EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Плод & зеленчук от Равно поле до щанда

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Плод & зеленчук от Равно поле до щанда

mail06:35 | 01.04.2015прегледи 2294 коментарикоментари 0


Ива Стойкова, с. Равно поле
Вторник. Прясно набраните рано сутринта зелени салати пристигат преди обяд в логистичния център на Lidl в с. Равно поле край София. Камионът се залепва до някоя от над стоте рампи, подобно на самолет до ръкав на летище, следва замерване на температурата вътре в камиона, проверка на случаен принцип за качеството на продукцията, разтоварване, сортиране по заявки и т.н. Към полунощ камионите тръгват към 76-те магазина в 40 града. Първите доставки стигнат най-късно в 3.30 ч., а последните - не по-късно от 5.30 ч., за да може при отварянето на обектите свежите плодове и зеленчуци, заедно с току-що изпечения хляб да посрещнат първите клиенти. Това е в най-общи параметри процесът по приемане на доставки и разпределянето им в магазинната мрежа. Ежедневно се поръчват и доставят плодове и зеленчуци. Стремежът е за повече българска продукция, но към момента възможностите на производителите да постигат определени обеми не са толкова големи, а в допълнение има и разминаванията в критериите за качество с някои от тях. Все пак през зимния период делът на българските плодове и зеленчуци в търговската верига е 25%, а през летния - с други думи, като се започне от ранна пролет например със салати, пресен лук и репички и се стигне до есенните култури, процентът нараства до 35-50%.

Да се върнем в базата. Обуваме специални обувки, намятаме светлоотразителни жилетки, изслушваме инструктажа за безопасност и поемаме след изпълнителния директор на Lidl България Милена Драгийска-Денчева и екипа й. За отделните типове продукция има специални халета с различна температура и влажност. Например червените чушки се съхраняват при 12-14 градуса, докато салатите при 2-4 градуса. Затова е важно да се провери температурата в камиона, който доставя, за да не се получи температурен шок и съответно повреждане на плодовете и зеленчуците. По същия начин те излизат, за да достигнат до магазините. Първата проверка на получената стока е обективна – документи, произход, дати... Следват проби от обучения персонал, за да се уверят във вкусовите качества. Отделно се правят и лабораторни изследвания, като критериите на веригата дори са завишени в сравнение с изискванията на ЕС за пестициди например. Приема се само стока първо качество, в противен случай тя просто се връща на производителя. Веднъж приета обаче, щателно се проверяват палетата, за да е сигурно, че да речем тиквичките са еднакви както на най-горния ред, така и по средата и най-долу. Директорката свали една щайга с тиквички и забеляза, че една от тях е повредена, най-вероятно вторично в халето. Какво се случва с такава продукция? „Унищожава се”, лаконична бе Милена Драгийска-Денчева. За съжаление, законовата уредба у нас е доста тромава и не защитава този, който дарява. Това е и причината да не се използва в максимална степен повредена, но годна храна. Отделно са споровете кой ще поеме транспорта, как може да се реши въпроса с ДДС, който не се признава при дарена стока и т.н.

Разходката продължава и стигаме до щайги с доставен същата сутрин чесън. Български! Оказва се, че родните потребители питат и търсят български чесън, картофи, лук, но същевременно са и експериментатори – купува се артишок, джинджифил, екзотични плодове. Компанията работи дългосрочно с доставчици, които споделят изискванията за свежест. Добре дошли са проактивните производители. Например, към финал вървят преговорите с консорциум, който попитал какви сортове искат да засадят и колко тона, за да бъдат продадени през есента във веригата. Всъщност това е и съветът към по-дребните производители – да се кооперират, ако искат да влязат на пазара чрез някоя от веригите. Иначе, компанията работи с над 100 български и чужди доставчици на плодове и зеленчуци.

През последната година в Lidl са продадени с 40% повече плодове и зеленчуци, а разнообразието им е скочило три пъти в сравнение с преди пет години, когато веригата стъпи на българския пазар. Милена Драгийска-Денчева даде пример – ако в началото е имало само домати в мрежа, днес се стига до 6-7 вида домати, според сезона. Усилията са плодовете и зеленчуците да не остават повече от ден в магазините. Ролята на т.нар. „мениджър свежест” е важна от гледна точка на потребителите, защото той е като подвижна енциклопедия за продуктите, техните качества, начин на използване. Може да се каже, че тази кампания е чисто български патент, като отделни нейни елементи има само в Чехия, Словакия и Полша.

Вкусовете на българите се развиват, развива се и веригата, която днес може да се похвали с трета позиция по обороти след Metro и Kaufland, изпреварвайки Billa. През февруари 2016 г. се очаква инвестициите у нас да достигнат 1 млрд. лв., като в тази сума не са калкулирани оборудване и обучение на персонал, например, а само инвестираните средства в земя и строителство. Тази година предстои откриването на още три магазина - най-напред в Дупница, този април.
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg