Вашингтон възнамерява да забрани на китайски авиокомпании да използват въздушното пространство на Русия при полети от и към САЩ. Това пише в официален документ на американското министерство на транспорта, цитиран от Франс прес.
Прелитането над руска територия по маршрута Китай–САЩ е "несправедливо", защото "дава конкурентно предимство" на китайските компании, пише в документа, с който АФП се запозна.
"Най-ефективният маршрут за свързване на определени дестинации в САЩ и Китай минава през руското въздушно пространство", се подчертава в доклада на американското транспортно министерство.
Този маршрут дава предимство, "защото обикновено води до по-кратко време за полет, като по този начин предоставя по-привлекателен вариант за пътниците" и позволява на "авиокомпаниите да пестят гориво и да намалят други оперативни разходи", се посочва в документа.
Русия затвори въздушното си пространство за американски авиокомпании през май 2022 г., а Вашингтон забрани на руските авиопревозвачи да прелитат през въздушното пространство на страната през март същата година (2022 г.), след като през февруари Москва предприе пълномащабно нахлуване в Украйна, припомня АФП.
"Китайските авиокомпании не са обект на забрана да използват руското въздушно пространство, и този дисбаланс се е превърнал във важен конкурентен фактор при постепенното възобновяване на въздушния трафик между САЩ и Китай", пише министерството на транспорта в документ.
Говорителят на китайското външно министерство Го Цзякун коментира предложението като изрази съжаление за плановете на Вашингтон.
"Препоръчваме на САЩ да обмислят въздействието на водените от тях политики върху собствените си компании вместо неразумно да потискат други държави, което принуждава потребителите да платят цената (на техните действия)", каза той. Предложението на САЩ представлява нов етап в търговската война между двете водещи световни икономики.
Пекин обяви, че затяга допълнително контрола върху износа на редкоземни елементи, засилвайки регулациите, които Китай налага в сектора. Днес азиатската страна обяви също, че ще наложи "специални" пристанищни такси за американски кораби като ответна мярка на подобни мерки, предприети от Вашингтон през април.
САЩ наложиха санкции на около 100 физически лица, организации и плавателни съдове, включително независима китайска рафинерия и терминал, които са подпомогнали търговията на Иран с петрол и петролни продукти, съобщи администрацията на президента Доналд Тръмп, цитирана от Ройтерс.
Министерството на финансите на САЩ въведе санкции срещу петролохимическата група "Шандун Цзинчън" (Shandong Jincheng), която според него е независима рафинерия в провинция Шандунг, закупила милиони барели ирански петрол от 2023 г. досега. То също така санкционира базирания в Китай терминал за преработка на суров петрол "Жичжао Шъхуа" (Rizhao Shihua) на пристанище Ланшан. Финансовото министерство на САЩ обяви, че то е приело повече от дузина плавателни съдове от така наречения ирански флот в сянка, които избягват санкциите.
САЩ смятат, че петролните мрежи на Иран помагат на Техеран да финансира ядрените и ракетните си програми и да поддържа военните действия в целия Близък изток. Иран твърди, че ядрената му програма е за мирни цели.
Санкциите бяха наложени, дори след като Израел и "Хамас" подписаха споразумение за прекратяване на огъня в Газа и освобождаване на заложниците, което, ако бъде изцяло приложено, би сближило двете страни повече от всеки друг опит за спиране на войната, която се разпространи в региона и въвлече страни като Иран, Йемен и Ливан.
"Министерството на финансите намалява паричния поток за Иран, като разрушава ключови елементи от иранската машина за износ на енергия", каза министърът на финансите на САЩ Скот Бесънт.
Иран продължава да изнася големи обеми петрол въпреки американските санкции. Неправителствената организация "Обединени срещу ядрен Иран" (United Against a Nuclear Iran) която следи доставките на петрол на страната, съобщи, че септемврийският износ на петрол на Техеран е поставил нов рекорд за годината от около 63,2 милиона барела на стойност около 4,26 милиарда долара.
Този ръст на продажбите вероятно се дължи на натрупване на запаси преди възобновяването на санкциите на ООН срещу Иран, съобщи организацията.
"Корабите, притежавани или управлявани от американски фирми и физически лица, като и тези построени в САЩ или плаващи под американски флаг, ще бъдат таксувани с допълнителни пристанищни такси за всяко пътуване, считано от 14 октомври, заяви китайското министерство на транспорта", цитирано от Ройтетс.
Таксите са контрамярка срещу действията на САЩ, съобщи министерството. Считано също от 14 октомври, корабите, построени в Китай – или управлявани или притежавани от китайски организации - ще трябва да плащат такса при пристигане на първото си пристанище в САЩ. Таксите могат да достигнат 1 милион долара за кораб,. превозващ над 10 000 контейнера и биха могли да се увеличават ежегодно до 2028 г., според оценки на анализатори.
Корабите, притежавани или управлявани от китайска организация, ще се сблъскат и с фиксирана такса от 80 долара на нетен тонаж на пътуване до САЩ.
Таксите на САЩ за свързани с Китай кораби, след разследване на търговския представител, са част от по-широките усилия на Вашингтон за съживяване на местното корабостроене и отслабване на военноморската и търговска корабоплавателна мощ на Китай.
През последните две десетилетия Китай се катапултира до позиция номер 1 в света на корабостроенето, като най-големите му корабостроителници обработват както търговски, така и военни проекти.
Китайските такси за американски кораби биха могли да навредят на САЩ по-малко, отколкото американските за Китай, отбелязва Ройтерс. Според военни и индустриални анализатори китайските корабостроителници са построили миналата година над 1000 търговски кораба, а САЩ по-малко от 10.
За американските кораби, акостирали в китайски пристанища от 14 октомври, таксата ще бъде 400 юана (56,13 долара) на нетен тон, съобщи китайското министерство на транспорта.
Тя ще се увеличи до 640 юана (89,81 долара) от 17 април 2026 г. и до 880 юана от 17 април 2027 г. За кораби, акостиращи в китайски пристанища от 17 април 2028 г., таксата ще бъде 1120 юана (157,16 долара) на нетен тон.
Напрежението между Китай и САЩ започна да се задълбочава от септември, като двете суперсили изглежда се борят да излязат от рамките на настоящото си търговско митническо примирие - 90-дневна пауза от 11 август, която приключва около 9 ноември.
Очаква се президентът на САЩ Доналд Тръмп и китайският лидер Си Цзинпин да се срещнат помежду си при участието си на срещата на страните от Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество в Южна Корея в края на октомври.
