най-ново | най-гледано | категории

ЕК прие Програма на потребителите до 2030

Европейската комисия прие Програмата до 2030 г. за потребителите — стратегически план за политиката на ЕС за защита на потребителите за следващите пет години. С 450 милиона потребители на единния пазар, които допринасят за над 51 % от БВП на ЕС чрез разходите на домакинствата, потребителите играят съществена роля в машинното отделение на нашата икономика.

Повишаването на доверието на потребителите, осигуряването на правна яснота, засилването на правоприлагането и улесняването на административните процеси за предприятията са ключови цели на действията по програмата, които имат за цел да насърчат защитата на потребителите и да насърчат конкурентоспособността, социалната справедливост и устойчивия растеж в целия Европейски съюз.

Въпреки че европейските потребители се ползват от едни от най-високите нива на защита в световен мащаб, е необходимо да адаптираме нашата рамка, за да бъдем в крак с бързо променящата се среда, белязана от повишени разходи за живот, променящи се пазарни практики, особено онлайн, и рязкото нарастване на електронната търговия. Силната политика за защита на потребителите не се отнася само до защитата на потребителите, но и до защитата на спазващите изискванията на ЕС дружества и защитата им от нелоялна конкуренция от страна на търговци, които не спазват изискванията.

Програмата за потребителите до 2030 г. въвежда набор от нови инициативи за ефективно справяне с тези предизвикателства, като се съсредоточава върху четири ключови приоритетни области:

Завършване на изграждането на единния пазар за потребителите: план за действие за потребителите в рамките на единния пазар с цел премахване на трансграничните пречки пред потребителите и увеличаване на възможностите за предприятията. Този план за действие включва оценка на Регламента относно блокирането на географски принцип, за да се прецени дали той е постигнал целта си за премахване на необоснованото блокиране на географски принцип и други форми на дискриминация въз основа на националност, място на пребиваване или установяване. Тя също така ще насърчи мобилността с поредица от мерки, за да помогне на потребителите да сравняват тарифите, да намерят най-добрите варианти за пътуване или да резервират своите пътувания. Комисията също така ще се стреми да подобри достъпа до трансгранични финансови услуги, включително възможността за откриване на спестовни и инвестиционни сметки в друга държава членка.

Справедливост в областта на цифровите технологии и защита на потребителите онлайн: през 2026 г. Комисията ще предложи Законодателен акт за справедливост в областта на цифровите технологии (DFA), за да се засили защитата на потребителите в цифровата среда срещу практики като тъмни модели, пристрастяващи характеристики на дизайна или нелоялна персонализация, която се възползва от уязвимостта на потребителите. В Законодателния акт за справедливост в областта на цифровите технологии ще се обърне специално внимание на защитата на децата онлайн, за да се намали излагането на непълнолетните лица на вредни практики и характеристики в цифровите продукти. Комисията също така ще опрости правилата за предприятията и ще проучи как цифровите решения могат да намалят административната тежест за дружествата и да подобрят достъпа до информация за потребителите. Укрепването на защитата на потребителите срещу онлайн измами също ще бъде важна област на дейност.

Насърчаване на устойчивото потребление: Комисията ще подкрепя държавите членки при прилагането на законодателството на ЕС в областта на продуктите и потребителите, което защитава потребителите от заблуждаващи твърдения за екологосъобразност, насърчава по-широкото предлагане на устойчиви стоки и улеснява трайността и ремонтопригодността на продуктите. Комисията също така ще подкрепи кръговата икономика, като работи със заинтересованите страни за насърчаване на връщането на стоки, които вече не се използват, пазари за втора употреба или иновативни кръгови стартиращи предприятия.

Ефективно правоприлагане и правна защита: експоненциалният растеж на електронната търговия доведе до нарастващо разпространение на опасни или несъответстващи на изискванията продукти с произход предимно от трети държави. Потребителите също така са изправени пред нелоялни търговски практики онлайн от страна на търговци, които не спазват изискванията. През 2026 г. Комисията ще даде приоритет на прегледа на Регламента за сътрудничество в областта на защитата на потребителите, за да се засили правоприлагането, да се защитят потребителите от участници на пазара, които не спазват правилата, и да се предпазят спазващите правилата предприятия от нелоялна конкуренция.

В това отношение Комисията ще оцени необходимостта от централизиране на правомощията за правоприлагане в конкретни случаи и начините за по-нататъшно укрепване на координацията между националните органи. За да се справи с несъответствието на продуктите, продавани на нашия пазар, Комисията ще гарантира ефективното прилагане на Регламента относно общата безопасност на продуктите (РОБП) и ще предложи преразглеждане на правилата за надзор на пазара. ЕС също така ще продължи да си сътрудничи пряко с трети държави, за да се справи с безопасността на продуктите при източника.

Изпълнението на програмата ще бъде редовно обсъждано на годишната среща на високо равнище по въпросите на потребителите. Комисията също така ще свика редовни министерски форуми по въпросите на защитата на потребителите, за да предостави политически насоки на високо равнище за изпълнението на програмата.

Контекст

Програмата до 2030 г. за потребителите се основава на постиженията на Новата програма за потребителите, приета през 2020 г., и е резултат от интензивна подготовка и дискусии със заинтересованите страни. През май 2025 г. Комисията започна открита обществена консултация в целия ЕС, която показа обща подкрепа за основните ѝ приоритети. Днешните предложения допълват други инициативи на Комисията, като например стратегията за единния пазар, Компаса за конкурентоспособността и предстоящата пътна карта за единния пазар.