Научна конференция с международно участие организира Институтът за икономически изследвания при БАН. Международна научна конференция на тема: „Икономическо развитие и политики: Реалности и перспективи. Устойчивост в условията на глобални промени“ организира Институтът за икономически изследвания при Българската академия на науките в понеделник, 24 ноември 2025 г. Пленарният доклад на тема: “В навечерието на еврото: фискална устойчивост и средносрочни перспективи пред икономическото развитие на България" ще бъде изнесен от проф. Виктор Йоцов от ИИИ при БАН, след което участниците ще се разделят за дискусии в четири тематични панела.
Първият панел е посветен на новите реалности и международни политики от гледна точка на геоикономиката, интеграцията и устойчивостта, вторият – на устойчивото развитие на регионите и секторите, а третият – на адаптивността и устойчивостта на предприятията. В четвъртия, последен, панел ще се дискутират макроикономическите и социални измерения в сферата на пазара на труда, екологията и зелената икономика, публично-частното партньорство и др.
Научната конференция с международно участие е традиционна за Института за икономически изследвания при БАН и се провежда всяка година, като събитието се фокусира върху злободневни проблеми в национален, регионален, европейски и световен мащаб, свързани с икономическото развитие, интеграцията в ЕС и предизвикателствата пред България, демографските и социални политики, регионалното и секторно развитие, икономиката на съвременните фирми и др.
-------------------
ИКЕА внедрява нов начин за боядисване на кухненски вратички, който значително
намалява отпадъчните материали, производствените разходи и въглеродния отпечатък. В
резултат на 12 години разработване, компанията започна да използва технология с „мек
валяк“, която вече се прилага при производството на модела STENSUND, който е един от
най-популярните и търсени модели на кухненската система METOD на ИКЕА
Новият метод заменя част от традиционното пръскане на боя, въвеждайки нанасяне чрез
мек гумен валяк. Така се спестяват до 20% от разхода на боята, а производствените
разходи спадат с около 15%. Във фабриките на ИКЕА се прилага и ново сушене чрез LED
осветление, което съкращава времето за изсъхване на боята от 45 минути на 1 минута и
редуцира енергийната консумация с една пета.
В резултат на тези промени общият климатичен отпечатък от производството на
STENSUND спада с близо 15%.
За да намали климатичния отпечатък от производството на плоскости, ИКЕА въвежда
био-базирани лепила в своята верига на производство. Към момента около 5% от
емисиите в цялата стойностна верига на компанията са причинени от лепилата,
използвани в плоскостните материали. С промяната ИКЕА си поставя цел до финансовата
2030 г. да намали употребата на лепила на основата на изкопаеми горива с 40% и да
понижи емисиите на парникови газове от тях с 30%.
В допълнение по-рано тази година компанията обяви стартирането на процес по замяна
на пластмасовите торбички с хартиени. Тази промяна ще намали годишната употреба на
пластмаса с приблизително 1 400 тона. Тя е част от програмата Plastics Out, която има за
цел да премахне пластмасовите опаковки за потребители до 2028 г. и представлява важна
стъпка към целта на ИКЕА да използва само възобновяеми и рециклируеми материали.
.....................
Новият продукт на Lidl „Смес от плодове и зеленчуци“ дава възможност на
клиентите да купуват изгодно пакети с подбрани плодове и зеленчуци с намалена свежест, но
напълно годни и безопасни за консумация.
От пускането на пазара през юли само до края на
октомври 2025 г. са купени над 55 хиляди бройки, с което смартритейлърът и неговите клиенти
са спасили над 278 т (278 660 кг) храна, която иначе би била изхвърлена.
Всеки пакет съдържа приблизително 5 кг сезонни продукти и се предлага на фиксирана цена от
4,99 лв. Може да бъде намерен в специално обозначени зони във всички магазини на веригата
в страната. Плодовете и зеленчуците, събрани в тези мрежички са подходящи за домашни
ястия, смутита, фрешове или печива – доказателство, че намалената свежест не означава
отпадък.
„Резултатите показват, че клиентите все повече осъзнават стойността на храната и
избора, който правят. С всяка закупена мрежичка „Смес от плодове и зеленчуци“ те не
просто пестят средства, а участват в мисията за по-малко разхищение на храна. Това е
още един пример как устойчивостта може да бъде лесна, достъпна и част от ежедневието
на всеки“, каза Рубриян Хаджиев, управител „Продажби и логистика“ на Лидл България.
„Без разхищение – с голямо намаление“
„Смес от плодове и зеленчуци” е естествено продължение на дългосрочната инициатива „Без
разхищение – с голямо намаление“ на компанията, надграждаща оперативните усилия на
ритейлъра за устойчиво управление на храната.
През 2020 г. Лидл България стана първата
хранителна верига у нас, която започна целенасочена потребителска кампания за
ограничаване на хранителните отпадъци. Тя бързо се превърна в един от най-разпознаваемите
примери за пазаруване с мисъл за хората, за бюджета и за природата.
Инициативата дава
възможност на клиентите да купуват продукти с наближаващ срок на годност с 50% намаление,
като така се спасява напълно годна за консумация храна и едновременно се подпомага
семейният бюджет.
Тази година инициативата отбелязва своята 5-а годишнина. От старта ѝ през есента на 2020 г.
до края на октомври 2025 г. смартдискаунтърът и клиентите му са спасили храна на обща
стойност близо 12 милиона лева (11 924 705 лв.).
Като мярка срещу разхищението на храна компанията прилага и цялостен технологично
обезпечен подход към управлението на стоките – от планирането и оптимизацията на
количествата до ежедневните доставки и постоянен контрол на качеството. В допълнение, от
самото си стъпване на пазара компанията прилага намаление с 20% на голям асортимент от
стоки с наближаващ срок на годност, който продължава да се изпълнява и до днес.
В синхрон с европейските цели
Действията на Lidl са в съзвучие с целите на Европейския съюз за намаляване на хранителното
разхищение с 30% до 2030 г., заложени в стратегията „От фермата до трапезата“. Според
данни на Европейската комисия над 50% от хранителните отпадъци в Европа идват от
домакинствата, което прави ангажираността на бизнеса и потребителите от ключово значение.
