EUR 1.9558
USD 1.8258
CHF 2.0456
GBP 2.3126
CNY 2.5162
you tube
mobile version

Летният туристически сезон за деца започва през юни

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Летният туристически сезон за деца започва през юни

mail18:02 | 28.05.2024прегледи 537 коментарикоментари 0


Хитът това лято ще са детските планински лагери, заяви в интервю за БТА председателят на Българския туристически съюз (БТС) Венцислав Венев. Сезонът се открива в средата на юни край язовир "Копринка", където се очаква да се включат около 300-400 деца. Разходите за едно дете на ден в лагерите на БТС ще са около 50 лева за храна, нощувка и обучение по планинарство.

Ние подготвяме нашите места за настаняване - хижи и туристически спални, да посрещнат групи от ученици, които са организирани най-вече от туроператорски фирми, както и неформални групи, които се организират през социалните мрежи и си запазват места при нас, каза Венев.

Лагерите са между пет и седем дни и през това време децата развиват своите туристически сръчности - как се опъва палатка, къде се пали огън, какво да е поведението при лошо време, с каква екипировка се тръгва на поход, какво се прави, когато се напуска бивак, как се общува с природата, какви са правилата при пребиваване в хижа.

Според Венев е необходимо да се направят промени в нормативни актове на образователното министерство, с които модулът "Туризъм" в учебната програма да стане реален. Сега не е позволено да се извеждат децата извън училище. Как да правиш модул "Туризъм", след като е забраненото извеждането на децата в събота и неделя, а любовта към природата тръгва от училище, коментира Венев.

За лифтовете и хижите

Венев напомни, че в Австрия има над 3000 лифта, а в България са само три. Това е голям проблем не само за хижите, но основно за туристите заради прекъснатия достъп до планината, посочи председателят на БТС. Според него, за да се започне с разрешаването на проблема с лифтовете на Витоша, е нужно завършване на Плана за управление на парка. Само така ще може да се прецени какъв лифт ни е нужен, с какъв капацитет, къде да бъде позициониран и тогава ще може да се реши кой ще го управлява, коментира Венев. Според него това ще подпомогне и създаването на по-дългосрочна стратегия за развитието на Витоша. Към момента нещо, което веднага може да се направи, за да се осигури достъп до планината, е разкриването на допълнителни паркинги, повече автобуси на градския транспорт. Така ще се се даде възможност за нормална работа за хижите, а и хората ще могат да планират по-лесно почивката си. Ние имаме над 10 хижи - собственост на БТС в парк "Витоша", и получаваме сигнали от недоволни граждани. Това е голям проблем, защото хората, които се качват с автомобил горе, правят кратки разходки, остават за един обяд и се прибират обратно в града, разказа Венев. Когато има лифтове, тогава хората могат да останат за нощувки във високата планина, което ще засили интереса към обектите там, коментира председателят на БТС и заяви, че необходимостта от лифт е незабавна. Той напомни, че преди години имаше три лифта на Витоша, които са били достатъчни да задоволят интереса на столичани и на гостите на София. Сега не съм убеден, че три лифта ще стигнат, защото в момента има изключително голям интерес към планината, каза Венев и посочи, че в момента достъпът до планината става неравностоен в полза на хората с коли.

Председателят на БТС за пореден път изтъкна необходимостта от изработване на дългосрочна стратегия за развитието на планинския туризъм в България. Нужна ни е стратегия минимум за 15-20 години напред, за да знаем къде да се позиционираме в международното разделение на туристическата услуга – какво представлява България, какво може да предложи на туриста и с какъв ресурс разполагаме, коментира Венев и допълни, че с подобна стратегия трябва да са ангажирани правителства, председатели на съюзи, институции, независимо от политическите промените.

Инвестициите

Когато има добър партньор от страна на собствениците на терени, лифтове и площи, които биха могли да бъдат от интерес за туристическата услуга, могат да се намерят и коректни инвестиционни партньори, коментира председателят на БТС. Той напомни за договора на БТС с водеща българска компания, която инвестира в курортния комплекс "Мальовица". Нашата идея е да превърнем този център в четвърти национален ски център в България след Банско, к.к. Боровец и Пампорово, и проектът е насочен към семейни и групови ски ваканции. За младите хора се предвижда изграждането на развлекателни паркове, ще се направи и велотрасе, разказа Венев. Предвижда се в района да се провеждат състезания по ориентиране, катерене и други подобни активности. Целта е да се създадат допълнителни атракции, които да позволят целогодишното използване на курорта, каза Венев и допълни, че това ще има незабавен ефект и върху пазара на труда в региона. Той посочи, че сега инвеститорът подготвя цялостен план по проекта, който предстои да бъде представен на БТС за одобрение и координация. Част от проекта е в Централната планинска школа да се направи възстановителен център, както и подмяна на влека от Меча поляна с 4-седалков лифт, който се очаква да заработи през новия зимен сезон. Така туристите ще имат целогодишен достъп до Ръждавица и останалите влекове в курорта. Венев изрази надежда през лятото този лифт да може да обслужва и велотрасето, което се предвижда да се изгради по проекта.

