EUR 1.9558
USD 1.6791
CHF 2.0785
GBP 2.2556
CNY 2.3374
you tube
mobile version

Лютата чушка „Български морков“ се върна у дома

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Лютата чушка „Български морков“ се върна у дома

mail11:40 | 21.08.2025прегледи 91 коментарикоментари 0


В продължение на десетилетия един уникален български
сорт люта чушка живее само в спомените на старите градинари и по пожълтелите
страници на чуждестранни книги. „Български морков“ – със своя пламтящо оранжев
цвят и лютивина, която събужда всяко сетиво – напуска родните полета по време на
Студената война и потъва в забрава.

Докато един ден, сред редовете на английски
онлайн каталог, потомственият градинар и създадел на фермата за люти чушки “Люта
Ферма” Христо Родинов не го открива и решава, че този вкус, роден под българското
слънце, трябва да се върне у дома.

Завръщането на един забравен вкус
Онова, което започва като любопитство през 2013 година, бързо се превръща в мисия
– да се възроди сорт, който носи името и духа на България, но е запазен единствено в
чужбина.

„Български морков“ е от семейството на шипките и се среща под различни
имена, като „Румънка“ или „Унгарска чушка“, но във всички авторитетни каталози за
люти сортове фигурира с български произход.

След неуспешни опити да открие семена у нас, включително чрез Изпълнителна
агенция по сортоизпитване, апробация и семеконтрол (ИАСАС), Христо стига до
решението да ги внесе от Англия.

Така в оранжериите на „Люта ферма“ във
варненското село Страшимирово се засаждат първите растения от сорта от
десетилетия насам, за да се върне у нас един вкус, изгубен във времето.

Днес „Български морков“ отново расте на родна земя на площ от 2-3 декара в
градините на лютата ферма. Сортът е известен с ароматния си вкус и лютивина между
10 000 и 30 000 единици по скалата на Сковил. Плодът е с форма и цвят, напомнящи
малък морков – зелен в началото и ярко оранжев при пълна зрялост.

Капризен, но неповторим

Макар да е създаден в България, „Български морков“ е капризен сорт, който изисква
търпение и специални грижи. Променливото време през последните две години
допълнително затруднява отглеждането му, споделят от „Люта ферма“.

Всяка чушка
има своите особености – по лютивина, аромат и изисквания – затова във фермата
всеки сорт се отглежда в отделна оранжерия. Това е трудоемък подход, който изисква
повече площи, работа и постоянен контрол, но гарантира чист вкус и точна лютивина.

Лютите чушки са самоопрашващи се растения, което означава, че ако се различни
сортове бъдат засадени заедно, вкусът и силата им могат да се променят – нещо,
което „Люта ферма“ не допуска.

Грижата за екзотичните плодове започва още преди засаждането – със зелено торене
от полезни култури, които обогатяват почвата. В оранжериите край Страшимирово
засаждат невен за здраве на почвата и защита от вируси, а между редовете – рози,
които служат като „аларма“ при поява на листни въшки. Вместо агресивни химикали, се

използват биоагенти – полезни насекоми, които изяждат
вредителите и се грижат за растенията, за да достигнат до
потребителите в най-доброто си състояние.

От сос до кафе с люта нотка

„Български морков“ има много лица в кухнята – може да се хапва суров в салата, да
придава аромат и пикантност на ястия или да бъде основа за уникални продукти. Един
от най-популярните сред тях е едноименният лют сос, който „Люта ферма“ произвежда
изцяло от този сорт, с малко сол и оцет.

При направата му се използва специална
технология за премахване на всички семена и ципи, за да се намали агресивността към
стомаха и да се запази чистият вкус на чушката.

Освен сос, „Люта ферма“ предлага и суха смляна подправка „Български морков“, както
и нестандартно кафе с люта нотка – доказателство, че този сорт може да намери място
дори в сутрешната чаша.

Интересът към „Български морков“ далеч надхвърля границите на България. Сосът
вече се продава в САЩ и Китай, а участията на „Люта ферма“ на изложения в Дубай,
Полша, Франция, Гърция и САЩ привличат огромно внимание.

Особено на пазарите,
където лютото е част от ежедневието, „Български морков“ и създаденият от „Люта
ферма“ сорт „Български дух“ будят любопитство и възхищение – както заради вкуса си,
така и заради историята, която носят.

Днес „Люта ферма“ вече работи в партньорство с Kaufland България, а уникалният
„Български морков“ може да бъде намерен в рафтовете на ритейлъра в цялата страна.
Това е шанс всеки ценител на пикантното да опита чушка с история – от изгубен и
забравен сорт до горд посланик на българското земеделие.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg