EUR 1.9558
USD 1.7453
CHF 1.8655
GBP 2.3302
CNY 2.7316
you tube
mobile version

669 лв. средна пенсия през 2024 г.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

669 лв. средна пенсия през 2024 г.

mail15:10 | 27.10.2021прегледи 983 коментарикоментари 0


Пенсията за трудова дейност средно на пенсионер през 2024 г. да достигне 669 лева – това е само една от дългосрочните последици от актуализацията на бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) през 2021 г., които са предмет на концептуален анализ от третия брой на информационния бюлетин на Националния осигурителен институт (НОИ).

Във връзка с приетите изменения в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., с настоящия материал Националният осигурителен институт представя първоначални резултати за краткосрочното, средносрочното и дългосрочното влияние на промените върху финансовото състояние на държавната пенсионна система.

1. Краткосрочни резултати
В Закона за изменение и допълнение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. Народното събрание одобри увеличение на разходите за пенсии със 700,0 млн. лв. Тази сума се формира по следния начин:

(1) Допълнителни 104,0 млн. лв. за изплащане на еднократна допълнителна сума от 50,00 лв. към пенсиите на
всички пенсионери за септември 2021 г.
(2) Допълнителни 746,0 млн. лв. за изплащане на еднократна допълнителна сума от 120,00 лв. към пенсиите на
всички пенсионери за октомври, ноември и декември 2021 г.
(3) Икономия от 150,0 млн. лв. в резултат на по-нисък брой на пенсионерите спрямо заложения при приемане
на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. в края на 2020 г.

В Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. са предвидени 3,0 млн. лв. за допълнителен трансфер към бюджета на държавното обществено осигуряване във връзка с увеличаването на размерите на социалната пенсия за инвалидност.

Очакваният разход за пенсии в края на годината ще е с 2,3 млрд. лв. или с 20,7 на сто по-голям спрямо отчетната стойност за 2020 г. Освен посочените мерки, в очаквания разход за пенсии се включва и:

(1) увеличението на минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 250,00 лв. на 300,00 лв. от 1 януари 2021 г.;

(2) увеличението на максималния размер на получаваните една или повече пенсии, без добавките, от 1200,00 лв. до
1440,00 лв. от 1 януари 2021 г.;

(3) осъвременяването с 5,0 на сто, считано от 1 юли 2021 г., на пенсиите за трудова дейност и на пенсиите, несвързани с трудова дейност, и на добавките към тях;

(4) еднократните допълнителни суми от по 50,00 лв. към пенсиите на всички пенсионери за периода януари – август 2021 г.;

(5) демографските ефекти.

 Размерът на пенсията средно на пенсионер се очаква да достигне 538 лв. за 2021 г. при отчетна стойност от 437 лв. през 2020 г. Това предполага ръст от 23,0 на сто.

2. Средносрочни резултати
В следващия тригодишен период, в резултат от приетите мерки в сила от 25 декември 2021 г. и увеличението на социалните пенсии за инвалидност (в сила от 16 септември 2021 г.), прогнозният разход за пенсии ще нараства с допълнителни:

• 2022 г. – 1 841,0 млн. лв.;
• 2023 г. – 2 101,9 млн. лв.;
• 2024 г. – 2 164,5 млн. лв.
 Това се равнява на увеличение на прогнозния разход за пенсии като дял от брутния вътрешен продукт с допълнителни

• 2022 г. – 1,4 пункта;
• 2023 г. – 1,5 пункта;
• 2024 г. – 1,3 пункта.

Мерките ще доведат до увеличение в размера на пенсията за трудова дейност средно на пенсионер с 84 лв. през 2022 г., 87 лв. през 2023 г. и 91 лв. през 2024 г., което гарантира допълнителен ръст от 16-17 на сто на година. На годишна база нарастването е с около 7-8 на сто, като размерът на пенсията за трудова дейност средно на пенсионер се очаква да достигне:
• 2022 г. – 588 лв.;
• 2023 г. – 628 лв.;
• 2024 г. – 669 лв.
При текущите демографски и макроикономически допускания, допусканията за пазара на труда и параметрите на приходната част на бюджета, мерките водят до влошаване на недостига от средства в държавното обществено осигуряване като дял от брутния вътрешен продукт с допълнителни 1,7-1,8 пункта. Като дял от брутния вътрешен продукт прогнозният недостиг плавно ще намалява спрямо очакваната си стойност за 2021 г. от 5,7 на сто, достигайки:
• 2022 г. – 5,5 на сто;
• 2023 г. – 5,3 на сто;
• 2024 г. – 5,1 на сто

. Дългосрочни резултати
В дългосрочен план, пакетът от мерки води до трайно увеличение на разходите за пенсии – както в абсолютен размер, така и като дял от брутния вътрешен продукт. Ефектът ще отслабва, достигайки 1,2 пункта от брутния вътрешен продукт след 2025 г., 1,1 пункта през 2042 г., 1,0 пункта през 2056 г. и задържайки се трайно около тази стойност до края на прогнозния период през 2070 г.

Балансът на държавното обществено осигуряване ще е отрицателен през целия прогнозен период. От 1,7 пункта, допълнителното увеличаване на дефицита като процент от брутния вътрешен продукт в резултат на мерките ще достигне 1,5 пункта през 2028 г., 1,4 пункта през 2032 г., 1,3 пункта през 2037 г., 1,2 пункта през 2045 г. и се задържа трайно в порядъка на 1,1-1,2 пункта след това до края на прогнозния период.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg