Американското министерство на транспорта разследва предоставеното от Федералната авиационна администрация (FAA) одобрение на самолетите на "Боинг" от модела 737 Max, съобщава "Уолстрийт джърнъл", цитирайки източници, запознати с това разследване.
Това представлява необичайно проучване относно потенциални пропуски във федералните одобрения за безопасността на новия самолет на "Боинг" (Boeing). Проучването е съсредоточено върху системата за безопасност, която беше замесена в катастрофата на 29-и октомври миналата година на самолет от този модел на авиокомпанията Lion Air и при която загинаха 189 души на борда на самолета. Авиационните власти проучват дали автоматичната система във фаза излитане е изиграла роля и при катастрофата на същия модел самолет на Ethiopian Airlines през миналата седмица, при която загинаха всичките 157 души на борда.
В неделя транспортният министър на Етиопия Дагмавит Могес посочи, че има "ясни сходства" между двете катастрофи, които се случиха в рамките на около пет месеца една от друга. Официални представители на САЩ предупредиха, че е твърде рано да се правят изводи, тъй като данните от черните кутии на самолета на етиопските авиолинии все още трябва да бъдат анализирани.
Двете катастрофи предизвикаха най-голямата криза в самолетостроителния гигант "Боинг" от около две десетилетия насам, заплашвайки продажбите на този модел самолети, който беше най-стабилния източник на приходи за компанията и рискува да направи по трудоемко придобиването на самолети от този модел в бъдеще с оглед на тяхното сертифициране за безопасност на полета.
Акциите на Boieng Co. се понижиха през петъчната търговия с нови 1,58% и с над 11% в рамките на изминалата седмица, като пазарната капитализация на самолетосторителната компания се сви с около и над 30 млрд. долара след катастрофата на втория самолет от модела 737 Max, което доведе до приземяване на всичките около 370 машини от този модел по целия свят.
[advertise]Според информацията на "Уолстрийт джърнъл" разследването от страна на Министерството на транспорта на САЩ е започнало още след смъртоносния инцидент със самолета на авиокомпанията Lion Air и се провежда от генералният инспектор на министерството, който е предупредил офисите на Федералната авиационна администрация да пазят компютърните файлов, свързани с предоставения лиценз за самолетите на "Боинг" от модела 737 Max. Целта на разследването е да се определи дали агенцията FAA е използвала подходящи стандарти за проектиране и инженерни анализи в сертифицирането на т.нар. “Система за усилване на маневрените характеристики” (MCAS). Системата MCAS автоматично контролира хоризонталната тримовка на самолета, а изходните данни за необходимите корекции тя черпи от датчиците за ъгъл на атака, разположени от двете страни на пилотската кабина.