EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Домати по 13 ст. .... само за пюре

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Домати по 13 ст. .... само за пюре

mail18:30 | 28.07.2011прегледи 1749 коментарикоментари 0


Данаил Алеков
Час преди да настъпи краят на работния ден за големите търговски вериги настъпва и времето на невероятно ниските шокови цени. За 5 лева, ако човек е достатъчно мобилен, може да напълни хладилника си. Ето как.
Нашият екип получи информация, че в час преди затваряне във веригата Kaufland се предлага хляб за 4 ст. Работното време в делничните дни е до 22 ч., затова отиваме около 21ч. във филиала в „Младост” 3, който е един от най-големите за страната. През няколко минути се съобщава за промоции на различни продукти. Тази вечер килограм банани струват 49 ст., но от хляб по 4 ст. няма и следа. След около половин час обикаляне се запътваме към касата и точно в този момент говорителката съобщава за промоция на чушки и домати по 9 ст. на килограм. След по-малко от минута сме на щанда със зеленчуците, но за разлика от предишното преминаване през него, сега има огромна тълпа около касетките с домати.
Всичко живо пълни плик след плик и слага в количките, редом до пенсионерите има и младежка компания, от която се чуват възгласи „Взимай, нали са по 9 стотинки”. Изчакваме да отмине голямата вълна от клиенти, които старателно избират доматите един по един и напълваме на свой ред 1,46 кг. домати, останали в една от касетките. За наше огромно съжаление, не успяваме да се запасим с хляб за 4 ст. - вместо това си тръгваме с торба домати, за които платихме 13 ст.
На другия ден обиколката продължава. Този път попадаме в новооткрития супермаркет „Carrfour” в кв. „Лозенец” в София, където отново сме в света на ниските цени – кофичка кисело „мляко” струва 9 ст. На щанда с тези „млека” обаче ясно пише „Продукти с растителна мазнина”. Няма значение, важно е, че е 9 ст. И точно заради това 90% от хората, които минаха покрай този щанд в рамките на 3-те ни минути престой, си взеха поне 1 кофичка от това „мляко”. Домати за 9 ст. обаче не открихме, там те струват 99 ст. Но след малко по-внимателно вглеждане откриваме прясно мляко за 69 ст., както и кайма за 49 ст. В щанда с млечните продукти стои и кашкавал по 7,99 лв. за килограм (наполовина спрямо обявената от Асоциацията на млекопреработвателите за нормална).
Настина вярно е, че за 5 лв. може буквално да се напълни хладилника – хляб (4 ст.), домати (9 ст.), чушки (9 ст.), банани (49 ст.), а по-„заможните” си взимат и по една малка бучка сирене, кашкавал и някоя друга кофичка кисело мляко.
Как е възможно това? Политиката на големите вериги е всички бързооборотни стоки, на които им изтича срокът на годност (същия или на следващия ден), да бъдат намалявани с 50%, а и повече. Не случайно един възрастен човек , след като видя, че цената за кофичка кисело мляко е 20 ст., се отказа от покупката, защото се е заредил преди няколко дни със същите, но „много по-евтини”.
Заради този начин на продажби големите вериги /Lidl, Penny Market , Kaufland, Carrfour, Billa и други) се превръщат в любимо място за пазаруване .... внимание .... не само на българския пенсионер, но на студенти и на много българи. Постоянните промоции, но и особено намаленията в края на деня са особено популярни. Така например Kaufland въведе на родния пазар гаранцията за най-ниска цена, което бе непознат търговски похват преди немската верига да стъпи на българска земя. От компанията предлагат 1000 стоки на най-ниски цени, спрямо всички останали магазини и се ангажират да изплатят разликата в цената на дадена стока, ако клиентът я закупи от друго място на по-ниска цена. Това звучи чудесно на пръв поглед, но доста голяма част от тези стоки носят марката K Classic, която се предлага само в магазините от веригата Kaufland. Разбира се, ако изключим продуктите от тази марка, останалите се предлагат на цена, каквато другите магазини трудно биха могли да предложат.
Описаното пазаруване в края на деня е добре дошла възможност за средностатистическия български гражданин, който е свил сериозно потреблението си. Реално погледнато обаче, масово хората се чувстват примамени да купуват не особено качествени стоки, само защото са на безценица.
Но тук е мястото да намесим и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) - да проверява от време на време такива стоки, чиято себестойност надвишава цената, на която се предлагат. Така и крайният потребител ще е сигурен, че няма да се му се наложи да търси лекарска помощ, заради някой развален продукт.
Храните на безценица са и бич за родните производители, тъй като те не могат да получат реалната себестойност за продукцията си, защото както се видя клиентът се интересува от цената и вторично от качеството.

За съжаление, не успяхме да си направим салата от доматите, които закупихме – може би трябваше да ги избираме по-старателно, но за доматено пюре бяха идеални.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg