EUR 1.9558
USD 1.7438
CHF 1.7677
GBP 2.1767
CNY 2.5345
you tube
mobile version

Как се печели от overbooking полети

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как се печели от overbooking полети

mail06:55 | 04.09.2017прегледи 16255 коментарикоментари 0


Мила Лазарова

На всеки, който пътува по-често със самолет, поне веднъж му се е случило да се сблъска със закъснение или отмяна на полет, с дублирани места, с хаос при чекирането, загубен багаж... Проблемът е, че тези ситуации все повече зачестяват и дори се превръщат в нещо напълно нормално на авиопревозвачите. През последната седмица „гръмнаха” два скандала - с националния превозвач и нискотарифна компания.

Такъв пример обаче са и полетите между София и Виена. Почти няма случай полетът от австрийската до българската столица да не се забави, както и да се търсят доброволци, които да летят със следващ полет поради повече на брой продадени билети. Почти винаги такива се намират, защото предлаганото обезщетение е в размер на 250 евро – това е тарифата за полети до 1500 км, 400 евро за полети между 1500 и 3500 км. и 600 евро за полети над 3500 км.

Когато бъде отменен полет, за сметка на авиокомпанията, всички пътници се настаняват в хотел, поемат се разходите за такси и се осигуряват ваучери за храна в зоната на летището. На пръв поглед това представлява сериозно финансово изпитание за авиопревозвача, още повече, че билетите, особено до Виена, са на повече от прилични цени, започващи от 65 евро. Всъщност истината е друга и споменатите по-горе разходи са незначителен разход за компанията.  

Печалби и пътници

Да приемем, че местата в самолета са 180, а средната цена на билет е 250 евро, авиокомпанията ще спечели 45 хил. евро. Ако продаде 15 билета повече, то за компанията отиват 49 750 евро. Малко вероятно е всичките 15 души, които практически са overbooking, да се явят за полета, затова в повечето случаи се търсят не повече от 5 доброволци, всеки от които ще получи по 250 евро обезщетение. Т.е. авиокомпанията ще загуби 1250 евро. Но крайната сума за нея ще бъде 48 500 евро. С други думи – 3500 евро в плюс. Десет полета с приложен overbooking носят 35 хиляди евро. И това е съществен принос за големите печалби.

През първото полугодие на 2017 г. авиокомпаниите са регистрирали най-голям ръст на пътническия трафик от 2005 г. насам, а заетостта им е близко до рекордната, според последни данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

Най-новият финансов мониторинг показа, че обемът на пътниците в световен мащаб е нараснал с 7,9% през първата половина на годината в сравнение със същия период на 2016 г., което се дължи на ръста на световната икономика и по-ниските цени на самолетните билети.

IATA също така посочи, че финансовите резултати на авиокомпаниите през второто тримесечие са "по-стабилни", отколкото по-рано през годината, което предполага, че свиването на маржа на печалбата поради по-високите разходи е достигнало върха си през първото тримесечие на 2017 г.

На база извадка от 24 големи авиокомпании, IATA установи, че печалбата след облагане с данъци е нараснала от $5,787 млрд. през второто тримесечие на 2016 г. до $6,408 млрд. за същия период на тази година.

Доходността, която падаше от 2013 г. насам, започна леко да нараства през юли, което според IATA спомогна за укрепването на доверието на инвеститорите във финансовите резултати на авиокомпаниите през следващата година.

С най-голям ръст сред авиационните пазари през юни 2017 г. е Индия, където вътрешният трафик на полетите се е увеличил с 20,3%.

Скандалните полети

Нашумелите два случая в България от последните дни са абсолютно в реда на нещата за авиопревозвачите по света. Но е добре, че министърът на транспорта Ивайло Московски разпореди проверка. Инспекторите на главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) ще извършат проверки на самолетите, на документацията и екипажите на превозвача, както и дали компанията е спазила задълженията си за гарантиране на правата на пътниците.

В конкретния случай става дума за унгарската Wizz air, която остави над 60 души без полет заради дублирани места. В крайна сметка пътниците бяха превозени с извънреден полет, а от авиокомпанията признаха, че т.нар. overbooking - надвишаване на броя резервирани места, е съвсем нормална практика. Ето какво се посочва в официалната позиция:

От началото на тази седмица полетите на Wizz Air от София до Лондон Лутън регистрират изключително нисък процент на неявили се пътници. Това доведе до няколко случая на дублиране на местата, които при последваща резервация на пътниците за нов полет започнаха да се натрупват, засягайки все повече полети и пътници.

В съответствие с международно установените стандарти в авиосектора и приложимото законодателство за защита на потребителите, Wizz Air позволява известно надвишаване на броя резервирани места (overbooking) на най-популярните маршрути, за да предостави възможност на повече пътници да пътуват и да избегне наличието на празни места, ако пътник не се появи. Случаи, в които всички пътници се появяват за своя полет, са прецедент и при подобна ситуация доброволци сред пътниците получават допълнителни ползи срещу съгласието си да пътуват по-късно, или пътниците, които са се чекирали последни, се регистрират за следващ полет и се компенсират съгласно законодателството за правата на пътниците. При подобни случаи местен представител на авиокомпанията предоставя на засегнатите пътници информация за техните права (също и в писмена форма), както и за възможностите за резервиране на място за тях на друг полет. Правилата за компенсация са определени в Регламент 261/2004 на ЕС, който Wizz Air винаги спазва стриктно.

Българската страна няма право да извършва цялостна проверка на дейността на авиокомпании, регистрирани в други държави. Затова ГВА ще изпрати официално писмо до унгарските авиационни власти, които са надзорният орган на Wizz air, да извършат пълна проверка на авиокомпанията и да дадат обяснение за причините за възникналата ситуация. Ако има нарушени права на пътниците, ГВА ще провери всеки индивидуален случай. Ако авиокомпания, която и да е тя, наруши правата на свои клиенти, санкцията е от 2000 до 5000 лв., съобщи Министерството на транспорта.

Безобразията на националния превозвач обаче са не по-малки, въпреки вече разпоредената от министър Московски проверка. Тя бе наложена заради подадени над сто жалби срещу „България ер” само през юли. Причината –закъснения на полети.

Последният случай е от тази нощ. Полет за Испания, който трябваше да излети в 23.30 ч., бе изпълнен с осем часа закъснение тази сутрин. Няма обяснение за закъснението. Достатъчно красноречив е разказът на пасажер, пътувал с авиокомпанията в първите дни на август. Той бе публикуван на страницата на Симеон Сакскобургготски. На 5-6 август той и съпругата му поканили гости от Испания в дома си в Царска Бистрица. Как е протекъл полетът публикуваме без редакторска намеса:

“Поредни закъснения и лъжи от страна на Националния превозвач или пътеписа на един изстрадал пътник. 

