EUR 1.9558
USD 1.6551
CHF 1.8103
GBP 2.1642
CNY 2.3783
you tube
mobile version

36 млн.лв. печалба за "Дунав мост" 2

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

36 млн.лв. печалба за "Дунав мост" 2

mail06:30 | 15.06.2020прегледи 403 коментарикоментари 0


Ирена Данаилова, БТА

Чистата печалба на смесеното българо-румънско дружеството "Дунав мост Видин-Калафат" АД за 2019 г. е около 36 милиона лева.Това каза в интервю инж. Любомир Низамов, директор на дружеството.На 14 юни се навършват седем години от откриването на Дунав мост 2 и с цялостната си дейност в дружеството се опитваме да поддържаме инфраструктурата на съоръжението в състояние, подобаващо за място, където чужденците добиват първите си впечатления за България. През тези седем години трафикът през Дунав мост 2 непрекъснато се е увеличавал, макар и с различни темпове на нарастване. В края на миналата година отново темпът на нарастване бе много висок - около 10%. Между 700 и 1000 ТИР-а влизат в България през граничния пункт среднодневно и горе долу толкова излизат. Трафикът на леките автомобили обаче разбираемо е минимален, каза още в интервюто Любомир Низамов.

 

Въпрос: На 14 юни става седем години от откриването на Дунав мост 2. Каква е равносметката?
Отговор: На 9 юни бе проведено редовно общо събрание на акционерите на "Дунав мост Видин - Калафат" АД и бе разпределен дивидентът между акционерите. Дивидентът се разпределя в съотношение 76% за България и 24% за Румъния. Чистата печалба, тоест след облагането с данъци, за миналата години е около 36 милиона лева, и тя е разделена между двете държави. На база на постигнатите досега резултати, за около 20 години инвестицията за изграждане на моста ще се изплати. Това съответства приблизително и на направените предварителни разчети.
През всичките тези години голямата част от ремонтите на моста са извършвани за сметка на фирмата-строител FCC. Всички инспекции, които са провеждани на съоръжението - от страна на застрахователи, проектанта, от всички институции - са приключвали с даване на добра оценка за поддръжката на съоръжението. В първите няколко години са допустими едни деформации на моста, свързани със слягането.Затова и всяка година правим геодезически замервания на тези параметри и всичко е в границите на нормалното. Всяка година се прави и технически одит на моста от една българо-румънска комисия, при което се преглеждат всички детайли по поддръжката и експлоатацията на съоръжението през предходната година - досега няма сериозни забележки. Септември тази година отново ще бъде направен такъв одит. Продължаваме да изпълняваме предписанията, които имаме от строителя за периодични проверки на отделните елементи на мостовото съоръжение и прилежащата инфраструктура.

Въпрос: Какви са данните по отношение на трафика?
Отговор: През тези седем години трафикът през Дунав мост 2 непрекъснато се е увеличавал, макар и с различни темпове на нарастване. В края на миналата година отново темпът на нарастване беше много висок - около 10%. За съжаление тази година се срина надолу и в момента вървим малко под нивата от миналата година. Между 700 и 1000 ТИР-а влизат в България през граничния пункт среднодневно и горе долу токова излизат. Трафикът на леките автомобили обаче разбираемо е минимален. Сега, с трудностите , които ще се създадат при строителството на участъка от скоростни път между Мездра и Ботевград, най-вероятно голяма част от превозвачите ще предпочетат други маршрути, при положение, че трафикът, който беше по Е-79, ще преминава през "Петрохан" и през Искърското дефиле. Така, че тази година като цяло не очакваме увеличение на трафика, по-скоро очакваме стагнация.
Опитваме се да въвеждаме различни модерни технологии. Последно поръчахме радар знаци, които да показват на шофьорите скоростта, с която минават по моста - най-малкото да им прави впечатление, че превишават скоростта. Допустимата максимална скорост за преминаване на моста е 60 км, а някои шофьори я превишават с 30-40 км. Всъщност основният проблем е поведението на част от шофьорите, които не спазват правилата за движение - в тази връзка си сътрудничим с органите за пътен контрол в България и Румъния, тъй като това е в техните правомощия.

Въпрос: Досега годишнината от откриването на Дунав мост 2 бе отбелязвана с различни събития и инициативи.Как ще отбележите 7-та годишнина?
Отговор: За съжаление, засега няма как да планираме и осъществим различни инициативи. Но не сме се отказали напълно - при подходящи условия в следващите месеци ще се опитаме да отбележим годишнината подобаващо.

Въпрос: По време на изграждането на мостът, очакванията бяха, че на терените в близост ще започне и изграждането на паркинги, бензиностанции, хотели и т.н.?
Отговор: Има инвестиционен интерес за подобно строителство. Издали сме четири разрешения за такива обекти - но от уреждането на разрешителни до реализирането на инвестицията пътят е много дълъг. Вече е изградена една бензиностанция и един паркинг. До няколко дни се очаква окончателно да бъде въведена в експлоатация и прилежаща инфраструктура - хотел. Има инвеститорски интерес и за поставяне на рекламни съоръжения.

Въпрос: Какъв е железопътният трафик през Дунав мост 2?
Отговор: Има интерес за превоз на товари, но точно когато започна да се заражда такъв интерес, настъпи пандемията от COVID-19 и в момента железопътен транспорт по моста няма.

Въпрос: Как ще коментирате пакета "Мобилност" - във връзка с него беше публикуван анализ, според който ако влезе в сила изискването за задължително връщане на превозните средства в страната за регистрация на всеки осем седмици, около 46% от курсовете обратно до България ще се правят без товар. Това ще доведе и до натоварване на граничните контролно-пропускателни пунктове, като ръстът на трафика, който се прогнозира за Дунав мост 2 е стряскащ - над 200%?
Отговор: Що се отнася до пакета "Мобилност", не сме правили анализи как би се отразило приемането му на трафика, който преминава през Дунав мост 2. Искам да отбележа, че гранично пропускателният пункт е предвиден и проектиран само за осъществяване на граничен контрол от страна на Министерство на вътрешните работи и за събиране на таксите за преминаване на моста. В момента контрол, съгласно правомощията и задълженията си, осъществяват Министерство на финансите чрез Агенция "Митници"; Министерство на земеделието чрез своите служби за ветеринарен контрол; Министерство на здравеопазването, чрез службите за здравен контрол; Министерство на регионалното развитие и благоустройството чрез Пътната агенция. За тези институции не е било предвидено да извършват проверки на пункта. Като се прибави и пандемията, всичко това значително забавя обработката на преминаващите ТИР-ове и други превозни средства. Така, че най-вероятно трябва по някакъв начин да се облекчат всички тези проверки, които се извършват, за да може на граничния пункт да се извършват само дейностите, за които е предвидено. Сега, когато има затруднения или забавяния при преминаването на пункта, питат нас, макар че реално само заплащане на таксите за преминаване е в правомощията на Дружеството. Ние нямаме никакво отношение към останалите институции, които осъществяват проверки на преминаващите превозни средства. Но тъй като поддържаме и Фейсбук страница, имаме и мобилно приложение - тоест, достъпни сме за хората, питат нас. И ние се опитваме да съдействаме доколкото можем.
Мисля, че на контролно-пропускателния пункт при Видин са създадени най-добрите условия за преминаване. В подходите на моста са поставени тоалетни. По цялото протежение има кошчета за отпадъци - миналата година сме генерирали около 28 тона боклук. Опитваме се да поддържаме инфраструктурата в състояние, подобаващо за място, където чужденците добиват първите си впечатления за България.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg