки загуби са относително ниски, но страната ще понесе не само преки загуби на износ, но и непреки. Значителна част от българския износ за ЕС и за останалата част от света е свързан с междинни, а не с крайни стоки, част от които търговските партньори влагат в своя износ за САЩ.

Износът на България за САЩ представлява 7% от общия износ за трети страни и е фрагментиран и спорадичен. Ако се разгледа 10-годишен период, само 33% от стоковите групи присъстват през всичките години в износната листа на България към САЩ, тоест „променящата се част“ е 67%.

Разликата между внесените в САЩ български стоки и изнесените е значителна поради което оценката се извършва на базата на отчетения от САЩ внос на български стоки. Затова се използват данни от статистиката на Международния търговски център (ITC).

Преките ефекти

Според митата, влезли в сила от 7 август 2025 г. (Изпълнителната заповед, САЩ (№14326) пряко обхванати от митата са стоки, представляващи 85% от вноса на български стоки в САЩ, тоест 1.2 милиарда евро, а малка част са изключените от митата стоки – 186.5 млн. евро.

От 15-процентна допълваща ставка е обхванат 67% от българския износ към САЩ – среднопретеглено мито от 12.5%; от 50-процентна ставка по линия на вноса на стомана и алуминий е обхванат 14% от българския износ към САЩ и от 50-процентна ставка по линия на вноса на мед и медни продукти е обхванат 4% от българския износ към САЩ.

13% от вноса на България в САЩ не е обхванат от мита, като част от изключенията; 2% не могат да бъдат определени. В методологията на оценката на преките ефекти се взема предвид концепцията използвана от САЩ за т.нар. „оптимални мита“. Оценява се потенциалната загуба на износ чрез използването на показателите за еластичност на цените по вноса спрямо митата и еластичност на търсенето на стоки от вносителите при нарасналите цени спрямо осреднени стойности според оценките на Американския институт за предприемачество и други изследвания.

Направени са оценки и на концентрацията на пазарите на отделни стокови групи с използването на общоприет измерител – индекс на Херфиндал-Хиршман за пазарна концентрация и по този начин се оценява конкуренцията на българските стоки на американския пазар.

Преките загуби за българската икономика на годишна база (според данните за 2024г.) се изчисляват на 468.18 млн. евро, което е 32.78% от вноса на български стоки в САЩ, или 1.08% от общия износ на страната. Намалелият износ ще резултира потенциално в 0.27% намаление на БВП.

Малка част от българските стоки заемат съществен пазарен дял на американския пазар. Най-голям е вноса в САЩ на „нефтени масла или масла от битуминозни минерали“, на второ място са медицински, хирургически, зъболекарски или ветеринарни инструменти и апарати, семена от слънчоглед, „ламарини, листове и ленти от мед и др.

Най-силно засегнатите стоки са тези, чиито мита преди въвеждането на 15% ставка са нямали мита или са били много ниски – до 1%: такива са медицинските инструменти, слънчогледовите семена, измервателни инструменти, други двигатели и др. Няма да бъдат засегнати три групи стоки, чийто мита и до момента надвишават 15-процентния праг, а именно – сирена и извара, фланелки и тениски и други.

Непреки ефекти

Голяма част от българския износ за чужбина е под формата на междинни стоки, затова се оценява непрекия ефект от въвеждането на митата. Разработена е методология за оценка, според която се изчислява потенциалната загуба на част от износа от България към страни, които използват тези междинни стоки за производство на стоки за износ в САЩ.

Използват се осреднени стойности за наложените мита на основните търговски партньори, оценката се коригира с коефициентите на еластичност на американските пазари за тези стоки. Прави се и детайлен анализ на износа на стоките с българско съдържание от най-големите търговски партньори на България, тяхната импортоемкост и делът на САЩ за износа на всеки от българските търговски партньори.

Оценката на потенциалните непреки загуби се изчислява на 158.72 млн. евро, което представлява 0.37% от общия стоков износ на страната и 0.09% от БВП. Въпреки тези относително малки непреки ефекти, те са концентрирани в някои сектори, при които загубите ще са значителни.

Общият оценен ефект – пряк и непряк от новите мита върху износа от България се оценява на 626.9 млн. Евро, което представлява 1.46% от целия стоков износ на страната. При БВП на България за 2024 г. от 103,8 млрд. евро, ефектът от намалението на износа за САЩ за едногодишен период ще резултира в 0.36% загуба на БВП като ефектите през следващите години ще зависят от степента на приспособяване на пазара в САЩ и на износителите към нарасналите цени.

В тази връзка Министерството на икономиката и индустрията провежда изследване сред засегнатите предприятия за ситуацията и перспективите на пазарите и на тяхното позициониране в новите условия, както и позиционирането на конкурентите на българските стоки на американския пазар. Целта е да се предприемат конкретни мерки за подпомагане на българския бизнес.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Пенсионни реформи в Източна Азия

07:35 | 07-04-25 | 2106