EUR 1.9558
USD 1.7730
CHF 1.7891
GBP 2.2097
CNY 2.5089
you tube
mobile version

2.1 млн.лв. струва президентската кампания, 0.5 млн.лв. похарчи Радев

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

2.1 млн.лв. струва президентската кампания, 0.5 млн.лв. похарчи Радев

mail07:25 | 17.11.2016прегледи 4060 коментарикоментари 0


Коя кандидат – президентска двойка е инвестирала най-много средства в медийни изяви и коя е двойката, появила се в най-голям брой медии? Кои медии попадат в топ 5 на най-предпочитаните канали за изява на кандидатите? Има ли двойки без каквото и да е платено отразяване в медиите? След като надпреварата вече приключи и името на новия президент е известно, ето една по-различна гледна точка към медийното присъствие на различните кандидати, базирана на софтуера за бизнес анализи (BI – Business Intelligence) Tableau. Системата позволява с няколко клика да проследяваме различни тенденции и причинно - следствени връзки, както и да правим изводи, основани на цялостните данни и резултатите от изборите.

Изследването е базирано на данните от мониторинг на Института за развитие на публичната среда, публикувани в http://openparliament.net и засяга периода преди първия тур на изборите. Екипът е избрал най-подходящите за случая визуализации от големия избор, който предоставя Tableau и буквално за минути е създал графики, от които незабавно са се откроили някои любопитни тенденции.

Така например първите две кандидат – президентски двойки, класирали се на балотажа, са изразходвали значително повече средства за медийни изяви в периода преди 17 октомври, отколкото през следващите десет дни. Същото важи и за почти всички останали кандидат - президентски двойки, докато при двойката Трайчо Трайков / Съби Събев тенденцията е противоположна и в периода 17 октомври – 27 октомври са изразходвани близо два пъти повече средства за медийно отразяване, в сравнение с периода преди 17 октомври. Друга любопитна тенденция е, че щабовете и на двете водещи дами, кандидати за президентския пост – Цецка Цачева и Татяна Дончева, напълно са пренебрегнали двете най-гледани частни телевизионни групи в България в своя медиен микс.

Кой изразходва най-много средства за отразяване на кампанията си?

Ден след обявяването на резултатите от президентските избори, публикуваме окончателните данни от мониторинга, с актуалност към 15 ноември 2016 г.

От включените в мониторинга 47 медии, 38 публикуваха информация за сключени договори с участници в изборите. Съгласно тях средствата, изразходвани от всички 21 кандидат-президентски двойки  за отразяване на техните предизборни изяви, възлизат общо на 2 180 989.16 лв. (без ДДС).

Според договорите най-много средства за отразяване на кампанията си е разходвала двойката, спечелила изборите – Румен Радев – Илияна Йотова.

В рамките на предизборната си кампания, продължила и след първия тур, Радев – Йотова са инвестирали 521 704 лв. (без ДДС) за нейното отразяване. На второ място по изразходвани средства се нарежда кампанията на участвалата в балотажа двойка Цачева – Манушев с 371 389 лв. (без ДДС).

Кои са най-предпочитаните от кандидатите медии?

От публикуваните по време на кампанията договори става ясно, че фаворит на кандидатите е била bTV с 408 010 лв. (без ДДС), следвана от Нова телевизия – 380 826 лв. (без ДДС). На трето място по привлечени средства за отразяване на кампанията се нарежда остава БНТ с 233 238 лв. (без ДДС), следвана от телевизия Евроком с 170 798 лв. (без ДДС) и Канал 3 – 161 967 лв. (без ДДС).

Първо сред радиата е Дарик радио с 95 891 лв. (без ДДС). От печатните медии с най-много привлечени средства е в. 24 часа с 90 783 лв. (без ДДС).

Разпределение на средствата по медии (2 180 989.16 лв.) към 15 ноември 2016 г.

zoom_sss

И в дъното на класацията:

zoom_sss

Кой набра най-много средства за кампанията си?

Съгласно Изборния кодекс инициативните комитети се финансират само от средства на членовете на инициативния комитет, средства на кандидатите и дарения от физически лица. Партиите може да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партията, средства на кандидатите и дарения от физически лица.

Коалициите от своя страна, финансират предизборната си кампания със собствени средства на партиите, които участват в нея, средства на кандидатите и дарения от физически лица, направени за партията в коалицията, определена да отговаря за приходите, разходите и счетоводната отчетност на коалицията, свързани с кампанията й.  

Според изискванията на законодателството всяко получено дарение трябва да се декларира в 7-дневен срок от получването му.

Към 15 ноември справката с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че 10 от 21 кандидат-президентски двойки, са декларирали получаването на парични средства по време на цялата предизборна кампания –  Радев – Йотова, Енчев – Велева, Трайков – Събев, Калфин – Халачев, Марешки – Петров, Орешарски – Папазов, Тонев – Андреев, Дончева – Спасов, Ганчев – Парамов и Банев – Ибрям.

По време на кампанията най-много дарения е привлякъл ген. Румен Радев – 581 142 лв.

Прави впечатление, че в периода 9 – 15 ноември двойката Радев – Йотова е набрала нови 162 дарения на обща стойност от 120 504 лв.

В допълнение към тази сума, инициативният комитет, издигнал генерала, е “вложил” средства в размер на 56 071. От тях 11 000 лв. са лично внесени от кандидата за президент. Кандидатът за вицепрезидент Илияна Йотова е вложил в кампанията на двойката 24 900 лв.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg