най-ново | най-гледано | категории

Белгия: Как стимулират собствениците на е-мобили?

Белгия е с население от 11 467 000 души. Общият брой на автомобили в страната е 5 783 000. Магистралите в Белгия са с обща дължина от 1763 км.

Продажбите на електрически превозни средства в Белгия продължават да нарастват въпреки натиска от КОВИД-19. Например, през март 2021 г. продажбите на автомобили в Белгия спаднаха като цяло с 48%, но пък продажбите на плъгин (plug-in) превозни средства нараснаха с близо 40%. Продажбите на PEV (plug-in electric vehicles/електромобили, които се зареждат в електрическата мрежа - бел. ред.) в Белгия са малко под 9%, което е почти три пъти увеличение спрямо 2019 г., когато бяха 3% от продажбите на нови автомобили.

Графика: Ръст на общия брой леки автомобили с алтернативно гориво през 2019/2020 г., който е на база екстраполирани данни.

 
Жълт цвят - електрически автомобили  ; Оранжев цвят - електрически хибриди

 



От 2014 г. регионалните правителства стартираха различни схеми, които позволиха този тласък на продажбите - от данъчни стимули до забрана на замърсяващи превозни средства. Бяха направени и значителни инвестиции в подобряване на инфраструктурата за електромобили в страната. Последните данни показват, че инфраструктурата за зареждане на такива коли се е увеличила от 16% на над 40% в края на 2019 г.

Стимули за електромобили в Белгия:

- Национални стимули за електрически превозни средства

Данъчни облекчения:
Електромобилите са освободени от годишен пътен данък и регистрационен данък (BIV).

Фирмен данък:
Приспадането на данък върху разходите на компанията е 100% за BEV (захранвани от батерии електрически автомобили), отделящи по-малко от 42 грама въглероден диоксид на километър (g CO2/km). Приложимо за фирми и самонаети (без служители).

- Местни и регионални стимули за електромобили

Данъчни облекчения

Годишен пътен данък:
Фландрия: Електромобилите са постоянно освободени от плащане на годишен пътен данък. PHEV (плъгин хибриден електрически автомобил) бяха освободени до края на 2020 г.
Брюксел и Валония: Електрическите автомобили имат най-ниската ставка на годишен данък върху собствеността (оборота) (83,56 евро срещу 1900 евро).

Бонус при закупуване: 30% от покупната цена за електромобила, максимум 9190 евро (чрез данъци, а не директно по фактура)

Данък за регистрация (BIV):
Фландрия: Електромобилите са постоянно освободени от регистрационен данък. PHEV са освободени до края на 2020 г. Във Валония и столичния регион на Брюксел е установен регистрационен данък от 61,50 евро.
Брюксел и Валония: Напълно електрическите превозни средства (BEV) плащат само минималната ставка (61,50 евро).
Във Валония: допълнителен стимул за закупуване на електромобил чрез система бонус-малус (до 3500 евро).

Стимули за зарядна инфраструктура

Стимули за зареждане на електромобили за бизнеса
Компаниите, работещи по системата за корпоративен данък, могат да се възползват от приспадане на 13,5% върху инвестициите в инфраструктура за зареждане - това означава спестяване до 14 375 евро.
За Брюксел: спестяване на данъци до 75 евро за офис паркинг места за компании, които инсталират зарядни устройства.

Белгия се фокусира върху данъчни стимули, за да засили своя пазар на електромобили. Последните данни от този пазар разкриват успеха на стимулите на Белгия през последните шест години и потенциала за растеж през следващото десетилетие.

В Белгия субсидиите за покупка приключват през 2021 година. Страната обаче продължава да насърчава електрическата мобилност с данъчни облекчения за електромобили и зарядни устройства.

Повече информация за различните видове електромобили можете да намерите на сайта на ИКЕМ (Индустриален клъстер Електромобили) на следния линк: http://www.emic-bg.org/news/item/1589

Автор: Иван Костов, ИКЕМ