Той съобщи, че в създадения от БТС Фонд за финансиране на туристическите маркировки и планинските маршрути са набрани близо 20 000 лева. Всеки месец в него се отделят част от приходите на БТС и се очакват проекти, които да бъдат свързани с поддържане и маркировка на основните европейски туристически маршрути - Е3, Е4 и Е8. Сега се прави маркировка и почистване на пътеката от Тимок до връх Ком, която никога не е била маркирана и е част от маршрута Е3 - Ком - Емине. Обследват се и други маршрути, които могат да бъдат маркирани. На желаещите да се включат в тази дейност Венев напомни, че трябва да се спазва наложеният стандарт, по който се маркират туристическите пътеки - лентовата маркировка, която е в четири цвята: син, зелен, червен и жълт, с две бели ленти отгоре и отдолу, върху основния цвят и разбираеми указателни табели.

Защитата на туристическите обект

Във връзка с кампанията на БТС за защита на туристическите обекти, инспирирана от казуса с хижите "Македония" и "Чакалица" Венев посочи, че туристическото дружеството не е могло да си върне собствеността на хижа "Македония" и изтъкна, че освен тези хижи има още много обекти, които са собственост на БТС, но нормативни пречки затрудняват ефективното им стопанисване. По тази причина от туристическата организация настояват за спиране на всякакво разпореждане и издаване на актове за държавна собственост на обекти на БТС, като за инициативата са уведомени всички институции, както и нотариуси. Освен това се подготвят текстове за промяна в Закона за държавната собственост, с които БТС като национално представена организация да получи възможност да концесионира и стопанисва обекти публична държавна собственост, намиращи се във високите части на планините. В момента държавата, в лицето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, има право да отдава такива обекти само на държавни предприятия или на общини, а не на национално представена организация в съответния бранш, каза Венев. Той посочи като примери хижите "Извора" и "Славянка". Това са бивши гранични застави, собственост на държавата, но са с отпаднала необходимост. За нас те са изключително важни, защото са подстъп към изкачването на Гоцев връх, в планината Славянка - от западна и от източна страна на хижа "Славянка", каза Венев и изтъкна значителните инвестиции на БТС, особено в тази хижа. В случая хижите се предоставят от държавата на съответната община, в която БТС няма дружество. В един момент общината получава обект, но не знае какво да го прави, като има два варианта – или да го продаде, или да го даде под наем, но пък не винаги частният инвеститор запазва предназначението на обекта, който е наел, напомни Венев.

Проектите на БТС през последните две години

В този период, когато се навършат две години, откакто съм председател на Българския туристически съюз, не само нямаме изискуеми задължения, но започва процес, в който натрупваме финансов ресурс, с който да провеждаме редица мероприятия, коментира председателят на националната туристическата организация. Венев съобщи, че на 28 май предстои национален поход "По стъпките на Ботевата чета", като е направена нова маркировка на трасето, поставени са и указателни табели. Тази година се очаква да е рекордно участието в похода Козлодуй - Околчица. Миналата година бяха около 1600 души, в момента очакваме над 2000 да се включат, коментира Венев. В средата на юли ще има национален събор на Меча поляна на връх Мальовица, където също се очакват най-малко 2000 души. И тази година ще има преглед на туристическите сръчности "Кристален еделвайс", който ще се състои в средата на юни на язовир "Копринка", където очакваме също около 300-400 деца да вземат участие, допълни председателят на БТС.

Венев съобщи, че бюджетът на БТС вече е почти удвоен, като посочи, че когато е поел ръководството на Съюза, бюджетът е бил между 600 000 и 700 000 лева.

Новите технологии в БТС

БТС продължава работа по проекта за дигитализация на членската маса на организация. Ние останахме една от малкото планинарски организации в Европа, чиито членски карти са все още на хартиен носител, което е изключително голямо неудобство в съвременния дигитален свят, коментира Венев и допълни, че част от приходите на Съюза са именно за дигитализация. Той разказа, че все още не може да се разчита на еврофинасиране, защото продължава да е трудно да бъдат убедени институциите, че национално представената организация трябва да присъства в програмите. Затова разговаряме с институциите да можем да бъдем включени или да се отвори програма, по която да можем да кандидатстваме, за да направим тази дигитализация, каза Венев.

Само за няколко месеца има над 25 000 изтегляния на електронната книжка (паспорт) за стоте национални обекта на Българския туристически съюз, каза Венев и допълни, че плановете са до края на годината техният броя да достигне поне 100-150 хиляди. Имаме амбиция в следващите години това число да нарасне до 1 милион, каза председателят на БТС.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg