EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

50% нови влакове до 2026 г.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

50% нови влакове до 2026 г.

mail07:05 | 16.08.2023прегледи 646 коментарикоментари 0


През миналата седмица изпратихме запитвания до всички производители на подвижен състав в Европа, за възможностите им в най-кратки срокове да доставят нови влакове за БДЖ. Това обяви министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков в тв интервю.

„Подвижният състав, който ще бъде доставен по ПВУ през 2026 г., покрива 50% от нуждите на БДЖ, а ние трябва да осигурим останалите 50% и това да започне в краткосрочен план“, подчерта министър Гвоздейков. Той допълни, че пазарното проучване ще покаже дали компаниите имат в наличност мотрисни влакове, и дали планират производство до края на настоящата календарна година.

В запитването се посочват базовите характеристики, на които трябва да отговаря подвижният състав, за да е съвместим с българската жп мрежа. „Целта е това да са влакове от ново поколение, които държавата може да придобие в спешен порядък още преди доставките по ПВУ“, обясни още Гвоздейков.

За инцидента с изоставени пътници на жп гара Стара Загора министърът посочи, че това е поредният недопустим случай, който показва състоянието, до което е доведен жп транспортът в последните десетилетия.

За пореден път от Европа ни показват, че не можем да се справяме с управлението и контрола на големите проекти, заяви министърът по повод обявеното разследване на два жп проекта от страна на европрокуратурата. „В последните години в жп инфраструктурата са инвестирани милиарди евро, а от тях няма резултати и това вече ясно се вижда и от Европа“, категоричен бе Гвоздейков.

Припомняме, че през юни т.г. министърът прекрати четири обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Националния план за възстановяване и устойчивост. Те включват закупуване на 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива.
    
Извършените анализи показват, че предишният екип на Министерството на транспорта и съобщенията е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени. 

Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности.

Промените в условията на търговете ще позволят също поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците. „Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка,  е високорисков, поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране“, подчерта министър Гвоздейков. Той допълни, че процедурата за отдаването им под наем не е достатъчно ясна, което също създава допълнителни рискове.

Осигуряването на поддръжката на подвижния състав следва да се осъществява изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците ще се насърчат дългосрочно да инвестират в страната, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да  се ремонтира и друг подвижен състав. С изграждането на държавна ремонтна база под наем, това няма да бъде възможно, тъй като тя ще може да се ползва само за целите на поддръжката на подвижния състав по НПВУ, се посочва още в мотивите на решението. 

Предвижда се поръчката за доставка на 18 броя маневрени локомотива да бъде разделена на две обособени позиции, съответно за доставка на 9 локомотива за маневри в депа и 9 локомотива за маневри от депа до жп гари.

Досега в условията на търга имаше изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф.

Това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършват само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях. С планираните промени ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг очакван ефект е и тук да се разшири кръгът от участници.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg