EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Между „да“ и „не“ за ВЕИ

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Между „да“ и „не“ за ВЕИ

mail17:15 | 26.07.2021прегледи 748 коментарикоментари 0


През миналата седмица Европейската комисия прие пакет от предложения, за да съобрази политиките на ЕС в областта на климата, енергетиката, земеползването, транспорта и данъчното облагане с поставените цели за намаляване на парниковите газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. Сред предложенията са по-разширеното използване на възобновяеми енергийни източници /ВЕИ/ и постигането на по-висока енергийна ефективност – политики, които неизменно присъстват в работата на Асоциация Активни потребители. Междувременно в асоциацията получихме ново представително проучване на обществените нагласи у нас към новите технологии в енергетиката.

Подкрепа към ВЕИ технологиите в България

По време на проучването анкетираните са запитани дали познават различни възобновяеми източници и технологии, разпространени в страната и откъде черпят своите познания. Резултатите от анкетата сочат ниски нива на самооценка на осведомеността по отношение на всички технологични опции за оползотворяване на възобновяема енергия, за които участниците са запитани. Най-информирани респондентите се чувстват относно ветроенергийните и фотоволтаични инсталации за производство на енергия, макар че и за двете категории едва 20% са отговорили с „много добре“ и „добре осведомен“. Респондентите от София-град се отличават с най-високи нива на информираност по отношение на всички технологии. При ветроенергийните системи средните стойности показват, че най-ниски са нивата на информираност в регионите, в които няма реализирани такива проекти. При фотоволтаичните инсталации обаче не се наблюдава връзка между осведомеността и наличието на технологията.

Факти в подкрепа

ВЕИ най-често се свързват с екологичните им ползи. 24% от запитаните асоциират възобновяемите ресурси със „зелена“ алтернатива на изкопаемите горива.

18% възприемат ВЕИ като скъпа инвестиция, която оказва влияние върху потребителските сметки.

За 15% от анкетираните технологиите за нисковъглеродно производство на енергия са икономически изгодни.

Близо 16% от запитаните свързват понятието с конкретен възобновяем ресурс, като слънце, вятър или вода.

Над 70% от респондентите черпят информация по темата от своите близки. Липсата на експертна информация в публичното пространство оказва влияние и на мнението на гражданите относно приноса на възобновяемата енергия, като тя се свързва предимно с положителни екологични ефекти и по-рядко със социално-икономическото ѝ влияние. Прави впечатление, че повече възможности се ползват от телевизионните медии и социални мрежи. Специализираните в областта на ВЕИ вестници и списания остават последни в класацията, като над 80% от анкетираните рядко или никога не търсят информация по темата в тях.

Българските граждани са загрижени по темата за климатични промени, като 83% споделят, че глобалното затопляне и климатичните промени са сериозен проблем. Едва 2.8% не мислят, че става въпрос за проблем, когато се засягат промените на климата. Що се касае до икономическите ползи на „зелените“ технологии, респондентите са по-скептични.

Бариери пред ВЕИ технологиите

За 29% от анкетираните най-значима бариера пред развитието на ВЕИ е липсата на дългосрочна национална политика. Близо 1/5 поставят на второ място недостатъчно добре информираните граждани относно технологиите и техните ползи. Нееднозначни са и мненията за ползите от ВЕИ. Едва 56% вярват, че повече възобновяема енергия ще доведе до увеличение на работните места, а 58% виждат нейната роля в подобряване на икономическия растеж. 2% от анкетираните смятат, че ВЕИ технологиите не трябва да се разпространяват в България. /Активни потребители


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg