АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България има 1182 концесии, 507 общински
13:54 | 24.10.2025
155
коментари 0
Концесията не е продажба, а партньорство. Тя е начин
държавата и общините да изграждат, поддържат и управляват
инфраструктура с участието на частния сектор, без да
натоварват публичните бюджети.
навлиза в нова инвестиционна епоха, в която грантовото
финансиране постепенно ще отстъпва място на финансови
инструменти и партньорства с частния сектор. Общините имат
ключова роля в този процес – защото те са най-близо до хората
и знаят къде са нуждите. Затова нашата задача е да им дадем
инструментите, с които могат да превърнат тези нужди в реални
инвестиции“, заяви той. По данни от Националния концесионен регистър към октомври
2025 г. в България има 1182 действащи концесии, от които 507
са общински. Това означава, че близо половината концесии в
страната вече се реализират от местните власти –
доказателство, че общините осъзнават силата на този
инструмент за растеж“, отбеляза министър Караджов. Сред най-активните общини са Добрич, Пазарджик и Пловдив,
които прилагат концесионния модел не само за спортни и
туристически обекти, но и за транспортна и екологична
инфраструктура. Вицепремиерът постави акцент върху необходимостта от
съвместни концесии между държавата и общините – нов модел,
който ще позволи реализиране на по-големи регионални
проекти с общ ефект. „До момента няма нито една реализирана
съвместна концесия. Време е да променим това. Заедно можем
да изграждаме депа, индустриални зони, туристически
маршрути и транспортни връзки, които да носят полза за цели
области, а не само за една община“, заяви той. Министър Караджов посочи като успешен пример Община Горна
Малина, която чрез концесия е възродила старо училище в с.
Осоица и го е превърнала в Международно училище „Космос“ –
част от Cambridge International School. „Това не е просто
избират този модел за растеж а и съобщенията инфраструктурен проект, а възраждане на общността. Такива
примери показват как един малък град може да привлече хора и
инвестиции”, каза Гроздан Караджов. Той даде пример с пристанищата Бургас – Изток 2 и Бургас –
Запад с над 614 милиона лева инвестиции, над 60 милиона лева
приходи за държавата, нови дълбоководни корабни места и
модерни терминали. Транспортният министър припомни, че резултатът от концесията
на летище София е 624 милиона евро инвестиции, включително
предстоящото изграждане на Терминал 3, както и 281 милиона
евро авансово внесени в бюджета. Ефектът при летищата Варна
и Бургас е над 400 милиона лева концесионни плащания и над
220 милиона евро реални инвестиции. „Държавата ще подкрепи активните общини чрез методически
насоки и шаблони за концесии, национална платформа за
публично-частни партньорства и изготвянето на План за
действие за общинските концесии с конкретни проекти в
транспорт, образование и култура. Инфраструктурата не е
просто бетон и асфалт – тя е връзката между хората, между
регионите и между поколенията. Само чрез доверие и съвместна
воля можем да постигнем трайно развитие“, каза още той.
| Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg







