EUR 1.9558
USD 1.6405
CHF 1.8066
GBP 2.1867
CNY 2.4940
you tube
mobile version

Хора с увреждания - какво трябва да знаят работодателите?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Хора с увреждания - какво трябва да знаят работодателите?

mail08:04 | 17.06.2019прегледи 538 коментарикоментари 0


След основните промени, приети в началото на тази година, законът за хората с увреждания предвижда наемането на едно лице с трайни увреждания в екип от 50 до 99 работници и служители и две на сто от средно списъчния им състав за екипи със 100 и над 100 работници и служители. Всеки работодател, засегнат от квотата, е необходимо да предприеме съответните действия за наемане на хора с трайни увреждания. Уврежданията са въпрос на права, а не въпрос на преценка.

Целите на стратегията включват осигуряване на достъпност на стоките и услугите за хората с увреждания, както и насърчаване на пазара на помощни средства. С нововъведенията в закона се цели гарантиране, че хората с увреждания се ползват от всички предимства на гражданството на Европейския съюз и че борбата с дискриминацията, основана на увреждания, дава резултат. Важно е да се отбележи и насърчаването на равните възможности при наемането на работа на хора с увреждания и на такива без увреждания. 

Инициативата на закона е за значително повишаване на дела на хората с увреждания, работещи на отворения пазар на труда. Тази група от хора представлява една шеста от общия брой хора в трудоспособна възраст в ЕС, но равнището им на заетост е сравнително ниско.

„Явно имаше нужда от някакъв  малък тласък от закона, за да погледнат на тази група от хора като пълноценни работници. За това и изискването на закона е напълно изпълнимо, а и вече е изпълнено за над 90% от българските предприятия – споделя Иван Нейков, председател на Управителния съвет на Балканския институт по труда и социалната политика и консултант. -  Законът следва международните стандарти. Във всички страни членки на ЕС между 8 и 10% от населението са хора с увреждания. И в България е така. От тази гледна точка става дума за много хора, които имат капацитет, имат знания и умения и работодателите разбират това.“

7 важни стъпки, които работодателите е важно да имат предвид.

1.Определяне на средносписъчния състав (ССС) на предприятието.

2.Определяне на необходимия за изпълнение на квотата брой лица:

         – за работодатели с 50 до 99 работници и служители – едно лице с трайни увреждания;

         – за работодатели със 100 и над 100 работници и служители – две на сто от средно писъчния им състав.

3. Разглеждане на наличните експертни решения (ЕР) на ТЕЛК на работещи в предприятието с 50 и над 50% трайно намалена работоспособност и съпоставяне с размера на квотата.

4. Последващи действия не се предприемат, в случай че наличните ЕР на ТЕЛК удовлетворяват изискванията на квотата.

Последващи действия се предприемат,  в случай че квотата не е изпълнена, следва да се вземат съответни действия за наемане на хора с трайни увреждания или за освобождаване от задължението за наемане.

5. Вземане на решение относно начина за удовлетворяване на изискванията на Закона за хората с увреждания:

  • предприемане на действия за наемане на хора с трайни увреждания;
  • прилагане на алтернативни мерки за заетост на хора с трайни увреждания.

6. Наемането на хора с трайни увреждания – при желание да се използва посредничество за наемане на хора с трайни увреждания, работодателят е необходимо да уведоми съответното териториално поделение на Агенцията по заетостта (Бюрото по труда)/, на чиято територия е неговото седалище, чрез уведомление, изготвено по образец, утвърден от Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта. Подробна информация и образец на уведомлението могат да бъдат намерени в рубриката „Предлагащи работа”, „Уведомление от работодател по чл. 41 от ЗХУ” на електронната страница на Агенцията по заетостта. След подаване на уведомлението и когато работодателите са заявили желание за използване на посредничеството на бюрата по труда за наемане на хора с трайни увреждания, се попълва заявка-спецификация за свободно работно място. Този образец може да бъде изтеглен от електронната страница на Агенцията по заетостта. За улеснение заявката-спецификация за свободно работно място може да бъде подадена оn-line чрез електронната страница на Агенцията по заетостта. Допуска се ползването на услугите и на трудови посредници с издадено удостоверение за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа, което също следва да бъде посочено в уведомлението до бюрото по труда.

Срокът за подаване на уведомление за 2019 г. е до 02.07.2019 г.

От следващата 2020 г. това ежегодно задължение работодателят ще трябва да изпълнява в първите 3 месеца от годината.

В срок 3 месеца от предприетите действия работодателят следва да изпълни изискванията за квотата за хора с трайни увреждания (за тази година крайният срок е 02.10.2019 г.) В случай че квотата се изпълни, последващи действия не се предприемат.

7. Ако квотата не се запълни:

В случай че квотата не се запълни въпреки подаването на уведомление, удостоверяването на липса на хора с трайни увреждания, насочени от дирекции „Бюро по труда“ или от трудови посредници с издадено удостоверение за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа, се извършва от контролните органи въз основа на информация, предоставена от териториалните поделения на Агенцията по заетостта по служебен път. Трудовият посредник с издадено удостоверение за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа издава удостоверяващ документ на работодателя в тримесечен срок от заявяване на работните места, който работодателят представя пред контролните органи.

В случай че квотата не се запълни и работодателят не е подавал уведомление, след изтичане на тримесечния срок ежемесечно се заплаща компенсационна вноска в размер 30 на сто от минималната работна заплата за страната за всяко незаето работно място за човек с трайно увреждане. Компенсационната вноска подлежи на доброволно внасяне или на принудително събиране по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Заплащането на компенсационни вноски не отменя задължението за наемане на хора с трайни увреждания. Това означава, че след започване заплащането на тази вноска работодателите имат на разположение следващия тримесечен период, в който да продължат действията за наемане на хора с трайни увреждания – с помощта на териториалното поделение на Агенцията по заетостта, на трудови посредници или по друг начин.

Работодателят може да вземе решение решение за прилагане на алтернативни мерки за заетост на хора с трайни увреждания. Тогава е необходимо да организира и реализира закупуване от специализирани предприятия или кооперации на хората с увреждания, директно от хора с увреждания, осъществяващи самостоятелна стопанска дейност или от социални предприятия клас А и/или клас А+, съгласно Закона за предприятията на социалната и солидарна икономика, произвежданите или търгуваните от тях стоки, или предоставяните от тях услуги, за периода на неизпълнение на квотата. Работодателят може да доказва разхода само с първични платежни документи. Месечният размер на средствата за закупуване на стоките или за ползване на услугите не следва да бъде по-малък от двукратния месечен размер на минималната работна заплата, установена за страната за съответната календарна година, за всяко незаето работно място за човек с трайно увреждане, до момента на изпълнение на квотата.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg