EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

25 млн. души в ЕС без работа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

25 млн. души в ЕС без работа

mail14:00 | 30.11.2012прегледи 587 коментарикоментари 0


Европейската комисия прие годишния обзор на растежа (ГОР) за 2013 г., в който определя пет приоритета, чиято цел е да напътстват държавите членки през кризата към постигането на възобновен икономически растеж. С ГОР се дава началото на Европейския семестър за координация на икономическите политики, който гарантира, че държавите членки привеждат своите бюджетни и икономически планове в съответствие с Пакта за стабилност и растеж и със стратегията „Европа 2020“.
Основното послание в тазгодишния ГОР е, че макар политиките на ЕС да започват да дават резултати – дефицитите се понижават, напрежението на финансовите пазари намалява и има признаци, че в някои държави членки конкурентоспособността се подобрява — за постигането на устойчив растеж и работни места са необходими продължителни реформи. Ето защо Комисията счита, че петте приоритета, определени в миналогодишния ГОР, остават валидни:

- провеждане на диференцирана бюджетна консолидация, която благоприятства растежа
- възстановяване на нормалното кредитиране на икономиката
- стимулиране на растежа и конкурентоспособността за днешния и утрешния ден
- борба с безработицата и социалните последици от кризата
- модернизиране на публичната администрация.

Всеки един от петте приоритета се съсредоточава върху постигането на растеж и осигуряването на работни места, като особено се набляга на справедливостта. Не съществува универсална програма за стимулиране на растежа и за разкриването на работни места, но съществуват общи цели и редица реформи, които заслужават внимание. Целенасочената подкрепа за научните изследвания в публичния и частния сектор, функциониращите по-добре системи за образование и обучение, които да повишават общото равнище на уменията, и по-простата нормативна уредба за започването на стопанска дейност – всички тези мерки могат да допринесат за повишаването на конкурентоспособността, а следователно и за растежа. Единният пазар и по-нататъшното развитие на мрежовите индустрии (транспортна, енергийна и интернет инфраструктура) също предоставят възможности на предприятията да се развиват, а на потребителите да се възползват от по-качествени услуги и продукти.
Приетият на Европейския съвет през юни 2012 г. от държавните или правителствените ръководители Пакт за растеж и работни места следва да стимулира усилията на ЕС и на държавите членки да мобилизират лостовете за растеж, с които разполагат — от прилагането на актовете за единния пазар до по-целенасоченото използване на структурните фондове на ЕС. Неотдавна Комисията предложи също стратегия за подобряване на функционирането на пазарите на енергия, както и мерки за укрепване на индустриалната политика. Освен това постигането на цялостно споразумение относно многогодишната финансова рамка на ЕС за периода 2014 — 2020 г. ще бъде от основно значение за възстановяването на растежа и конкурентоспособността в цяла Европа и за реализирането на целите на „Европа 2020“. В ГОР се подчертава, че ситуацията на пазара на труда изисква неотложна реакция. През последните 12 месеца броят на безработните е нараснал с 2 милиона и в момента над 25 милиона души са без работа. Дългосрочната безработица достигна тревожно високи равнища, а в много държави положението на младите хора рязко се влоши. В ГОР се определят приоритетите за подготовката на възстановяване с висока заетост, за подобряване на пригодността за заетост и за насърчаване на социалното приобщаване. Предвид на нарастващия брой безработни държавите членки трябва да подсилят публичните служби по заетостта и да ускорят “активните политики по заетостта“, сред които съдействие за търсещите работа, възможности за чиракуване, подкрепа предприемачите и качествените стажове.
Положението на младите хора е особено тревожно, като в много държави безработицата сред младите хора достига 50%. Комисията сформира екипи за действие, които да помагат на осемте държави членки с най-високи равнища на младежка безработица да пренасочат средствата от ЕС към професионално обучение и програми в подкрепа на заетостта. В ГОР държавите членки се приканват също да създадат „гаранции за младежта“, чрез които всяко лице на възраст под 25 години да получи предложение за работа, за допълнително обучение или за стаж в срок от четири месеца след официалното му дипломиране или от момента, в който е останало без работа. На 5 декември в своя пакет за младежка заетост Комисията ще представи пълното предложение относно гаранциите за младежта.
В ГОР акцентът се поставя върху закрилата на най-уязвимите. Подоходните данъци и вноските за социално осигуряване следва да бъдат намалени, особено за хората с по-ниски доходи, а реформите следва да бъдат ускорени, за да се опрости трудовото законодателството и да се разработят гъвкави схеми на работа, както и за да се гарантира, че измененията на заплатите спомагат за разкриването на работни места. Необходими са също допълнителни усилия, за да се гарантира ефективността на системите за социална закрила, както и за изготвянето на стратегии за активно приобщаване с цел да се противодейства на последиците от кризата.
Следващи стъпки:
През следващите седмици и месеци различните състави на Съвета ще обсъдят ГОР и ще докладват на Европейския съвет през март, така че той да може да приеме подходящи политически насоки за държавите членки. Тези насоки следва да залегнат в националните бюджети на държавите членки и в техните икономически планове, които се изпращат на Комисията през април. След като анализира тези програми и вземе предвид приоритетите от ГОР, Комисията ще издаде препоръки за отделните държави през месец май, т.е. навреме, за да бъдат одобрени от Европейския съвет през юни. След това държавите членки следва да включат тези насоки за политика в своите годишни бюджети и секторно законодателство.
Контекст:
В ГОР се определят цялостните икономически и социални приоритети за следващата година според виждането на Комисията. С него на държавите членки се предоставят политически насоки за стимулиране на растежа и заетостта в съответствие с дългосрочната стратегия на ЕС за растеж — стратегията „Европа 2020“. С ГОР се поставя началото на Европейския семестър — графика на ЕС за координация на бюджетните и икономическите политики, при която националните политики се преразглеждат колективно и се одобряват на равнище ЕС, за да се гарантира, че държавите членки се движат в една и съща посока. ГОР се прилага за ЕС в неговата цялост, но на по-късен етап от Семестъра приема формата на препоръки за отделните държави. Това е третото издание на ГОР от въвеждането на Европейския семестър през 2010 г./ Пресцентър Европейска комисия
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg