АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Книжарницата ми е в своя пик, въпреки кризата
Ива Стойкова
Как се чувства една книжарница, изправена пред конкуренцията на молове и електронна търговия? Има ли криза в бранша? Какви са плановете за бъдещето? Тези и други въпроси обсъдихме с Георги Георгиев, собственик на книжарница „От А до Я”.
Кой чете и какво
Противно на масовото оплакване и оправдание с кризата, че работите не вървят, Георги казва, че отлив на клиенти от неговата книжарница няма. Хората пазаруват там, където живеят или работят и това е неговото обяснение за сравнително постоянния брой хора, посещаващи книжарницата. Кратка справка със статистиката показва, че 58% са четящите хора в България, според изследване на агенция „Алфа Рисърч”, активно четящите са около 28%. Тези данни напълно съвпадат с дела на четящите в ЕС. В България четенето е средно в рамките на 18 минути дневно, като в тях само 8 минути са за книги. Почти две трети от пълнолетните българи заявяват, че не четат никакви книги, сочи проучване на ББСС „Галъп интернешънъл”. Четат висшистите, пътуващите често, тези, които говорят чужди езици, хората със собствен бизнес.
Читателите са два типа, допълва Георги. Едната група е на работещите хора, които четат за разтоварване и избират художествената литература за тази цел. Колкото и да го отричат търговците, художествената литература представлява 50% от стокооборота, признава събеседникът ми.
Другата група е на нуждаещите се тези, които имат някакъв проблем или пък работата им го изисква. Те купуват специализирана литература - маркетинг, мениджмънт и реклама, здравна литература, популярна психология, езотерика... Или четеш нещо за разтоварване, или защото ти трябва, обобщава Георги.
Четем сезонно
Той сравнява четенето с дрехите, които сменяме според сезона. Така се променя търсенето и при книгите. През отпускарския летен сезон се четат повече романи. През септември има отлив от всякаква литература, защото родителите пренасочват средства, за да облекат, обуят, обзаведат ученика. През декември няма отлив от никаква литература. Тогава се купуват много книги за подаръци и те са от всякакъв тип според различните вкусове. Георги е убеден, че спокойно човек може да отделя 15 лв. на седмица, колкото е средната цена на книгите, за да си купи четиво. Като се има предвид, че една книга може да се чете цял месец (по различни причини) сумата не е голяма. Това са парите за кафета, например. Средства, които отвсякъде могат да бъдат спестени, стига да има желание за това.
Малката книжарница има свои маркетинг
Георги си спомня за шумотевицата, когато се заговори за 2% увеличение на данъците. И тръбенето по медиите – свивайте разходите, не харчете, докато мине кризата. Простата сметка показва, че ако разходът на ден е 20 лв., тези 20 стотинки увеличение едва ли ще нарушат ежедневието. Положението с книгите е същото. Георги не се притеснява от конкуренцията. Обстановката в моловете и големите търговски вериги е стерилна, казва той. Личното отношение, препоръката да прочетеш тази или онази книга е същественото за по-малките като книжарница „От А до Я”. И това е бъдещето за малкия бизнес, според него, важно е клиентът да остане доволен и да се върне отново. Грешка е да се мисли, че трябва да се направи голям удар с дневния оборот, да се „излъже” купувачът непременно да остави голяма сума. Търговците с подобни практики не са успешни, категоричен е Георги. Индивидуалното отношение, личния флирт с клиента, погледа очи в очи и най-вече истината са философията на Георги. Друг психологически момент, който той е уловил, е, че мнозина имат нужда от общуване. И идеалното място за това е книжарницата. Във времето на комуникациите имаме необходимост от личен контакт, от някой, който да ни изслуша, да ни даде съвет, да ни препоръча книга според конкретното състояние на духа.
Електронната книжарница носи рискове, но ...
Георги планира в рамките на следващата година да направи и електронна книжарница. Но само като придатък към дейността на сега съществуващата книжарница, а не като спасителен план за действие. Обикновено хората, които пристъпват към електронни книжарници вече имат физически обект. Така е по света. В България има тенденция електронните книжарници да се опитват да изземат бизнеса на традиционните. Има хляб и за едните, и за другите, смята той. Хората пазаруват он лайн, защото е по-евтино, има отстъпки. По този начин изчитат например 5 книги, за да попаднат на една качествена. Да предположим, че сумата за тези книги е 50 лв. Ако се отиде в близката книжарница, може да се купи само една книга, да речем за 15 лв., но тя да е точната. Потребителите могат да се възползват от отстъпките на електронните книжарници обаче, когато са сигурни какво искат или ако имат уверението на много хора, че дадена книга ще им хареса. Електронният вариант на „От А до Я” ще бъде насочен и към доволни клиенти, които обаче нямат физическата възможност често да бъдат в квартала, където е книжарницата. Това разширяване на досегашната дейност може да се окаже абсолютно непълноценен ход, но си заслужава опита, посочва Георги. Той преценява сегашното състояние на книжарницата си като достигане на един пик, като стремежът е да не се пада под него. Обстоятелства като кризата, строящото се наблизо метро, конкуретни фирми, които отварят обекти в близост вероятно са причината на този етап да не може да се качи нивото над определена летва. И все пак не бива да се гони само материалната страна на нещата, казва Георги. И признава, че се чувства удовлетворен, когато по улицата го поздравят хора, останали доволни от книжарница „От А до Я”.
Tweet |
|
Много е хубаво да откриеш човек, който обича това, което прави и с което си изкарва хляба. А когато става дума и за КНИГИ - още по-хубаво ! Значи - има надежда!