най-ново | най-гледано | категории

„Транспортна свързаност“ 2021-2027 с пет приоритета

Програма „Транспортна свързаност“ включва пет приоритета през програмния период 2021-2027 г., каза Мартин Георгиев, директор на дирекция „Координация на програми и проекти“ и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт и транспортна свързаност“ за периода 2014-2020 г. и програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.

Приоритетите на програмата за периода до 2027 г. бяха представени в рамките на регионалната конференция по проект "Европа в България: Общо бъдеще", домакин на която е Националният пресклуб на БТА в Благоевград. 

През този програмен период влизаме в сложна ситуация, защото се работи по предходния период, по настоящия и по Плана за възстановяване и устойчивост, а периодът 2014-2020 г., който поради ковид, инфлация и други ситуации, доведе до това строителните проекти да бъдат „тежко ударени“ от тези крайно неблагоприятни обстоятелства, посочи Мартин Георгиев.

По думите му това е довело до забавяне и сключване на нови договори. Отделно страната ни е бенефициент и по Механизъм за свързване на Европа, където също има кохезионна компонента, с която има поети ангажименти, посочи Георгиев. 

През програмния период 2021-2027 г. за програма „Транспортна свързаност“ се опитахме в максимална степен да гарантираме приемственост в това, което е работило в предишни периоди и влизайки в третия период там, където е имало нещо за довършване, да го довършим, посочи Мартин Георгиев. 

Програмата е одобрена през октомври миналата година с приблизителен бюджет от 1,9 млрд. евро. Приоритетите са насочени към развитие на железопътната инфраструктура по „основната“ и „широкообхватната“ Трансевропейска транспортна мрежа, развитие на пътната инфраструктура по основната мрежа, подобряване на интермодалността, иновации, модернизирани системи за управление на трафика, подобряване сигурността и безопасността на транспорта, както и интермодалност в градска среда и техническа помощ. 

„За първи път нашата програма излиза извън зоната от първите два периода, наши бенефициенти да бъдат единствено операторите на инфраструктурата, това са 5-6 организации в страната“, каза Мартин Георгиев. И посочи, че до края на годината се очаква да бъдат отворени две схеми, свързани с подпомагане на прехвърляне на товари от пътища към железници и морски транспорт и обратно, тоест насърчаване на оператори на интермодални превози, както и изграждане на инфраструктура за алтернативни горива. Предвижда се създаване на 160 точки за изграждане на зарядни станции за електромобили.

През програмния период 2021-2027 са предвидени средства по отношение на железопътната връзка България – Северна Македония между Гюешево и Деве баир. Това е свързано с допълнителни дейности, посочи Мартин Георгиев. 

На регионалната конференция в Благоевград бяха представени и приоритети във връзка с пътния сектор, сред които е и автомагистрала „Струма“. „Трябваше по всякакви ангажименти от предишни години да сме затворили тази тема, не сме я затворили, работим да се отстранят всякакви пречки от административен и всякакъв характер, но в този програмен период 2021-2027 г. това нещо да приключи.“, посочи Георгиев. И обяви останалите приоритетни обекти на територията на страната. 

Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), като бенефициент и изпълнител на проекти, които са по оперативните програми, работи усилено през последната година, за да реализира проекти, които бяха изостанали процедурно или административно, каза по време на регионалната конференция инж. Десислава Паунова – член на управителния съвет на АПИ. Тя допълни, че целта е до края на годината да се навакса генерираното забавяне.