EUR 1.9558
USD 1.7244
CHF 1.7244
GBP 2.2495
CNY 2.5652
you tube
mobile version

Лагерът Идомени донесе загуби на железницата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Лагерът Идомени донесе загуби на железницата

mail13:09 | 30.05.2016прегледи 1006 коментарикоментари 0


Идомени, Гърция, Ройтерс
 Гърция изпрати полиция и булдозери, за да разчисти най-големия бежански лагер в Европа заради влошените условия за живот там, но операцията трябва също да доведе до отварянето на жизненоважна пътна артерия за закъсалата икономика.
 Гърция е в епицентъра на две от най-големите предизвикателства за Европа - притока на мигранти и дълговата криза. Лагерът Идомени, доскоро дом за 8000 мигранти и бежанци, се разпростря край железопътната линия към границата с Македония, прекъсвайки основния железопътен маршрут на Гърция към останалата част на Европа. Лагерът също така усложни приватизацията на оператора за железопътни превози - условие в спасителната програма на Гърция.
 Гръцките власти съобщиха, че 2 031 бежанци са били преместени от импровизирания лагер във вторник, а вчера релсите бяха напълно освободени. Но те не казаха кога ще бъде отворена отново железопътната линия, която е ключова за транспортния оператор ТРЕНОСЕ.
 "Това трябваше да стане отдавна", каза Анастасиос Сахпелидис, представител на местната асоциация на превозвачите. Затварянето бе "голяма загуба", каза той. "Ние загубихме клиенти, загубихме пари, време и доверието към нас".
 Атина се съгласи да продаде някои активи, включително ТРЕНОСЕ и компанията за поддръжка на релсовите пътища РОСКО. Крайният срок за подаване на окончателни оферти от потенциални инвеститори бе първоначално през април, но бе удължаван два пъти, и сега е определен за 22 юни.
 Приватизационната агенция обяви, че инвеститорите се нуждаят от повече време, за да подготвят своите оферти.
 "Лагерът блокираше маршрут от гръцката мрежа за доставки, която е била изграждана в продължение на десетилетия", заяви високопоставен служител на базирания в Атина железопътен оператор.
  "Докато основният маршрут за железопътни превози от Гърция към Европа е затворен, е ясно, че стойността на ТРЕНОСЕ пада и компанията не е толкова привлекателна за инвеститорите", каза служителят, който пожела да остане анонимен по политически съображения.
 Правителството не е обявило публично каква сума се надява да получи от продажбата, но според запознати източници цифрата се очаква да бъде около 50 милиона евро за ТРЕНОСЕ и РОСКО заедно. Железопътната линия на границата бе затворена през март заради бежанския лагер. Това стана след предишно затваряне през ноември, когато друга група от мароканци, иранци и пакистанци блокираха трафика с настояване да продължат към Западна Европа.
    ТРЕНОСЕ е единственият оператор на пътнически и товарни железопътни услуги в Гърция и реализира нетна печалба от 1,47 милиона евро през 2014 г., сочат последните финансови резултати на компанията. Миналия месец интерес към ТРЕНОСЕ бе проявен от Италианските държавни железници, руските железници (РЖД) и гръцката строителна група ГЕК-Терна.
    Когато границата при Идомени бе отворена, осем влака се движеха всеки ден към и от Централна Европа. В момента само четири влака се движат по по-дългия маршрут през съседна България, което означава по-високи разходи за транспорт за гръцките вносители и износители.
    Превоз на товар към Централна Европа във влак с 34 вагона нормално би струвал до 50 000 евро и би отнел два до три дни. По-дългият маршрут води до закъснения, достигащи 12 дни, което вдига цената с почти 20 процента, заяви служителят на ТРЕНОСЕ.
    Асоциацията на износителите в Северна Гърция, която представлява около 500 фирми, заяви, че ситуацията в Идомени е блокирала усилията за рестартиране на икономиката след шестте години рецесия.
    "Преките допълнителни разходи за нашите членове възлизат на около пет милиона евро до момента", заяви председателят на асоциацията Кириакос Луфакис.
    Най-големият клиент на ТРЕНОСЕ - китайският гигант КОСКО, пое управлението на два от терминалите за контейнери на пристанище Пирея през 2009 г. чрез своето гръцко подразделение "Пиреъс кънтейнър терминал" (PCT). КОСКО използва Пирея, за да превозва азиатски продукти към Централна Европа, като Чехия, Австрия и Словакия, по море и железопътни пътища.
    "Всичко, което пречи на този процес, е проблем за нас", каза Тасос Вамвакидис, търговски мениджър в РСТ.
    Гръцката държавна железопътна компания ОСЕ постави ограда от бодлива тел успоредно на релсите при Идомени, за да не може хора да се настанят там отново.
    Но служителят на ТРЕНОСЕ каза, че след като лагерът бъде напълно опразнен, ще се необходими до 10 дни за възстановяване на железопътното движение.
    "Пътят бе затворен през ноември, след това отворен и отново затворен четири месеца по-късно. Кой може да даде гаранции на потенциалните кандидати, че всичко няма да се повтори през юли?", попита той.
/превод: БТА, със съкращения


Тагове: лагер, Идомени
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg