най-ново | най-гледано | категории

Спа туризмът се възстановява

Нарастваща тенденция в спа туризма са здравословните уикенди, седмици и т.н., които съчетават процедури, природа, движение, здравословна храна, себепознаване и себеразвитие. Какво още се случва в този сектор? Ето мнението на експерта Славянка Стойкова.*

- Има ли намаление на посещенията в сауни заради ковид и други вирусни заболявания?

Такова намаляване имаше в първата до втората година от пандемията, първо заради забраната за ползване на спа по време на първата вълна на Covid-19, след това заради ограничаването на капацитета на посетителите заради противоепидемичните мерки.

Желанието за посещение на сауни, парни бани и спа като цяло в тези обстоятелства обаче само нарасна и това не е случайно. Пандемията раздели хората, създаде един общ приоритет, а именно здравето, насочи погледа ни към истински важните неща в живота. Още в началото на пандемията по-далновидните маркетолози предвиждаха ръст на търсенето на спа услуги и продукти, както и на хотелско настаняване, което да осигурява бягство, чист въздух и природа, създава предпоставки за по-добър и здравословен начин на живот.

Работата онлайн позволи това да се случи и в момента наблюдаваме целогодишно повишено търсене на пътувания, почивки, удоволствия, които станаха важни, дори приоритетни, защото могат да бъдат получени и консумирани веднага. Потребителите на тези услуги стават все по-изкушени и любопитни за нещо ново, различно, за преживявания. Пътуват по-често, което ги прави и по-взискателни към качеството, отношението, инфраструктурата.

Това е и причината да предоставим нашата експертиза за развитие на спа преживяването, процедурите и процесите в екипа, повишаване на информираността и компетенциите на персонала на нашите партньори. Това просто стана необходимост в тези времена на турболенции, чийто „пристан“ на спокойствие са именно такъв тип преживявания за нашите клиенти.

- Кои спа процедури са най-търсени?

Най-търсени в родните хотели все още остават по-познатите процедури, а именно класически масаж на тяло, хидратиращи процедури за лице и тяло, дълбоко-тъканния масаж на тяло по зимните курорти след спорт и при схващания. Тези процедури се избират най-вече заради това, че клиентите вече са ходили на такива в родните си места, познават ги и знаят какво да очакват като ефект.

Нарастваща е тенденцията да се търсят, обаче, и по-специфични процедури, които разчитат и на изградена инфраструктура в самия хотел като хамам, пречистващи и детокс процедури. Все повече клиенти имат опит и познават процедурите за ексфолиране на тялото придружени с масаж или подхранване. Обикновено това са клиенти с по-високи възможности и/или такива, които са пътували до по-екзотични дестинации и пробвали подобни процедури там.

Определено отбелязвам със задоволство това „разчупване“ на нашите туристи, защото парната баня в съчетание с пилинг и подхранване например не само действа много добре на качеството на кожата, но и стимулира очистителните и оздравителни процеси в тялото напр.

Нарастващ тренд са и здравословните уикенди, седмици и т.н., които съчетават процедури, природа, движение, здравословна храна, себепознаване и себеразвитие.

- Продължава ли тенденцията хората да пътуват до даден хотел само заради спа процедурите, или сега търсят някакво друго преживяване, а спа-процедурите са евентуален бонус?

Спа процедурите са задължителен бонус или по-скоро капацитет, който всеки 4-5 звезден хотел трябва да изгради. Истината е, че един от основните компоненти за взимане на решение за посещаването на един или друг хотел освен качеството на храната е и капацитетът на спа центъра – съоръжения, чистота, премислени процеси и процедури, отзивчивост на персонала. Клиентът търси това.

Отминава епохата, когато в този сектор се наемаха „преминаващи“ професионалисти, които идват за почасови ангажименти и нямат изисквания за качество на изпълнението и преживяването. По-прозорливите управители на хотели осъзнават нуждата от това да създадат капацитет в персонала си, да намалят текучеството му, за да предоставят услуга на ниво, която да накара доволните клиенти да се връщат отново и отново.  

- Какво е търсенето на спа услуги в България спрямо ситуацията по света?

Търсенето на спа услуги в България се повишава като местните потребители стават все по-запознати с качеството на изпълнение, качеството на продуктите и имат способност да ги оценяват.

Същото важи и за чуждестранните туристи, които са традиционни посетители на зимните и летните ни курорти и са по-подготвени от тази гледна точка. По-изгодните цени често ги карат да си позволяват спа услуги повече отколкото в чужбина. Качеството на терапевтите у нас е също много добро, което пък допълва приятната изненада от по-ниските цени на услугите.

- По какво хората да познаят, че басейнът на снимката на хотела е твърде малък?

Съвременните технологии позволяват умело манипулиране на информацията на снимките, поради тази причина винаги препоръчвам да се прочете и описанието на условията в хотела. Поради такъв тип въпроси все повече, според мен, ще се търси и услугата 360 градусова разходка из различни зони на хотела, която да позволи на потребителите да разгледат преди да вземат решение да направят резервация в един или друг хотел. Уеб страниците на няколко от реномираните хотели в България вече го предлагат и мисля, че това ще бъде една от тенденциите в растеж, заради поколенията, които добиват икономическа мощност, а именно Y и Z, които взимат голяма част от решенията си на база на представянето онлайн и с помощта на технологиите.

- При по-малкото сняг в зимните курорти, може ли хотелите в тези курорти да привличат гости със спа процедури?

Определено „да“ и имаме потвърждение от зимния сезон тази година, който започна късно, но не остави хотелите по зимните ни курорти празни. Поне не тези, които предлагаха добре обмислено, интересно и различно СПА изживяване. Консумацията на спа продукти в тази част от сезона многократно се повиши поради липса на други развлечения, които да ангажират вниманието на туристите. Така хотелите, предлагащи добро спа изживяване превърнаха минуса в плюс и дори спечелиха от липсата на сняг по пистите.

------------------------

*Славянка Стойкова е управляващ мениджър на испанския бранд Skeyndor за България и председател на Асоциация на жените предприемачи в България Селена. Специализира в експертно консултиране на спа центрове на петзвездни хотели у нас, където изгражда цялостна концепция, обучение на мениджърите и подбор на услугите с цел създаване на отлично бюти преживяване.