Закъснения, липса на информация, откровени лъжи, закъснял багаж, абсурдни … обяснения. Компенсация – липсва.
Вече месеци от както проблемите с националния превозвач България Еър стават ежедневие. 
Почти няма полет, който да премине безпроблемно. И то въпреки, че държавата уж се намеси и разпореди проверки. Последният такъв случай ( последен поне за мен) е полетът FB472 Мадрид – София, който трябваше да кацне в София малко преди полунощ в събота. Да … ама не. 
Още на летището в Мадрид стана ясно, че ще има забавяне, но никой не подозираше колко драматично ще е цялото това пътуване. Бидейки на борда на самолета, с огромно закъснение бе оповестено, и то след като пътниците започнаха да негодуват, че полетът се забавя заради … температурите вън. ОК, това е възможно по принцип, но нито вече бе толкова горещо – говорим за 22ч, нито пък пистата в Мадрид е къса, за да усложни излитането. А и около нас самолетите на други компании излитаха. 
Все пак излетяхме. Вместо да се кацне в София както казах около полунощ, …. кацнахме около 3 нощес. Уморени, раздразнени, полетът бе тежък, защото и самолетът бе неудобен, стар и най-вече -тесен. Но поне пристигнахме. И тогава … оказа се, че багажът на всички пътници изобщо не е бил натоварен. Самолетът се оказва пълен, с друг товар. Явно платен по-скъпо от нашия! Дали  International Air Transport Association (IATA) не би следвало да наложи една сериозна и заслужена глоба за тази измама? Подигравка. Поредна подигравка. А в цената на нашите билети багажът, разбира се си стоеше. След като  пътниците научихме това, няма да казвам каква врява се вдигна и то с право. Пасажерите бяха предимно чужденци, дошли на почивка или по работа в София – Страхотно първо впечатление! 
Тук дойде ред на новото обяснения от страна на БГ Еър – Спокойно, утре багажът Ви ще дойде с полетът от Мадрид, и ние за наша сметка, ще Ви го доставим до посочени от Вас адреси. 
Това отне още 1 час престой на летището, където трябваше да опишем адрес за доставката на багажа, а и самият багаж. И така до сутринта. 
Но ако си мислите, че това е краят – май не познавате БГ Еър – неделният полет е от малък самолет – ембраер, който НЕ може да бъде натоварен с багаж извън този, който си има редовно. И те това отлично са го знаели, когато ни излъгаха, че още в неделя ще сме си получили багажа. Нагла лъжа, която уви, ще остане безнаказана. 
И какво следва –   ново обещание – багажът Ви идва …. ама във ВТОРНИК. Понеделник полети няма. Значи 3 дни, ако и тогава не се случи нещо, може би ще си получим багаж. Аз вече не вярвам. 
И знаете ли какво – аз съм българин, някак съм свикнал такива монополисти, останали с мисленето си, че са още по времето на Соца, компании, които нямат и капка въображение или усещане, че трябва да се грижат за пътниците си. Но сега се борим за туристи – чужденци, свикнали на друго отношение. Какво им е първото впечатление от България? Когато летят с „националния ни превозвач” – това е. Лошо. Отвратително дори. И само си представете сега тези хора, който 3 дни ще са без никакъв багаж какво ще кажат за България после? И дали ще се върнат те, или пък ще посъветват другиго да дойде. Няма. Най-малкото, което БГ еър трябваше да стори, е да компенсира всеки един пътник, особено тези, които не са от тук, за това, че ще трябва да си купуват неща от първа необходимост. 
И понеже така или иначе съм почнал – летя често. Налага ми се. И от както съществува тази компания знаете ли какво забелязвам – менюто им е едно и също. Един и същи сандвич, а в бизнес класата – риба или пиле. Без никаква промяна там. Виното пък се носи в чаша, без човек да може дори да види от какво е налято. Обслужването на персонала – не на нивото на такъв авиопревозвач.. От 3 часов полет, 2 часа те си говорят в стаичката и ако случайно се досетят, че са на работа, проверяват дали някой пътник не е умрял от скука, теснотия. 
А от скоро и една дъщерна компания на БГ еър взима част от полетите на компанията майка – БулЕър. Компания със самолети на възраст и рециклирани, тесни до безобразие. Особено за по-дългите полети са мъчение за всеки по висок от 165см! 
И докато все още очаквам багажа си и гледам новините, виждам, че остават по-малко от 5 месеца до българското председателство на ЕС. Драмата около НДК е водеща все още на моменти. Но дали само това е важното. Много ми е интересно как ще се рекламира България с такъв национален превозвач като България Еър? Шест месеца тук ще пътуват много и много хора, които до сега не са имали сблъсъкът с такъв монополист  с държание от времето на тежкия социализъм. Колебая се дали да помоля министър Павлова да препоръчват да НЕ се пътува с този оператор. Хубаво е, че днес вече имаме множество low cost компании, които оперират тук. Компании с в пъти по-добро обслужване от това на България Еър!”

Въпреки проверките, случаи, подобни на описаните, ще продължат и в бъдеще, и в това не може да има съмнение. Вярно е, че пътниците могат да избират между множество авиокомпании, но проблемът е, че много рядко дори и някои от най-устойчивите, изпълняват безпроблемни полети. А това поставя други, много по-дълбоки въпроси за мениджмънта и политиката на авиопревозвачите, картелите между тях. Преди година Eвpoпeйcĸaтa ĸoмиcия пoвтopнo нaлoжи глoбa oт 776,5 милoнa eвpo нa 11 aвиoпpeвoзвaчи зa cъздaвaнe нa ĸapтeлeн cгoвop.

А иначе всяка година около 50 000 пасажери с редовни билети се изправят пред феномена overbooking, сочи статистиката.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg