EUR 1.9558
USD 1.7453
CHF 1.8655
GBP 2.3302
CNY 2.7316
you tube
mobile version

Онлайн пазаруване & доставки: Какво се промени?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Онлайн пазаруване & доставки: Какво се промени?

mail08:03 | 16.11.2021прегледи 1753 коментарикоментари 0


Забавени със седмици подаръци от дядо Коледа и липса на алтернативи за покупка на други, заради затворените търговски центрове. В разгара на втория lockdown за 2020 г. подготовката за миналогодишните коледни и новогодишни празници остави горчив спомен у много хора, заради последния етап от онлайн пазара - доставката.

Тази ситуация макар и неприятна, не беше неочаквана заради бума на онлайн търговията. Само през декември 2020 г. беше отчетен ръст на онлайн търговията с над 40 на сто.

Промени ли се ситуацията година по-късно и достатъчно добре ли са се подготвили куриерските фирми предстои да разберем още преди Коледа, тъй като дългоочакваните Black Friday ("Черен петък") (на 26 ноември) и през следващия го Cyber Monday ("Кибер понеделник") (29 ноември) наближават.

"Заради Covid-19 при много от доставките, които са от Далечния изток, а и от Европа има голямо забавяне. Основният проблем е дали ще има достатъчна наличност и как самите електронни магазини са си планирали Black Friday и Cyber Monday", обясни за Dir.bg Жанет Найденова, председател на Българска Е-комерс Асоциация. По думите й плюс на големите магазини е, че те сами правят своите доставки.

"Може да успокоим потребителите, че много месеци преди Black Friday големите компании са запълнили складовете и очакват потребителите да поръчат", каза Жанет Найденова. Тя допълни, че е възможно да има забавяне на доставките, защото капацитета на куриерите макар и с изкуствен интелект е ограничен от физическите куриери.

"Хората са свикнали да получават пратките си от днес за утре, но при такива огромни обеми просто няма как да няма малко по-забавени срокове", обясни тя.

От Европейския потребителски център (ЕПЦ) отчитат и някои други проблеми с онлайн доставките през последните месеци.

"Преди 2 месеца поръчах от един сайт подарък за любимия човек (маратонки, рокля, тостер, телефон, книга...). Подаръкът обаче изобщо не пристигна. Ами сега?"

Съветът на ЕПЦ: В тази незавидна история имате два варианта за действие. Първият е да пишете на търговеца и да проверите дали причината не е техническа грешка, която може да се отстрани. Пазете всички изпратени и получени имейли, както и останалите документи, свързани с поръчката. Ако търговецът се намира в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия, може да се обърнете към ЕПЦ България за безплатна помощ и съдействие.

Понякога обаче се оказва, че търговецът не отговаря, а сайтът дори спира да работи. Ако сте платили с кредитна или дебитна карта, може да се обърнете към Вашата банка и да проверите дали е възможно да направите оспорване на плащането (чарджбек) и да поискате платената сума обратно. Това не винаги е възможно, но е във ваш интерес да опитате.

"Купих най-красивата рокля от онлайн търговец, но установих, че цветът не отива на косата ми. Върнах я, но така и не получих парите си обратно."

Съветът ЕПЦ: Трябва да сте спазили всички условия - да сте уведомили търговеца в срок от 14 дни след получаването й, после да сте върнали роклята неизползвана в срок от нови 14 дни. И междувременно търговецът също има 14 дни, откакто сте го уведомили, за да ви възстанови платената сума. Законът му позволява да се забави, докато не се увери, че върнатата поръчка е здрава, цяла и неизползана.

Ако обаче дори и тогава не получите парите си обратно - обърнете се към търговеца, за да направи проверка. Ако продавачът не ви отговори и е в друга държава от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, то свържете се с ЕПЦ България.

И още един бонус съвет - има стоки, които онлайн търговците не са длъжни да приемат обратно - например храна, бельо, бански, книги, билети за събития, козметика, която е отворена. Ако все пак размислите, след като се сдобиете с тях, и искате да ги върнете - решението е въпрос на търговска политика.

Какво е различното при онлайн търговията тази година? 

Tри важни промени в европейското митническо законодателство влязоха в сила през 2021 година.

БРЕКЗИТ (януари 2021 г.): Вече се изискват митнически декларации за пратки между ЕС и Великобритания. Промяната засяга пратките от Европейския съюз до Великобритания и от Великобритания до Европейския съюз.

Система за контрол на вноса ICS2 (март 2021 г.): Усъвършенстването на програмата за проверка на сигурността ще изисква някои данни да бъдат изпращани на митническите органи на ЕС за преглед и одобрение преди пратките да бъдат допуснати за товарене в държавата-износител. Засяга пратки от всяка точка на света до Европейския съюз (или транзитно преминаващи през него), включително пратки до Норвегия и Швейцария.

Премахване на минималния необлагаем праг за начисляване на ДДС (юли 2021 г.): Отмяната на минималния необлагаем праг за начисляване на ДДС при внос в ЕС в размер на 22 евро ще доведе до нужда от митническа обработка на всички входящи пратки в ЕС и облагането им с ДДС. Засяга доставките от всяка точка на света до Европейския съюз.

Имайки предвид миналогодишния си опит много от хората започнаха да се запасяват с подаръци от по-рано. Очакванията са през предстоящия "Черен петък" и през следващия го "Кибер понеделник" хората да се възползват от обещаните големи намаления. Крият ли обаче рискове големите намаления? 

Пет съвета при онлайн намаления

При работата си по жалби от потребители в страната срещу търговци в друга страна от ЕС от Европейския потребителски център открояват пет потребителски слабости, характерни и в условията на Новото нормално.

1. Разчитате на импровизация.

В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС. Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например.

2. Пропускате скритите разходи.

Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Проверете и дали намалението не важи само при определени условия - например покупка над дадена стойност или на определено количество.

3. Подценявате "дребния шрифт".

Веднъж натиснал бутона "плати", потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време на самия Черен петък и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.

4. Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите.

Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.

5. Не комуникирате с продавача - просто поръчвате.

Всеки етап на отношенията потребител - продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера./business.dir.bg

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg