EUR 1.9558
USD 1.7888
CHF 2.0178
GBP 2.3307
CNY 2.4641
you tube
mobile version

Енергетиката преди зеления преход

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Енергетиката преди зеления преход

mail17:10 | 28.06.2024прегледи 648 коментарикоментари 0


Българската електроенергийна система е в много добро състояние има сериозен капацитет за пренос на енергия, но е необходимо да положим повече усилия, за да я развиваме, каза Ангелин Цачев, изпълнителен директор на Електроенергийния системен оператор (ЕСО) по време на участието си в "Green Transition Forum 4.0: Новите перспективи пред Централна и Източна Европа (ЦИЕ)".  

Никой не е очаквал, че толкова бързо ще се развиват проектите на ВЕИ - те реално изпреварват възможностите за развитие на мрежата за пренос на електроенергия. Без развитие на преносните и разпределителните мрежи не може да има промяна на енергийния микс, заяви Цачев. Развитието на мрежите доскоро беше подценявано, много пари бяха насочени към нови производствени мощности, но без развита мрежа не можем да се възползваме към новите технологии и да видим ефекта от тези технологии, каза още Цачев.

В последно време се отделя внимание на разпределителните мрежи. ЕСО участва с проекти на ЕС за развитие на мрежите и се опитва да използва всички европейски фондове. Пред два дни дойде новината, че е потвърдено първото финансиране от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) на проект за преминаване на електропреносната мрежа от 220 киловолта към 400 киловолта. Първият транш по проекта е от 65 млн. евро, каза директорът на ЕС.

Кирил Равначки, изпълнителен директор на "Булгартрансгаз" ЕАД, посочи пред участниците във форума, че целта на доставчиците на енергия е да имаме сигурни доставки на устойчива енергия на достъпни цени. Нужен е балансиран енергиен микс и на устойчива инфраструктура, за да има сигурни доставки за различните типове клиенти, допълни Равначки. 

Природният газ има важна роля при баланса на енергийния микс. Компанията активно развива газопреносната мрежа, налице са експанзивни проекти както за съседните държави, така и за определени територии в страната. На територията на страната две общини вече получиха достъп до природен газ при изграждане на газовата връзка на Бълргария със Сърбия, каза Равначки.

Теодора Георгиева, изпълнителен директор на независимият преносен оператор "Ай Си Джи Би" АД (ICGB), изтъкна, че през компанията минава един милиард куб. метра азерски газ, като инфраструктурата позволява пренос на 3,3 млрд. куб. метра. Осигурихме енерегийна сигурност и диверсификация на източника през 2022 година, когато Русия започна война срещу Украйна. Ние допринесохме не само за достъп до газ, но той беше и на конкурентни цени. Ние имахме готовност за пренос на газ до Украйна и Молдова, каза Теодора Георгиева.

Имаме синергия с терминалите за втечнен газ в Гърция и най-вече с този в Александруполис. Доста бързо ще стигнем до капацитета си от 3,3 млрд. куб. метра природен газ годишно.

Предлагаме и допълнителен капацитет на нашите съседи и то в рамките на висока конкуренция на операторите от другите държави от региона. За да имаме предимство, е важно да получим допълнително финансиране и да осигурим капацитет за доставки на природен газ до Молдова и Украйна, каза Теодора Георгиева.

Иван Велев, портфолио мениджър на компанията "Ей Си Ти" (ACT), каза, че тяхната фирма работи тук пет години. Предлагаме на българските власти да разширим погледа върху гаранциите за произход на енергия, да не ги лимитираме само върху ВЕИ източници, а и върху атомната енергия, каза Велев. В България няма такъв продукт, но го има в другите държави с атомни реактори, уточни той. 

Петър Филдишев, директор "Търговия с природен газ" в "МЕТ Енерджи Трейдинг България", обяви по време на дискусията, че енергийната ефективност стъпва на три неща - всяка генерирана енергия да се използва максимално, минимални загуби при транспорта на енергията и да има съответствие между производство и потребление. Загубите при транспорта се виждат при ВЕИ-тата, защото ползването на енергията става доста по-близо до производителя, каза Филдишев. 

Има и други технологии за съхранение на енергия от батериите, за които сега толкова много се говори. Тя може да се съхранява не само ако електрическа енергия, но и като природен газ или като топлинна енергия, каза Филдишев.

Краят на петрола все още не толкова близо, каза Светослав Бенчев, председател на Управителния съвет на Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Ние никога не сме се противопоставяли на зеления преход. Ние обаче виждаме, че всички неща ги правим доста бързо, без индустрията и това създава у хората впечатлението, че се дават пари без резултат, посочи Бенчев.

В света доста по-малко се интересуват от Зеления преход. ЕС намали броя на рафинериите от 110 на малко над 80, докато другите икономики на света си ги запазиха, допълни той. 

Електромобилите са част от бъдещето, но нека има технологична неутралност, каза Бенчев. В Норвегия за последните 4 години над 70 процента от продажбите на нови коли са на електрически модели. Там вече 50 процента от леките коли са електрически, но това е довело до спад на ползването на фосилни горива само с пет процента.

Причината е, че всички тежки превозни средства са на фосилни горива. В Европа се движат 6,4 млн. броя тежкотоварни камиона. За преустройството сама на един камион в електрически сега трябват 400 000 евро. За преустройството на всичките тези машини е нужна огромна сума - 2,560 трилиона евро, посочи той./БТА

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg