EUR 1.9558
USD 1.7769
CHF 1.7817
GBP 2.2466
CNY 2.5093
you tube
mobile version

Финансовата схема при сделката за F-16 Block 70

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Финансовата схема при сделката за F-16 Block 70

mail20:18 | 19.07.2019прегледи 796 коментарикоментари 0


Парламентът актуализира държавния бюджет за 2019 г. и увеличи разходите по бюджета на Министерството на отбраната с 2,1 млрд. лева.
    Промените в Закона за държавния бюджет на Република България /ЗДБРБ/ за 2019 г. бяха приети на първо и второ четене в рамките на едно пленарно заседание. На първо четене измененията бяха подкрепени от 117 народни представители, 72 бяха "против" и двама се въздържаха. На второ четене текстовете бяха приети със 113 гласа "за", 72 "против" и два гласа "въздържал се".
   С актуализацията на бюджета се цели обезпечаване на закупуването на нов тип бойни самолети от въоръжените сили на Република България.
  Предвидено е планираните в разчетите към ЗДБРБ за 2019 г. средства в общ размер на 271 млн. лв. за реализиране на други проекти за модернизация на Българската армия да не бъдат разходвани през настоящата година.
    Отчитайки нетното увеличение на разходите по държавния бюджет в размер на 1,829 млрд. лв. в законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. се предвижда увеличение на дефицита по държавния бюджет с 1,829 млрд. лв. до 2,228 млрд. лева.
   Условията на програмата на САЩ за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) дават възможност, след превеждане от Министерството на отбраната по сметка на правителството на САЩ на сумите за изпълнение на договорите за придобиване на нов тип боен самолет, част от тях да се депозират и инвестират чрез банкови и инвестиционни сметки във Федералната резервна банка в Ню Йорк за осигуряване на доходност от тези средства в полза на българската държава. Депозираните средства ще се използват от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността за извършване на плащания в хода на изпълнението на договорите.
    Румен Гечев /"БСП за България"/ коментира, че левицата не е съгласна авансово да се плащат 2,3 млрд. лева срещу чертеж и евентуално получаване на стоката след четири години, защото през този период ние нямаме самолети, нямаме боеприпаси, но сме платили на сто процента. По думите му най-бедната страна в ЕС с най-висока смъртност, с най-разсипано здравеопазване ще финансира държавния дълг на богатата и високоразвита страна САЩ.
    Николай Александров /"Атака"/ коментира, че модернизация на армията трябва да има, но не на гърба на данъкоплатеца. Според него не трябва да се пренебрегва дали е в наш интерес в момента да платим два милиарда или да го направим разсрочено или по друг начин. Интересът на България е да се борим да постигнем такава цена и такава сделка, която да е изгодна за обществото, коментира Александров.
   Йордан Цонев /ДПС/ посочи, че ДПС не разглежда покупката на нов тип боен самолет като изолирано явление, а като част от стратегията на България за осигуряване на надеждна защита в системата на колективната сигурност на НАТО, инвестирайки във военнопромишления комплекс на САЩ. По думите му това е правилната политика за нашата страна. Цонев се обърна към ГЕРБ с въпроса дали в днешния дебат са разбрали защо нямат евроатлантическо правителство, че патерицата, която ползват от "Воля" е патерица на една друга държава, срещу която трябва да се защитаваме. Нашите партньори нямат доверие в България заради ГЕРБ, заради този ваш избор, заключи той.  
   В отговор Менда Стоянова /ГЕРБ/ посочи, че, ако нямаше доверие, нямаше изобщо да купуваме американско въоръжение, но отбеляза, че няма финансово доверие. Стоянова обясни, че предварителното плащане е в резултат на два фактора - единият, че за първи път ставаме клиент на американското правителство за подобна сделка, а вторият е оценката на риска. В случая оценката на риска показва, че в този момент България не е облечена в доверието в следващите четири години да си плати това, което договаря днес, отбеляза тя. По думите й, ако в следващите четири години ГЕРБ не е на власт, почти сигурно е, че няма да бъдат платени тези пари. Стоянова обясни, че предвиденото увеличение на бюджетния дефицит на 2,1 процента от БВП ще бъде направено в рамките на изискванията на ЕС и посочи, че това не е свързано с увеличаване на размера на дълга, защото парите за този разход са във фискалния резерв. Тя каза, че в момента има над 11 млрд. лева фискален резерв и сега е най-благоприятният момент за такива разходи.  
  Според Румен Гечев /"БСП за България"/ в тези договори американското правителство перфектно е защитило икономическите, политическите и стратегическите интереси на САЩ за наша сметка. В договора пише, че доставчикът не носи никаква отговорност в случай на неизпълнение на която и да било от клаузите, посочи той.
   Неустойки, ако има такива, се дължат и те ще постъпят по нашата сметка, категорична беше Менда Стоянова.


Със свое решение правителството одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 година. Законопроектът е изготвен във връзка с придобиването на нов тип бойни самолети от въоръжените сили на Република България, които са от изключителна важност за националната сигурност и отбраната на страната, за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на ЕС.

В изпълнение на Решение на Народното събрание от 16 януари 2019 г. и създадения със заповед на министър-председателя екип за общ контрол и финализиране на преговорите с правителството на Съединените американски щати, бяха проведени преговори по отделните области на доставката на самолетите и на свързаното оборудване, документация и услуги, и индустриално сътрудничество. На база на проведените преговори официално беше представено предложение за сключване на четири отделни договора между Република България и правителството на САЩ за придобиването на осем изтребителя F-16 Block 70, въоръжение и свързаните с него системи за дългосрочна експлоатация и поддръжка, както и цялостна подготовка на пилоти и помощен персонал, които подлежат на ратифициране от Народното събрание.

Съществен момент във финансовия модел на тези договори е начинът на плащане, който предвижда определената цена (стойност - estimated cost) да се депозира изцяло в кратък срок след тяхното подписване по сметка на федералното правителство. Депозираните средства ще се използват от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността за извършване на плащания в хода на изпълнението на договорите. Условията на програмата на САЩ за чуждестранни продажби за военни цели (FMS) дават възможност, след превеждане от Министерството на отбраната по сметка на правителството на САЩ на сумите за изпълнение на договорите за придобиване на нов тип боен самолет, част от тях да се депозират и инвестират чрез банкови и инвестиционни сметки във Федералната резервна банка на Ню Йорк за осигуряване на доходност от тези средства в полза на българската държава.

Процесът на откриване на сметките и прехвърлянето на средства отнема обичайно около 6 месеца. Реализирането на тази възможност изисква сключване на споразумение между Министерството на отбраната, Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността и Федералната резервна банка на Ню Йорк, като в него може да участва Българската народна банка като агент на държавата. Размерът на средствата, които биха могли да се прехвърлят по този начин, ще се определи от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността (DSCA), като по сметката на федералното правителство следва да се поддържат средства за покриване на текущи разплащания на агенцията по проекта за 90 дни. Стандартно средствата се инвестират в овърнайт депозити и нискорискови краткосрочни федерални съкровищни бонове (treasury bills) с различна срочност.

Този финансов модел за реализиране на проекта за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“ изисква осигуряването на допълнителни разходи над одобрените от Народното събрание със Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г., което налага изготвянето и предлагането на законопроект за неговото изменение и допълнение и се предлага да се увеличи размерът на разходите по бюджета на Министерството на отбраната за 2019 г. с 2,1 млрд. лева.

С разчетите към законопроекта не се предвижда промяна на ограничението за нов държавен дълг и одобрените бюджетни ограничители за 2019 г. остават непроменени по отношение на максималния размер на държавния дълг към 31 декември 2019 г. и максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2019 година.

Същевременно със законопроекта се предлага и намаление на разходи по държавния бюджет. Предвидено е планираните в разчетите към ЗДБРБ за 2019 г. средства в общ размер на 271 млн. лв. за реализиране на други проекти за модернизация на Българската армия да не бъдат разходвани през настоящата година.

Отчитайки нетното увеличение на разходите по държавния бюджет в размер на 1,829 млрд. лв. в законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. се предвижда увеличение на дефицита по държавния бюджет с 1,829 млрд. лв. до 2,228 млрд. лева.

За ратификация са предложени договорите относно придобиването на нов тип бойни самолети

Правителството прие решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на международен договор (LOA) BU-D-SAB, „Самолети F-16 Block 70 и свързана с тях поддръжка“ (F-16 Block 70 aircraft and associated support), международен договор (LOA) BU-D-AAA, „Боеприпаси в подкрепа на F-16” (Munitions in support of the F-16), международен договор (LOA) BU- P-AAD, „Sidewinder AIM 9X Блок II ракети, свързани материали и услуги“ (Sidewinder AIM 9Х Block II Missiles, associated material and services) и международен договор (LOA) BU-P-LAR, „Многофункционална система за разпределение на информация - Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) (5) и свързана с нея поддръжка и оборудване“ (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS JTRS) (5) and related support and equipment).

Тези договори бяха подписани на 11 юли 2019 г. от българска страна въз основа на Решение на Министерския съвет № 398 от 10 юли 2019 г. С тях се договаря доставката от Правителството на САЩ за българските въоръжени сили на осем самолета F-16 Block 70 и свързаното оборудване и въоръжение в изпълнение на Решение на Народното събрание (ДВ, бр. 6 от 18.01.2019 г.) за започване на преговорен процес по придобиване на нов тип боен самолет и в изпълнение на Актуализиран проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“, приет с Решение на Народното събрание (ДВ, бр. 51 от 2018 г.).

След влизане в сила на закона за ратификация на договорите от Народното събрание, МВнР ще уведоми насрещната страна за изпълнение на националните процедури за това.

 

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg